بازگشت به صفحه کامل
شناسه : 10194131
گفتگو با چند متخصص:

اثرات سوء مصرف قلیان بر سلامت


مصرف قلیان اثرات سوءای بر سلامت انسان دارد؛ خبرنگار یزد آوا در این خصوص گفتگویی با چند متخصص انجام داده است، که در ادامه می‌خوانیم.

۴ هزار متخصص پزشكي كشور براي مهار سونامي ‏سرطان (قليان) از رئيس‌جمهور درخواست كردند تا بر اساس قوانين موجود ‏جلوي گسترش روز افزون اين پديده خانمانسوز گرفته شود.

خبرنگار یزد آوا برای پی بردن به گوشه‌ای از اثرات این پدیده خانمانسوز گفتگویی با چند متخصص انجام داده است، که در ادامه می‌خوانیم.

 قلیان با دهان و دندان چه می‌کند؟

رئیس دانشکده دندان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد در مصاحبه با خبرنگار یزد آوا اعلام کرد: طی مطالعات ده ساله در استان یزد سالیانه از صدهزار نفر یک نفر مبتلا به سرطان دهان می‌شود که عامل اصلی آن مصرف دخانیات، سیگار و قلیان است.

دکترسید حسین طباطبایی در رابطه با اثرات استعمال دخانیات بر روی دهان و دندان گفت: دود ناشی از سیگار و قلیان  به غشای ظریف دهان و لثه آسیب می رساند و منجر به تورم و التهاب لثه، زرد شدن و پوسیدگی دندان‌ها، لقی دندان، بوی بد و خشکی دهان و در شرایط حاد منجر به سرطان دهان می شود.

دکترای تخصصی آسیب شناسی دهان، فک و صورت با بیان اینکه وظیفه بافت نگهدارنده دندان نگهداری و استقرار دندان در حفره استخوانی است، ادامه داد: این بافت در افراد معتاد به سیگار و همچنین افراد معتاد به قلیان به تدریج رو به تحلیل می‌رود و باعث لقی دندان، سبب بروز زخم، پررنگ شدن و كاهش ارتفاع لثه و در نهایت افتادگی و در برخی موارد باعث شکستگی دندان و حتی موجب بروز عامل بیماری‌های لثه از قبیل جرم و پلاک میکروبی می‌شود.

وی تصریح کرد: استعمال سیگار به جوانه های چشایی آسیب می رساند و شخص مزه غذاها و میوه ها و نوشیدنی‌ها را بخوبی متوجه نمی شود.

دکتر سید حسین طباطبایی در پایان افزود: مصرف سیگار باعث کاهش اکسیژن در جریان خون افراد سیگاری شده و در نهایت عفونت‌های لثه دیرتر از افراد غیر سیگاری بهبود می‌یابد.

 

اثرات سوء قلیان بر باروری زنان

دکتر مژگان کریمی زارچی جراح و متخصص زنان و فوق تخصص سرطان‌های زنان در گفتگو با خبرنگار یزد آوا با اشاره به اثرات قلیان و سیگار بر روی زنان اظهار داشت: اثرات مخرب قلیان بر روی سیستم تناسلی و تخمک گذاری خانم‌ها چندین برابر بیشتر از اثرات سیگار است و به خصوص روی نسج سینه(غدد و مجاری شیری سینه) اثر مخرب دارد.

وی ادامه داد: در مطالعات متعدد در داخل کشور و خارج کشور مشاهده شده که سیگار به تنهایی می‌تواند عامل ایجاد سرطان گردنه رحم در زنان باشد و حتی در خانم‌هایی که ازدواج نکردند و در معرض ویروس سرطانزای گردنه رحم (ویروس پاپیلوم انسانی ) نیستند، استعمال قلیان و سیگار موجب ایجاد سرطان گردنه رحم در آن‌ها خواهد شد.

جوان‌ترین عضو انجمن سرطان‌های زنان اروپا افزود: مصرف مداوم قلیان برای مدت زمان طولانی (حدود ده یا پانزده سال) در یک دختر بدون اینکه در معرض ویروس سرطانزای گردنه رحم باشد، موجب ایجاد این سرطان در وی خواهد شد.

