بازگشت به صفحه کامل
شناسه : 27098218
مردم و مسئولین از احداث جاده در منطقه دره انجیر می گویند

احداث جاده دره انجیر اردکان یعنی خداحافظ یوزپلنگ ایرانی/ مسئولان حمایت نمی کنند تیشه به ریشه حیات وحش نزنند


مدتی است که خبر احداث جاده در منطقه حساس دره انجیر و سیاه کوه در بین مردم پیچیده است و ترس از دست دادن گونه های نادر حیات وحش بسیاری از طرفداران محیط زیست را به تکاپو انداخته است.

به گزارش یزد آوا به نقل از اردکان گویا، مدتی است که خبر احداث جاده در منطقه حساس دره انجیر و سیاه کوه در بین مردم پیچیده است و ترس از دست دادن گونه های نادر حیات وحش بسیاری از طرفداران محیط زیست را به تکاپو انداخته است، نگرانی مردم و فعالین محیط زیست فقط از احداث جاده نبوده  و ترس ها بیشتر در خصوص احداث معدن D19 که از نوع آلاینده ترین معادن و استقرار پهنه صنعتی به علت سهولت راه است. 

به میان مردم رفتیم تا نظر آنها در مورد احداث این جاده جویا شویم.

خبر احداث جاده مانند آتش به جان ما افتاده است

شهروند اردکانی در خصوص ایجاد جاده آسفالت در نزدیکی کوریدور زیست محیطی اردکان گفت: متاسفانه امروزه خبرهای تخریب محیط زیست اطراف، استخراج معادن، ریز گردها، کمبود بارش و کاهش عمق آبهای زیرزمینی و برداشت های بی رویه خبرهایی است که به مرتب به گوش ما می رسد.

محمد چاه متکی افزود: ما طبیعت را دوست داریم و به فرزندانمان فرهنگ حفظ حیات وحش و طبیعت را می آموزیم و شنیدن خبر آسفالت جاده کریدور زیستی یوز پلنگ آسیایی در منطقه دره انجیر چون آتشی جان ما افتاده است که از مسئولین می خواهیم که به این طرح پایان داده و از استخراج معدن آلاینده جلو گیری کنند.

وی درپایان امادگی همه طبیعت دوستان اردکان برای جلوگیری از این اقدام را اعلام کرد.

سهم کودکان ما از آینده فقط صنعت و آلودگی خواهد بود

شهروند دیگر اردکانی گفت: طبیعت مختص عده ای خاص نیست و قرار نیست که مردم در این ماجرا کوتاهی کنند. وقتی تصویر یوزایرانی بر پیراهن ملی پوشان کشورم دیدیم با خود فکر کردم که یوز پلنگ ایرانی جایگاه خود را پیدا کرده است، ولی با شنیدن استخراج معدن در قلب زیستگاه مرکزی یوز آسیایی امیدم نا امید شد. نه تنها یوز پلنگ ایرانی بلکه کلیه حیات وحش منطقه دره انجیر که تحت حفاظت بوده اند حق زیستن دارند.متعجبم چرا مسئولین گنج های زیستی را فدای معادن می کنند.

سبحان ذاکری افزود: دوست دارم فرزندانم بجای تماشای حیوانات در قفس و حیات وحش آفریقا تماشاگر حیات وحش منطقه های زیستی شهرم همچون پارک ملی سیاه کوه و دره انجیر باشند.

سوال من از مسئولین به عنوان یک شهروند این است که آیا حفظ گونه های زیستی و جلوگیری از تخریب زیستگاه توسط مسئولین درخواست زیادی است؟فقط سهم فرزندان ما فقط صنعت و معدن و ریزگرد و آلودگی و ناهنجاری ها است؟

اگر در حفظ یوز تلاش نمی کنند؛ تیشه به ریشه اش نزنند

عباس مولایی در خصوص اجداث جاده در مسیر زیستگاه یوز ایرانی گفت: ده سال پیش با چشم خودم یوز آسیایی را در منطفه دره انجیر دیدم، وقتی شهرمان چنین گوهر با ارزشی را دارد اگر در حفظ آن تلاش نمی کنند و یا حداقل تیشه به ریشه اش نزنند.

