بازگشت به صفحه کامل
شناسه : 10015766
گفتگو با جوان‌ترین عضو انجمن سرطان‌های زنان اروپا(1)

اثرات مخرب مصرف قلیان بر باروری زنان


مژگان کریمی جراح، متخصص زنان و فوق تخصص سرطان‌های زنان با بیان اینکه در بعضی از مطالعات 180 نوع سرطان بر اثر دود سیگار و قلیان مشاهده شده است، اثرات مخرب قلیان و سیگار بر روی نسج سینه، ایجاد سرطان سینه، سرطان گردنه رحم و غدد شیری را یاد آور شد.

مژگان کریمی زارچی جراح و متخصص زنان و فوق تخصص سرطان‌های زنان در گفتگو با خبرنگار یزد آوا با اشاره به اثرات قلیان و سیگار بر روی زنان اظهار داشت: اثرات مخرب قلیان بر روی سیستم تناسلی و تخمک گذاری خانم‌ها چندین برابر بیشتر از اثرات سیگار است و به خصوص روی نسج سینه(غدد و مجاری شیری سینه) اثر مخرب دارد.

وی ادامه داد: در مطالعات متعدد در داخل کشور و خارج کشور مشاهده شده که سیگار به تنهایی می‌تواند عامل ایجاد سرطان گردنه رحم در زنان باشد و حتی در خانم‌هایی که ازدواج نکردند و در معرض ویروس سرطانزای گردنه رحم (ویروس پاپیلوم انسانی ) نیستند، استعمال قلیان و سیگار موجب ایجاد سرطان گردنه رحم در آن‌ها خواهد شد.

جوان‌ترین عضو انجمن سرطان‌های زنان اروپا افزود: مصرف مداوم قلیان برای مدت زمان طولانی (حدود ده یا پانزده سال) در یک دختر بدون اینکه در معرض ویروس سرطانزای گردنه رحم باشد، موجب ایجاد این سرطان در وی خواهد شد.

وی با اشاره به تأثیر مصرف قلیان برعمل کرد تخمدان‌ها در سیستم باروری زنان گفت: قلیان و سیگار معمولأ باعث می‌شود که عملکرد تخمک گذاری تا حدی مختل شود.

 کریمی  بیشترین اثر مخرب سیگار و قلیان را روی آقایان و تأثیر آن روی کشته شدن اسپرم و کاهش حرکت نطفه‌ دانست و ادامه داد: مطالعات زیادی در خصوص خانم‌ها در زمینه تأثیر قلیان برمیزان عملکرد تخمدان انجام نشده ولی بطور قطع مشخص است که اگر فرد چاقی قلیان و یا سیگار بکشد و وزنش هم  همینطور بالا بماند، اثرات کاهنده عملکرد تخمدان در او  از جمله از بین رفتن زودتر عملکرد تخمدان و به طبع یائسگی زودرس قبل از سن 40 سال بیشتر خواهد بود.

وی خاطر نشان کرد: برای افرادی که نازا هستند، داروهای القایی تخمک گذاری و داروهای افزایش دهنده عملکرد تخمدان تجویز می‌شود که مصرف این داروها به طور مداوم و چندین دوره، موجب ایجاد سرطان تخمدان در زنان خواهد شد.

عضو هیئت مدیره انجمن سرطان‌های زنان ایران با بیان اینکه در بعضی از مطالعات 180 نوع سرطان بر اثر دود سیگار و قلیان مشاهده شده است، اثرات مخرب قلیان و سیگار بر روی نسج سینه، ایجاد سرطان سینه، سرطان گردنه رحم و غدد شیری را یاد آور شد.

ادامه دارد...




رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.