وی با اشاره به تأثیر مصرف قلیان برعمل کرد تخمدان‌ها در سیستم باروری زنان گفت: قلیان و سیگار معمولأ باعث می‌شود که عملکرد تخمک گذاری تا حدی مختل شود.

دکتر کریمی  بیشترین اثر مخرب سیگار و قلیان را روی آقایان و تأثیر آن روی کشته شدن اسپرم و کاهش حرکت نطفه‌ دانست و ادامه داد: مطالعات زیادی در خصوص خانم‌ها در زمینه تأثیر قلیان برمیزان عملکرد تخمدان انجام نشده ولی بطور قطع مشخص است که اگر فرد چاقی قلیان و یا سیگار بکشد و وزنش هم  همینطور بالا بماند، اثرات کاهنده عملکرد تخمدان در او  از جمله از بین رفتن زودتر عملکرد تخمدان و به طبع یائسگی زودرس قبل از سن 40 سال بیشتر خواهد بود.

وی خاطر نشان کرد: برای افرادی که نازا هستند، داروهای القایی تخمک گذاری و داروهای افزایش دهنده عملکرد تخمدان تجویز می‌شود که مصرف این داروها به طور مداوم و چندین دوره، موجب ایجاد سرطان تخمدان در زنان خواهد شد.

عضو هیئت مدیره انجمن سرطان‌های زنان ایران با بیان اینکه در بعضی از مطالعات 180 نوع سرطان بر اثر دود سیگار و قلیان مشاهده شده است، اثرات مخرب قلیان و سیگار بر روی نسج سینه، ایجاد سرطان سینه، سرطان گردنه رحم و غدد شیری را یاد آور شد.

اثرات سوء قلیان بر زنان باردار (2)

این متخصص زنان و فوق تخصص سرطان‌های زنان در بخش دوم گفتگوی خود با خبرنگار یزد آوا، با اشاره به اثرات مخربتر استعمال قلیان نسبت به سیگار، گفت: درخانم‌های بارداری که در معرض دود قلیان هستند، کاهش وزن جنین بسیار شایع است و معمولأ پزشکان برای جلوگیری از مرگ داخل رحمی به دلیل محدود شدن رشد جنین ومختل شدن خونگیری جنین جفتی، مجبورند جنین‌هایی با محدودیت رشد و یا ناقص به دنیا بیاورند.

جوان‌ترین عضو انجمن سرطان‌های زنان اروپا با بیان اینکه زایمان زود رس مضرات و مشکلاتی را هم برای بچه وهم برای خانواده به همراه خواهد داشت، ادامه داد: چنانچه بچه در زایمان زودرس زنده بماند باید مدت‌ها در بخش مراقبت‌های ویژه نوزادان تحت نظر باشد و مرتبا انتی بیوتیک بگیرد تا به وزن نرمال برسد که تا آن زمان هم هزینه هنگفتی را به خانواده تحمیل می‌کند وهم مشکلاتی  را پس از آن در دوران بلوغش خواهد داشت.

دکتر کریمی ادامه داد: خانم بارداری که در معرض دود قلیان باشد در او عملکرد جنین جفتی مختل، خونگیری جفت کم، خونرسانی به جفت کم و جنین دچار محدودیت در تمام رشد اندام‌ها خواهد داشت و به دلیل خون رسانی ناقص جفت ممکن است میزان مایع آمنیوتیک دور جنین کاهش پیدا کند.

وی افزود: تمام این مشکلات به دنبال اثر مخرب قلیان و سیگار روی سیستم خون رسانی جنین جفتی است و کمترین ضررش کم شدن آب دور جنین، زایمان زود رس، اختلال و کاهش در رشد جنین، کم وزنی بچه و مشکل رشد در دوران بلوغ  خواهد بود.

این فوق‌تخصص سرطان‌های زنان تصریح کرد: خانمی که قبل از بارداری در معرض دود قلیان قرار گیرد به دلیل ضعیف بودن سیستم ایمنی بدن، با تاخیر در حاملگی، نازایی به دلایل تخمدانی، عفونت‌های طولانی مدت داخل لگنی بدون علامت، بسته شدن لوله‌های رحمی و نازایی مواجه خواهد شد.