این شهروند اردکانی افزود: رسانه های خارجی در برنامه هایشان نام یوز پلنگ ایرانی و مشاهدات دوربین های دره انجیررا به نمایش می گذارند و ما به فکر آسفالت این منطقه بکر و استثنایی هستیم.

یوز در حال انقراض است

جمال فتوحی گفت:  این روزها همه مسئولان خواستار رسیدگی به مسئله ریزگردها، آلودگی های صنایع و حفظ محیط زیست هستند، پس چرا عده ای خلاف این امر عمل می کنند؟

وی افزود: ما شهروندان خاهان جلوگیری از استقرار پهنه صنعتی در این منطقه هستیم، یوز ایرانی در حال انقراض است و باید حفظ شود.

باید فاتحه یوز ایرانی را خواند

شهروند اردکانی در خصوص ایجاد جاده آسفالت در نزدیکی کوریدور زیست محیطی اردکان گفت: حسرت داشتن گونه های نادر چون پلنگ و گور خر جزو افتخارات یک شهر محصوب می شود اما با آسفالت شدن جاده منتهی به منطقه حفاظت شده دره انجیر و پارک سیاه کوه باید فاتحه چندین یوز باقی مانده را هم خواند.

سید مهدی خدایی افزود: در حال حاضر اردکان یکی از قطب های صنعت و معدن کشورتبدیل شده و آب و هوای شهر آلوده شده است. علاوه بر مشکلات آب و هوایی رشد بی رویه جمعیت، مهاجر پذیری، نبود زیرساخت، امکانات وعدم توسعه متوازن مشکلاتی را برای شهر ایجاد کرده است.

وی با اشاره به خطر انقراض یوز پلنگ ادامه داد: نابودی و تخریب کریدور زیستی یوز پلنگ امری بس چالش برانگیز و غیرمنتظره بحساب می آید که به سرعت چاره ای اندیشید و نباید محیط زیست را بخاطر منافع مالی و استخراج معادن تخریب کرد.

خدایی تاکید کرد: نباید اجازه تخریب زیستگاه و آسفالت جاده صادر شود و حالا که نیمی از راه رفته شده، مسئولین پاسخگویی و شفاف سازی کنند. ما همه در حفظ طبیعت مسئولیم و بعنوان شهروند خواهان حفظ یوز پلنگ ایرانی هستیم، نه فقط حفظ این گونه با مجسمه ها و نقش بستن عکس آن ها بر پیراهن بازیکنان تیم ملی.

به سراغ مسئول پایش جمعیت یوز ایرانی رفتیم تا نظر وی را در خصوص احداث این جاده جویا شویم.

احداث این جاده باعث پشیمانی مسئولین و فعالان محیط زیست اردکان خواهد شد

مسئول پایش جمعیت یوز در خصوص احداث جاده در نزدیکی زیستگاه یوز ایرانی گفت: تمام کویر شهرستان اردکان زیستگاه این گونه ی نادر حیات وحش است و توسعه و استقرار هر صنعتی بدون مطالعه محیط زیست اثرات جبران نا پذیری برای این حیوان داشته و زیستگاه این حیوان را تکه تکه خواهد کرد.

نوید قلی خانی افزود: اردکان شهری است که می تواند قطب گردشگری باشد اما در حال حاضر به قطب صنعتی تبدیل شده است و باز هم اگر بخواهیم به آن صنعت ایجاد کنیم خواهیم دید شهری که در حال حاضر با مشکلاتی چون گرد و غبار و مشکلات آبی و خاکی دست و پنجه نرم می کند، با مشکلات عدیده ای چون هجوم افراد بیگانه به شهر مواجه خواهد شد.

وی ادامه داد: ما قبل از آن که یک صنعت را وارد شهر کنیم باید ببینیم که آیا آن شهر گنجایش این همه صنعت را دارد و آیا مسئولین می توانند زیر ساخت های مردمی آن را آماده کنند یا نه و بعد نسبت به احداث صنایع اقدام کنیم.

