بازگشت به صفحه کامل
شناسه : 36705382
مدیرکل دامپزشکی استان یزد خبر داد

اجرای طرح واکسیناسیون تب مالت و برفکی در یزد/ وجود حدود یک میلیون دام سبک و سنگین در استان


مدیرکل دامپزشکی استان یزد گفت: حدود 800 هزار رأس دام سبک و حدود 140 هزار رأس دام سنگین در استان یزد داریم که البته این آمار سال قبل است و امکان دارد امسال با توجه به بارندگی‌ها افزایش پیدا کند.

به گزارش یزد آوا، علی‌اکبر حدادزاده در گفتگو با خبرنگار یزدرسا گفت: تزریق حدود 110هزار واکسن تب مالت گوسفندی در حال انجام است و نزدیک به 40هزار واکسن تب مالت دام سنگین(گاو و گوساله) نیز در قالب طرح واکسیناسیون انجام می‌شود.

وی افزود: طرح واکنس تب مالت از هفته قبل آغاز شده و تا پایان مردادماه ادامه خواهد داشت، همچنین طرح واکسن تب برفکی از اواخر خرداد شروع شد و به مدت یک ماه ادامه پیدا می‌کند.

مورد خاصی از بیماری‌ها در دام‌های استان وجود نداد

مدیرکل دامپزشکی استان یزد با بیان اینکه مورد خاصی از بیماری‌ها در دام‌های استان وجود نداد، اظهار داشت: البته موارد ناچیزی ممکن است که تب مالت یا برفکی باشد اما هیچ بیماری نگران‌کننده‌ای در استان وجود ندارد.

حدادزاده با بیان اینکه واکسن دام‌های سنگین -اعم از دام‌های تازه متولد شده و دام‌های بالغ- در طول سال انجام می‌شود، عنوان کرد: در کنار واکسیناسیون دام‌های سنگین در حال خون‌گیری هستند که اگر تب مالت داشته باشند شناسایی شوند.

وی ادامه داد: برنامه‌ریزی کردیم که امسال حدود 15 هزار رأس دام سنگین را خون‌گیری انجام دهیم و اگر دامی دارای بیماری تب مالت شناسایی شد آن را با هماهنگی دامدار جهت کشتار به کشتارگاه می‌فرستیم.

مدیرکل دامپزشکی استان یزد بیان کرد: توصیه ما به دامداران این است که در حینی که واکسیناسیون طرح برفکی در حال انجام است دام‌ها را جابجا نکنند و با همکاران ما جهت انجام واکسنیاسیون همکاری لازم را داشته باشند؛ چرا که این بیماری بسیار مهمی است و خسارت‌های زیادی هم در کاهش تولید و هم در تلفات دام‌های جوان به دامدارها وارد می‌کند.

حدادزاده با بیان اینکه این بیماری بسیار واگیردار است، اضافه کرد: دامداران در کنار اینکه در حین واکسیناسیون همکاری می‌کنند تا دو هفته بعد از واکسیناسیون به هیچ وجه نه اجازه بدهند دام جدیدی واد گله‌شان شود و نه دام خودشان را جایی ببرند.

وی ادامه داد: دامداران این دو تا کار را باید انجام دهند، یعنی هرگونه تردد را تا دو هفته بعد از واکسیناسیون کلا متوقف کنند و رعایت شرایط بهداشتی در کنار واکسیناسیون می‌تواند از بیماری جلوگیری کند.

واکسن و رعایت بهداشت عامل محاظت دام در برابر تب

مدیرکل دامپزشکی یزد یادآور شد: هیچ واکسنی به تنهایی پیشگیری‌کننده از بیماری نیست، بلکه واکسن در کنار رعایت اصول بهداشتی می‌تواند دام را در مقابل تب برفکی محاظفت کند؛ لذا در طول سال باید بهداشت رعایت شود.

