بازگشت به صفحه کامل
شناسه : 15481232
«حال خوب» مسئولان یزدی در مسکو و «بد حالی»صنعت استان!

«هزینه سفر به مسکو» تومنی چند برای صنعت استان می‌ارزد؟!


مسئولین سازمان صنعت، معدن وتجارت استان با هزینه یک شرکت خصوصی! برای بازدید از یک نمایشگاه سه روزه به مسکو سفر می‌کنند و از آن جایی که آب و هوای این روزهای مسکو خوب است و به مزاج آقایان خوش آمده؛ این سفر 10 روز طول می‌کشد!

به گزارش یزد آوا به نقل از یزد رسا، رکود شدید حاکم بر بازار، کمبود نقدینگی، عدم اطمینان از بازار، قاچاق و واردات بی‌رویه از مشکلات است که صنایع و معادن با آن‌ها مواجه هستند. صاحبان واحدهای صنعتی و معدنی برای حفظ تولید خود دست و پا میزنند و این درحالی است که بانک‌ها چنگال‌های خود را برای تصاحب واحدهای صنعتی و معدنی تیز کرده ‌اند.
روزی نیست که اخبار نگران کننده مربوط به این بخش اقتصادی به گوش نرسد. خبرهای تعطیلی کارخانه ها، اعتصاب کارگران، پلمب کارخانه به اخبار روز تبدیل شده و این کارگران و خانواده‌های آنان هستند که باید با عدم پرداخت دستمزد زندگی خود را به سختی بگذرانند.
 
البته هستند صاحبان کارخانه هایی که حقوق و دستمزد کارگران خود را ماه ها پرداخت نمی‌کنند و سوار بر خودرهای خارجی و گران قیمت خود به دستگاه‌ها و سازمان‌های دولتی رفته تا بتوانند از پرداخت مالیات، عوارض و پول آب و برق، خود را معاف کنند.
 
استان یزد نیز با وجود 3 هزار و 500 واحد صنعتی به عنوان یکی از استان های صنعتی کشور قلمداد می‌شود که بسیاری از این واحدهای صنعتی از جمله صنایع بزرگ و عمده کاشی و سرامیک و نساجی با مشکلات عدیده‌ای مواجه بوده و درحال ورشکستی یا تعطیلی هستند. استان صنعتی یزد این روزها شاهد واحدهای صنعتی و معدنی بی‌رمق و تعطیل است.
 
هرچند بوجود آمدن این شرایط برای صنایع و معادن استان قابل پیش‌بینی بود اما نه تنها اقدامات پیش‌گیرانه‌ای انجام نشد بلکه در حال حاضر نیز اقدامات موثر و اورژانسی نیز برای برون رفت از این وضعیت انجام نمی‌گیرد. اگر چه استانداری برای حل مشکلات صنایع و معادن اقدام به تشکیل کارگروه رفع موانع تولید کرده اما این کارگروه نیر نتوانسته اقدامات قابل توجهی در راستای دستیابی به هدف تشکیل خود انجام دهد در واقع تشکیل یک گارگروه برای رفع مشکلات اقتصادی تولید استان کافی نیست. برای گذر از این وضعیت به یک عزم جدی در سطح استان و کشور نیاز است که کمتر به آن توجه می‌شود.
 
متاسفانه دولت نیز برنامه‌ای کارگشا و قوی برای بهبود اوضاع اقتصادی کشور ندارد و تمام توجه خود را به مسئله‌ای هسته‌ای جلب کرده و حل همه مشکلات را درگرو حل مسئله‌ هسته‌ای می‌داند. این درحالی است که رهبری در چند سال اخیر تاکیدات زیادی در خصوص مسئله اقتصاد داشته و برخلاف دولت یازدهم حل مشکلات کشور را در گرو اجرایی شدن اقتصاد مقاومتی می‌داند.
 
رهبری از نفوذ اقتصادی می‌گوید و دولت فرش قرمز را برای حضور کشورهای خارجی پهن می‌کند. رهبری به تقویت تولید داخل و خرید کالای ایرانی تاکید می‌کند و ازطرفی شاهد تبلیغات گسترده کالاهای خارجی در رسانه ملی هستیم. کارشناسان نیز از عدم توانایی رقابت صنایع با رقبای خارجی می‌گویند و نگرانی خود را از واردات بی‌رویه ابراز می‌کنند و دولت بی‌توجه و غافل درهای کشور را بر روی کالاهای وارداتی و قاچاق باز می‌کند.
 
نکته قابل تامل این است که مسئولین دولتی نیز بیخیال از مشکلات و شرایط اقتصادی کشور به امور خود مشغول هستند به طور مثال با تمام وجود این مشکلات و موقعیت حساس مسئولین سازمان صنعت، معدن وتجارت استان با هزینه یک شرکت خصوصی برای بازدید از یک نمایشگاه سه روزه به مسکو سفر می‌کنند و از آن جایی که آب و هوای این روزهای مسکو خوب است و به مزاج آقایان خوش آمده؛ این سفر 10 روز طول می‌کشد.
 
 
گفتنی است مسکو شهری گران قیمت برای توریست‌ها است و شنیده‌ها حاکی از آن است که هزینه سفر 4 نفر از آقایان بالغ بر 50 میلیون تومان شده است. حالا این شرکت خصوص به چه امیدی هزینه گزاف سفر آقایان را تامین کرده است و آقایان باید چه بهایی در مقابل این خوش خدمتی به شرکت مذکور پرداخت کنند. 
شاید یکی از دلایل طولانی شدن سفر این باشد که آقایان به دنبال کلید گمشده صنعت و معدن استان در مناطق توریستی مسکو بوده‌اند که جای بسی تشکر و قدردانی از آن‌ها را دارد که زحمت این کار را کشیده‌اند.
امیدواریم این سفر کار بیشتر از هر نوع سوغاتی مادیی؛ کوله باری مملو از تجربه و درک محیط صنعتی،معدنی و تجاری برای مسئولین و هیئت همراه نام برده شده داشته باشد وعایدی آن برای یه گروه خاص یا یک شرکتی خاص نباشد و به پیشرفت کل استان در این زمینه ها کمک کند. 
این نکته فراموش نشود که اعضای اتاق اصناف نیز در این سفر بوده و با درآمدهای بدون نظارت اتاق اصناف در آن جا به دنبال راه‌هایی برای خرج و صرف درآمدهای خود بوده اند.
انتهای پیام/



رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.