این فعال محیط زیست با خطرناک بودن احداث جاده برای حیوانات کم یاب منطقه انجیره ادامه داد: هیچ تضمینی وجود ندارد که یوزهای ایرانی در کنار جاده ها آسیب نبینند، همین جاده ی یزد-مشهد باعث مرگ یک قلاده یوز شد و این تنها آماری است که ما از آن اطلاع داریم در صورتی که ممکن است تعداد آن بیشتر هم باشد.

قلی خانی با بیان خطر احداث این جاده ها برای انسان ها افزود: احداث چنین جاده هایی در این مناطق شکننده بدون ارزیابی درست از منطقه، می تواند باعث پشیمانی مسئولین و فعالان محیط زیست شهرستان شود.

وی در پایان تصریح کرد: شهرستان اردکان دارای 4 یوزپلنگ است که از تولگی رصد شده و در حال حاضر 6 سال دارند و این تنها ذخایر جنسی این نوع حیوان در اردکان است که باید حفظ شود و نباید گذاشت که به راحتی از دست برود.

 نظر فعال محیط زیست اردکان را نیز در این خصوص جویا شدیم.

اگر پول مهم است، برای حفظ گونه های نادر آن ها را به دیگر کشور ها بفروشند

فعال حوزه محیط زیست در اردکان در خصوص احداث جاده در نزدیکی منطقه حفاظت شده استان گفت: عموم جاده ها مخصوصا جاده های آسفالت تاثیرات منفی فراوانی بر محیط زیست دارند از جمله از بین بردن زیستگاه نه فقط به اندازه پهنای جاده بلکه به اندازه بافر ی چندصد متری از دو طرف جاده و در طول جاده مخل عبور و مرور و مهاجرت حیات وحش هستند.

محمد سپهری افزود: خود جاده ها قاتل حیات وحش هستند به طوریکه بیشترین جمعیت تلف شده یوز در ده سال اخیر در تصادفات جاده ای از بین رفتند.

وی به تاثیرات منفی احداث جاده اشاره کرد و ادامه داد: این جاده به واسطه اینکه در نزدیکی مهمترین و اصلیترین زیستگاه جنوبی یوز ایرانی در جهان واقع شده اثرات منفی ان بیش از پیش است. متاسفانه این جاده در مسیر مهاجرت و عبور و مرور یوزها نیز قرار گرفته و امنیت زیستگاه حیات وحش را لکه دار کرده است و احتمال تصادف را نیز بالا برده است.

سپهری تاثیر احداث جاده بر گونه های گیاهی را کمتر از گونه های حیوانی دانست و اثرات آن را بر گیاهان تا چند ده متری از جاده عنوان کرد.

این فرد فعال محیط زیست در خصوص پرداخت خسارات کارخانه ها به محیط زیست تصریح کرد: کارخانه ها بابت ایجاد آلایندگی، سالیانه مبالغ ناچیزی از درآمد خود را به دولت می دهند اما متاسفانه این مبالغ هیچ گاه به سازمان محیط زیست که متولی اصلی است پرداخت نمی شود تا با برنامه ریزی و کارهای میدانی بتواند اثرات مخرب را کمی کاهش دهد بلکه مقداری از  این پول به شهرداری ها و دهیاری ها داده می شود.

وی نگرانی اصلی خود را احداث جاده برای دسترسی معدن D19 دانست و افزود: تاثیر این جادجاده بر یوز و محیط زیست فراووان استِ اما نگرانی ما واقعا از احداث یک جاده نیست، مخصوصا که در حالت عادی این جاده نباید عبور مرور چندانی داشته باشد. بلکه هدف احداث این جاده که قطعا برای دسترسی بافقی ها به معدن منطقه D19 هست باعث نگرانی است و به قولی اگر معدن ایجاد شود حدااقل برای زیستگاه های جنوبی آن، شلیک گلوله دولت به قلب نسل یوز ایرانی خواهد بود.

محمد سپهری تاکید کرد: این معدن نه تنها در یک مسیر پر رفت و امد یوزهای ایرانی کشور قرار گرفته بلکه وسعت زیادی از زیستگاه یوز را نیز از بین خواهد برد. زیستگاه برای یک گونه حیات وحش، شبیه خانه برای انسان است. مهمترین فاکتور برای حفظ گونه های جانوری حفظ زیستگاه آن است و از بین رفتن زیستگاه مهمترین سهم در از بین رفتن گونه های حیات وحش در جهان را داراست.

