بازگشت به صفحه کامل
شناسه : 36000244
استاد علوم سیاسی دانشگاه یزد:

«استانی شدن انتخابات مجلس» زمینه ساز نفوذ در سیاست‌گذاری‌های نظام


استاد علوم سیاسی دانشگاه یزد گفت: هزینه‌های بالای استانی شدن انتخابات می‌تواند زمینه نفوذ برخی افراد سودجود به مجلس را موجب شود.

به گزارش یزد آوا، اکبر غفوری در گفتگو با خبرنگار یزدرسا در ارتباط با طرح استانی شدن انتخابات مجلس گفت: طبیعی است که هر طرح و لایحه‌ای دارای نقاط قوت و ضعف است و آنچه که مهم است این است که نقاط قوت و ظرفیت‌های آن بر نقاط منفی آن غالب شود.

استاد علوم سیاسی دانشگاه یزد بیان کرد: اما از نقاط ضعف این طرح این است که هزینه‌های نامزدهای انتخابات با توجه به اینکه باید در کل استان فعالیت‌های خود را گسترش دهند، هزینه‌های بالایی خواهد شد.

***«استانی شدن انتخابات مجلس» زمینه ساز نفوذ در سیاست گذاری های نظام است

غفوری تأکید کرد: ممکن است فردی مثلا از شهرستان یزد برای انتخابات مجلس نامزد شود اما این فرد برای ده شهرستان دیگر استان یزد خیلی شناخته شده نیست و باید هزینه‌های انتخاباتی زیادی را متحمل شود.

وی ادامه داد: خود این موضوع می‌تواند زمینه نفوذ برخی افراد سودجود را موجب شود، بدین معنا که آن‌ها با حمایت‌های مالی خود از نامزدها می‌توانند افراد مدنظرشان را وارد مجلس کنند و این آفتضمن اینکه می تواند راه نفوذ را در سیاست‌گذاری‌های نظام باز کند،‌کاهش مشارکت عمومی  در عامه مردم را هم به دنبال خواهد داشت.

***تصویب استانی شدن انتخابات توسعه مناطق محروم به حاشیه می برد

عضو هیات علمی دانشگاه یزد با بیان اینکه با استانی شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی، تعیین کننده‌ی اصلی نمایندگان یک استان، رای مرکز استان خواهد بود تشریح کرد: این آفت به مثابه از بین رفتن عدالت در بدنه جامعه است، ضمن اینکه همبستگی و وحدت ملی و تحکیم برادری اسلامی و تعاون عمومی را هم خدشه دار می کند.

غفوری در پایان ابراز کرد: این طرح شاید در ظاهر بتواند در درازمدت بهتر منافع ملی کشور را تأمین کند اما در حقیقت با تصویب این طرح توسعه مناطق محروم به حاشیه می رود چراکه نمایندگان نزدیک به کانون‌های قدرت به مجلس راه پیدا می‌کنند و نمایندگان شهرستان‌ها و روستا‌ها دیده نمی‌شوند.

انتهای پیام/




رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.