بازگشت به صفحه کامل
شناسه : 34169381
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان یزد:

آب انتقالی به یزد مصرف کشاورزی ندارد/ 84 درصد از منابع آب استان شوری بالای سه هزار دارند


رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان یزد با بیان این که به هیچ عنوان آب انتقالی به یزد در بخش کشاورزی استفاده نمی شود گفت: با توجه به قیمت آب اصلاً توجیه اقتصادی ندارد که از آب انتقالی در بخش کشاورزی استان یزد استفاده شود و آب مورد استفاده کشاورزی استان تماما از چاه ها و قنوات تامین می شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان یزد در گفتگو با خبرنگار یزدآوا، با بیان این که به هیچ عنوان آب انتقالی به یزد در بخش کشاورزی استفاده نمی شود گفت: با توجه به قیمت آب اصلاً توجیه اقتصادی ندارد که از آب انتقالی در بخش کشاورزی استان یزد استفاده شود و آب مورد استفاده کشاورزی استان تماما از چاه ها و قنوات تامین می شود.

سیدجمال سجادی‌پور اظهار داشت: نه تنها آب انتقالی به استان در بخش کشاورزی استفاده نمی شود حتی میزان آبی که از محل قنوات و چاه ها در اختیار بخش کشاورزی بوده نیز سال به سال کم می شود؛ در سال 84 آب در اختیار بخش کشاورزی استان به میزان یک میلیارد و 495 متر مکعب بوده اما این میزان در سال گذشته به 918 میلیون مترمکعب کاهش یافته است.

وی با اشاره به روند کاهشی میزان آب در اختیار بخش کشاورزی از محل چاه ها و قنوات استان گفت: طبق برنامه ریزی های انجام شده تا سال 1400 با بهینه سازی مصرف آب، اجرای سیستم های نوین آبیاری، اصلاح الگوی کشت، جایگزین کردن محصولات پرآبخواه، انتقال کشت سبزی و صیفی به گلخانه ها و... طی پنج سال آب در اختیار بخش کشاورزی استان به 560 میلیون متر مکعب کاهش خواهد یافت.

سجادی پور با بیان این که میزان آب انتقالی به یزد درصد قابل توجهی نیست و مصرف شرب دارد اظهار داشت: عمده منابع آبی استان یزد شور است به طوری که بیش از 84 درصد منابع آب استان شوری بالای 3 هزار دارد و قابل استفاده در بخش کشاورزی نیست و محدود روستاهای استان با آب قنات که آب شیرین دارد برای شرب و کشاورزی استفاده می کنند.

وی اذعان داشت: با توجه به این که خشکسالی و کاهش منابع آبی همه استان ها را تحت تاثیر قرار داده است سیاست دولت کمک به کشاورزان است تا از این وضعیت عبور کنیم.

انتهای پیام/ق

 




رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.