بازگشت به صفحه کامل
شناسه : 34850132
مسئول دبیرخانه کانون‌های مساجد استان یزد خبر داد

اجرای طرح کاروان دانایی در یزد/آموزش زندگی رسانه ای در جامعه امروز ضروری است


مسئول دبیرخانه کانون‌های فرهنگی، هنری مساجد استان یزد از اجرای طرح کاروان دانایی در استان خبر داد.

مسئول دبیرخانه کانون‌های فرهنگی، هنری مساجد استان یزد در مصاحبه با یزد آوا؛ از اجرای طرح کاروان دانایی برای اولین بار در استان خبر داد و گفت: این طرح درراستای شکوفایی و پویایی در کانون‌ها تدارک دیده‌شده و سعی کردیم با اجرای آن، فعالیت‌های کانون‌ها را از محیط بسته خارج و در عرصه‌های عمومی به نمایش بگذاریم.

حجت‌الاسلام مصطفی گرجی خاطرنشان کرد: هدف از اجرای این طرح این است که از یک‌سو مسجدهای مکان‌های اجتماعی را درک کنند و از سوی دیگر با اجرای برنامه‌ها در این اماکن، تولید مخاطب کنیم و افراد را بتوانیم با برنامه‌های جذاب جذب کانون کنیم.

گرجی افزود: طرح کاروان دانایی که مورد استقبال فوق‌العاده در کشور هم قرارگرفته در کانون‌های مناطق مختلف یزد با محوریت کودک، نوجوان و خانواده اجرایی می‌شود.

وی ادامه داد: یکی از برنامه‌هایی که در این زمینه طی تفاهم‌نامه با نهاد کتابخانه‌های استان اجرایی خواهد شد برنامه‌ای تحت عنوان «سلف‌سرویس» بوده که برای سنین مختلف و با برنامه‌های متنوع نظیر کارگاه‌های نویسندگی برای نوجوانان، عروسک‌گردانی و داستان خوانی برای کودکان و ...در کتابخانه‌ها در نظر گرفته‌شده است.

مسئول دبیرخانه کانون‌های مساجد استان همچنین از اجرای طرح ویژه برای بانوان خبر داد و گفت: طرحی را برای بانوان داریم که در آن در پارک‌ها و مکان‌های اختصاصی بانوان، گروه‌های تئاتر، شعر و ادب، فرهنگی و هنری به اجرای برنامه پرداخته و کارگاه‌های آموزشی نیز برگزار می‌شود.

این مقام مسئول در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به این مطلب که به دنبال برند سازی در کانون‌ها هستیم گفت: برای این‌که وابستگی کانون‌ها را به اساتید خارج از کانون قطع کنیم در حال تدوین مباحث آموزشی برای تربیت مدرس از دل بچه‌های مساجد هستیم.

گرجی یکی از مشکلات در حوزه تعلیم تربیت را عدم قدرت جذب دانست و اظهار داشت: به دلیل ضعف مخاطب شناسی در حوزه فرهنگ دینی، عدم جذابیت محتوا برای مخاطب و یا عدم توانایی در نحوه بیان و انتقال محتوا به مخاطب سبب شده تا متأسفانه درزمینهٔ جذب مخاطب یا از قدرت جذب برخوردار نباشیم و یا جذب آنی داشته باشیم.

وی بابیان اینکه معتقدم ضمن حفظ اصول دینی باید قالب‌ها به‌تناسب روزگارعوض شوند تأکید کرد: امروزه یکی از این قالب‌ها زبان هنر بنابراین باید هنرمندان را مسجدی و مسجدی‌ها را هنرمند کنیم البته هنری که ما به دنبال آن هستیم هنر ارزشی است.

مسئول دبیرخانه کانون‌های مساجد استان در ادامه خاطرنشان کرد: کار فرهنگی باید علمی باشد اگر کار علمی فرهنگی انجام بدهیم جواب می‌گیریم بنابراین به دنبال تربیت رابطین فرهنگی برخوردار از دانش فرهنگی بوده تا بتوانیم محتوا سازی قوی داشته باشیم.

گرجی در بخش دیگری از سخنانش رسانه‌ها را پل ارتباطی دغدغه‌های اجتماع با حوزه‌های فرهنگ، اجتماع و دین دانست و گفت: متأسفانه امروزه در جامعه ما زندگی رسانه‌ای به‌درستی درک نشده و روش‌های فرزند پروری در عصر رسانه را نمی‌دانیم به‌طور مثال در برخورد با فضای مجازی آزادانه و یا سخت‌گیرانه رفتار می‌کنیم درحالی‌که باید این فضا را مدیریت کرد و لازمه مدیریت، داشتن دانش رسانه‌ای است لذا از رسانه‌ها می‌خواهم درزمینهٔ آموزش رسانه‌ای جامعه بیشتر تلاش کنند.

وی بابیان اینکه راه ارتباط برقرار کردن با مخاطب امروزی شناخت ذائقه مخاطب است اظهار داشت: اگر ذائقه مخاطب را نشناسیم نمی‌توانیم به نیاز وی پاسخ مناسبی بدهیم و درنتیجه مخاطب از فرهنگ دین دل‌زده خواهد شد.

گرجی در پایان از احتمال کاهش تعداد کانون‌های مساجد استان خبر داد و اذعان داشت: به دلیل اینکه کانون‌ها باید در حوزه فرهنگ تخصصی عمل کنند کانون‌های غیرتخصصی حذف خواهند شد.

گفتنی است استان یزد دارای 810 کانون فرهنگی هنری مساجد در سطح استان است که تعداد آن‌ها به تفکیک شامل 371 کانون در یزد و زارچ، 59 کانون در ابرکوه،29 کانون در اردکان،30 کانون در اشکذر،29 کانون در بافق، 28 کانون در بهاباد، 36 کانون در خاتم،41 کانون در میبد، 75 کانون در مهریز و 111 کانون در تفت است.


انتهای پیام/




رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.