دکتر کریمی با بیان اینکه دود سیگار و قلیان جزء مهمترین علل زمینه ساز سرطان خون، سرطان سیستم لنفاوی و سرطان ریه است، گفت: مردهایی که از ابتدای دوران بلوغ به هر طریقی در معرض دود قلیان و یا سیگار بودند، خطر مبتلا شدن آن‌ها به سرطان ریه و سرطان خون زیاد است.

عضو هیئت مدیره انجمن سرطان زنان ایران افزود: در مطالعات اخیر دود سیگار و قلیان بعد از اشعه آفتاب به عنوان یکی از عوامل مهم سرطان پوست و بالاخص ملانوم پوستی در سنین بالاتر معمولأ  از سن 70 سالگی شناخته شده است.

وی بیشترین تأثیر استعمال قلیان و سیگار را  بر روی سیستم تنفسی عنوان کرد و گفت:  سرطان ریه از شایعترین سرطان در دو جنس مرد و زن است که دود سیگار و قلیان از مهمترین و اصلی ترین عامل و فاکتور این سرطان محسوب می‌شود و سرطان سیستم تنفسی در افرادی که قلیان مصرف می‌کنند چندین برابر بیشتر از دیگران خواهد بود.

کریمی با بیان اینکه دود سیگار و قلیان را می‌توان به عنوان عامل سرطان زا بر روی هر ارگانی از بدن شناخت، توصیه کرد: باید تا آنجا که ممکن است در این زمینه  فرهنگ سازی شود زیرا دانستن مضرات استعمال قلیان و سیگار مهمترین عامل پیشگیری کننده و پیشدارنده  افراد جامعه  در مصرف و استشمام دود آن‌هاست که زندگی فردی و خانوادگی فرد را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

عضو هیئت مدیره انجمن سرطان زنان ایران در پایان از برگزاری همایش سراسری تغذیه و سرطان در سالن دکتر جوادی بیمارستان شهید صدوقی  از 28 تا 30 بهمن ماه سال جاری خبر داد.

 

استعمال قلیان، یعنی خداحافظی با زیبایی پوست/ هر قلیان برابر با 40 نخ سیگار!

دکتر محمد ابراهیم زاده متخصص پوست، مو و زیبایی در مصاحبه با خبرنگار یزد آوا گفت: دود سیگار و قلیان به علت وجود نیکوتین در آن بر روی پوست و مو اثرات منفی دارند.

وی ادامه داد: نیکوتین باعث انقباض و بسته شدن عروق ریه می‌شود که در این صورت  جریان خون به پوست کاهش پیدا می‌کند، کاهش جریان خون به پوست و مو عوارضی همانند پیری زود رس پوست، ایجاد چروک های متعدد بیشتر در نواحی لب،  تیره شدن رنگ پوست، ریزش مو و سفید شدن رنگ مو می‌شود.

دکتر ابراهیم زاده عارضه بسیار مهم و جدی در اثر استعمال دخانیات در طولانی مدت را سرطان‌های پوست به خصوص سرطان لب و حفره دهان دانست و تصریح کرد: نکته قابل توجه این است که اثرات قلیان از  سیگار به مراتب بیشتر است، بعضی از متخصصین هر بار استعمال قلیان را برابر با کشیدن 40 نخ سیگار می‌دانند.

وی با بیان اینکه متأسفانه اکنون جوانان ما معتاد به دود قلیان شده اند گفت: توصیه ما این است که به هیچ عنوان از دخانیات استفاده نکنند، دخانیات هم بر روی پوست و هم بر روی ارگان های  داخلی بدن اثرات منفی دارد که بهترین کار برای پیشگیری حد مصرف و عدم استعمال دخانیات می‌باشد.

این متخصص پوست، مو و زیبایی ادامه داد: متأسفانه این اثرات شامل حال افرادی که در تماس با دود سیگار و قلیان نیز هستند نیز می‌شود.

در پایان وی توصیه کرد: افراد به هیچ عنوان در مکان‌های بسته‌ای که دود سیگار یا قلیان وجود دارد قرار نگیرند.

 




رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.