حدادزاده به دامداران توصیه کرد: دامداران اگر موردی از بیماری در دامداری‌شان مشاهده کردند مخصوصا لنگش در دام سبک مثل گوسفند و بز و یا آبریزش بیش از حد از دهان و لنگش را در دام‌های سنگین مثل گاو و گوساله دیدند سریع به شبکه‌های درمان اعلام کنند تا اقدام شود.

وی گفت: در رابطه با تب مالت علیرغم اینکه واکسنیاسیون در طول سال دارد در دام‌های سنگین انجام می‌شود و تا پایان مرداد و حوالی شهریور دام‌های سبک مخصوصا دام تازه متولد شده را انجام می‌دهیم اما به هیچ وجه با توجه به شرایطی که در کشور ما وجود دارد امکان اینکه بیماری تب مالت صفر بشود وجود ندارد.

مدیرکل دامپزشکی یزد ادامه داد: به همین دلیل من توصیه‌ای که به مردم دارم این است که به یک نکته فوق‌العاده توجه کنند و آن اینکه بیشترین عامل انتقال بیماری تب مالت از دام به انسان از گوسفند است و آن هم از طریق پنیر گوسفندی غیر پاستوریزه.

حدادزاده با بیان اینکه تولیدکنندگان شیر و پنیر و کسانی که عرضه می‌کنند زیرنظر ما نیستند و باید دانشگاه علوم پزشکی نظارت لازم را داشته باشد، عنوان کرد: مردم باید خودشان رعایت کنند و من توصیه نمی‌کنم که مردم حتی یک گرم پنیر غیر پاستوریزه و بدون منشأ تولید را از جایی بخرند.

مردم به هیچ وجه از پنیر غیرپاستوریزه استفاده نکنند

وی اضافه کرد: مردم اگر احیاینا پنیر خریدند و یا خودشان پنیری  تولید کردند که از شیری است که جوشانده نشده باشد –اگر شیر جوشانده شده باشد که هیچ مشکل خاصی ندارد- اما اگر شیر جوشانده نشده باشد قطعا این را باید حداقل به مدت دو ما در آب نمک بگذارند بعد مصرف کنند.

مدیرکل دامپزشکی یزد ادامه داد: لذا توصیه بسیار مهم ما به مردم برای اینکه تب مالت نگیرند این است که به هیچ وجه از پنیرهای غیرپاستوریزه و خانگی و سنتی که محل تولیدش مشخص نیست و به ویژه از شیر جوشانده نشده تولید شده استفاده نکنند با این وجود اگر چنین پنیری را به هر دلیل در اختیار دارند آن را حتما به مدت دو ماه در آب نمک بگذارند و بعد استفاده کنند؛ همچنین از بستنی‌هایی که پاستوریزه و مطمئن نیست هم استفاده نکنند.

1200 رأس بز مورسیا بهترین محموله‌ای بود که وارد استان یزد شد

حدادزاده خاطرنشان کرد: حدود 800 هزار رأس دام سبک و حدود 140 هزار رأس دام سنگین در استان یزد داریم که البته این آمار سال قبل است و امکان دارد امسال با توجه به بارندگی‌ها افزایش پیدا کند.

وی با بیان اینکه نظارت بهداشتی بر واردات و صادرات و حتی نگهداری دام در سطح استان بر عهده دامپزشکی است، تأکید کرد: محموله بز مورسیا که اخیرا وارد استان یزد شد صفر تا صد مباحث قرنطینه‌ای و بهداشتی آن توسط دامپزشکی انجام شد و یکی از طرح‌های بسیار موفق دامپزشکی در استان بود.

حدادزاده اضافه کرد: من می‌توانم به جرأت بگویم بهترین محموله‌ای که از اسپانیا وارد استان یزد شد محموله 1200 رأس بز مورسیا بود که ما در حین انتقال آن‌ها از اسپانیا به یزد و در خود یزد هیچ تلفاتی نداشتیم و این نشانگر این است که مسائل بهداشتی در انتقال و قرنطینه فوق‌العاده خوب رعایت شد و الان سالم‌ترین دامی هم که در استان وجود دارد همین بز مورسیا است.

انتهای پیام/




رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.