بازگشت به صفحه کامل
شناسه : 35235986
مدیر عامل شرکت آب منطقه ای یزد:

احتمال جابه جایی سرچشمه خط دوم انتقال آب به یزد/ پیشرفت 35 درصدی پروژه انتقال آب خلیج فارس


مدیر عامل شرکت آب منطقه ای یزد از احتمال جابه‌جایی سرچشمه خط دوم انتقال آب به استان خبر داد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای یزد در گفتگو با یزد آوا، در مورد تأمین آب استان یزد گفت: برای تأمین آب استان راهبردهای مختلفی تعریف‌شده است که شامل دو بخش حوزه مدیریت تأمین آب و حوزه مدیریت مصرف است.

محمدمهدی جوادیان زاده در توضیح این دو حوزه مدیریتی اظهار کرد: در حوزه مدیریت تأمین آب برنامه‌ریزی‌هایی که صورت گرفته است شامل بحث خط دوم انتقال آب جهت تأمین آب شرب استان است که از طرف یزد حدود 50 کیلومتر اجراشده است اما در مورد سرچشمه قبلی که بهشت‌آباد مشخص‌شده بود یکسری ابهامات ازجمله حجم و مسیر آب انتقالی وجود داشت که وزارت نیرو در حال بررسی بیشتر در این زمینه است و احتمال جابه‌جا شدن سرچشمه وجود دارد.

جوادیان در مورد تأمین آب موردنیاز صنایع استان گفت: چون در خط دوم سهمیه، آبی به صنایع اختصاص داده نشده قرار است که این سهمیه از دریای عمان تخصیص داده شود که از طریق آب‌شیرین‌کن و خط انتقال آب منتقل شود این طرح هنوز در دست اقدام برای گرفتن تخصیص و انجام مطالعات تکمیلی هست.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای در ادامه به برنامه‌های حوزه مدیریت مصرف پرداخت و گفت: در حوزه مدیریت مصرف طرحی در نظر گرفته‌شده است به نام "صد در صد مدیریت مصرف "که بر اساس این طرح با تعادل بخشی طی 5 سال آینده باید 50 درصد مصرف آب کشاورزی،30 درصد مصرف در صنعت و 20 درصد هم آب مصرفی بخش شرب و بهداشت کاهش پیدا کند.

وی تصریح کرد: چنانچه این مدیریت مصرف اعمال شود و از ابزارها و تجهیزات مربوطه به‌خوبی استفاده کنیم قطعاً به هدف موردنظر خواهیم رسید.

جوادیان زاده افزود: طرح تعادل بخشی شامل برنامه‌های متعدد ازجمله بحث فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی، حفاظت و نظارت، تحقیقات و مطالعات است.

وی در مورد پروژه انتقال آب از خلیج‌فارس گفت: این پروژه برای تأمین آب موردنیاز صنایع استان‌های هرمزگان، کرمان و یزد است که نزدیک به 35 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و در فاز یک آن 20 میلیون مترمکعب به استان یزد تخصیص داده‌شده است که در چادرملو و دیگر صنایع استان مصرف خواهد شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اذعان کرد: این طرح توسط بخش خصوصی و با حمایت دولتی در حال انجام است.

جوادیان زاده در مورد چاه‌های غیرمجاز استان گفت: چاه‌های غیرمجاز دودسته تقسیم می‌شوند، چاه‌های عمیق که در اولویت قرار دارند و بلافاصله اقدام و بسته می‌شوند که خوشبختانه استان یزد نسبت به سایر استان‌ها کمترین چاه‌های غیرمجاز عمیق را دارا است.

وی ادامه داد: در مورد نظارت و کنترل چاه‌های نیمه عمیق یا سطحی گروه‌های گشت و بازرسی ما به‌طور مستمر در حال پیگیری هستند اما چون بیشتر این چاه‌ها در روستاها و خانه باغ‌ها است و برای ورود به ملک نیاز به‌حکم دادگاه است کار کمی سخت‌تر و مشکل است.

جوادیان زاده افزود: ازلحاظ منابع آبی تأمین شونده از قنات‌ها، نزدیک به 110 میلیون مترمکعب از حدود 2000 رشته قنات استان تأمین می‌شود.

جوادیان زاده با اشاره به هزینه و زمان بسیار زیاد موردنیاز طرح‌های انتقال آب به استان عنوان کرد: اجرای پروژه‌های انتقال آب به یزد به علت طولانی و سخت بودن مسیر و زمان‌بر بودن بحث لوله‌گذاری، ایستگاه‌های پمپاژ و...حداقل 5 الی 6 سال طول می‌کشد.

وی ادامه داد: برآوردهای ما نشان می‌دهد اگر بتوانیم طرح صد در صد مدیریت مصرف را اجرایی کنیم ان‌شاءالله الله تا حدود 5 سال دیگر که بحث انتقال آب کامل شود مشکلی ازنظر تأمین آب نخواهیم داشت.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای یزد گفت: اولویت برای مدیریت معضل کمبود آب استان اجرای طرح مدیریت مصرف است که از این طریق استان را برای آینده بیمه کنیم و تا کامل شدن خطوط انتقال آب نگران تأمین آب موردنیاز استان نباشیم.

انتهای پیام/ز.ک




رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.