این فعال محیط زیست در اشاره به اقداماتی که برای حفظ این گونه نادر انجام داده بودند تصریح کرد: ما حتی برای بیان این مشکلات و حفاظت از این گونه، یک بنر آماده کرده تا در بازی تیم والیبال خاتم اردکان که پخش مستقیم داشت بالا ببریم که متاسفانه با مخالفت فرماندار نتوانستیم بنر را در بازی بالا ببریم.

وی در پایان گفت: اگر واقعا برای مسوولان شهرستان و کشور یوز اهمیتی ندارد من به عنوان یکی از فعالین این حوزه چند خواهش از انها دارم: از شعارهای پوچ حمایت خودشان از محیط زیست دست بردارند و پشت این شعارها خود را پنهان نکنند و اگر فقط اقتصاد و درآمد برای آنها مهم است آن را علنی بیان کنند و اگر فقط پول مهم است عاجزانه خواهشمندیم در یک عملیات گسترده و تلاش وسیع در سراسر کشور تمام یوزها را زنده گیری کرده و به یکی از کشورهایی که زمانی زیستگاه یوز بوده اند بفروشند تا با این کار هم معادل معدن مذکور درآمد کسب کنند و هم دنیا و کره زمین و جامعه انسانی امروز وآاینده به خاطر بی تدبیری ما شاهد از بین رفتن کمیابترین گربه سان جهان نباشد. هرچند ارسال یوزها خیانت به کشور محسوب میشود ولی این کار به مراتب بهتر از بی توجهی به حفظ یوز و از بین بردن زیستگاه می باشد چرا که در راهکار بیان شده لااقل گونه حفظ می شود ولی در راهکاری که مسئولان پیش رو گرفته اند نه تنها ایران، بلکه دنیا را از وجود یک مخلوق خارقالعاده پاک خواهند کرد.

در پایان نظر مسئول حیوانات نادر محیط زیست استان را در خصوص احداث این جاده جویا شدیم.

هیچ مجوزی برای احداث جاده داده نشده است

معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان یزد در خصوص احداث جاده در منطقه حفاظت شده دره انجیر گفت: هیچ مجوزی برای احداث جاده در این منطقه داده نشده است.

حسن اکبری افزود: جاده ها زیست گاه های حیات وحش را تکه تکه می کنند و تلفات بسیاری را برای حیوانات به وجود می آورند.

وی با اشاره به قانونی نبودن احداث جاده در این منطقه افزود: همه ی جاده ی احداث شده در منطقه ی حفاظت شده ی محیط زیست نیست اما اگر قرار باشد که در این منطقه زده شود به صورت قانونی برخورد خواهیم کرد.

کارشناس مسئول محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان یزد ادامه داد: از هر گونه فعالیت در منطقه حفاظت شده باید جلو گیری شود مخصوصا منطقه دره انجیر که اخرین منطقه زیستگاه یوز ایرانی در استان است.

اکبری تاثیرات پر رنگ جاده ها در سال های اخیر را یاداور شد و تاکید کرد: احداث جاده مراحلی دارد و باید مسیر های آن مورد بررسی سازمان مرکزی محیط زیست قرار بگیرد  اما از زمانی که فعالیت صنعتی و جاده سازی افزایش پیدا کرده است سخت گیری سازمان مرکزی هم بیشتر شده است.

وی به مشکلات ایجاد شده توسط جاده سازی بافق و اشکذر اشاره کرد و تصریح کرد: این جاده سازی که در حد تیغ کشی بوده است با پیگیری های مختلف سازمان جلو گیری و از آنها شکایت شد اما پروند برگشت خورد ولی ما همچنان پیگیر هستیم.

آسفالت کردن امری نیست که در زمان کوتاه اتفاق بیفتد و باید مراحل قانونی آن طی شود اما احداث جاده در این محدوده با هر هدفی که باشد ممنوع است.

این مقام مسئول خاطر نشان شد: در منطقه دره انجیر گونه های نایابی چون آهو، کفتار، جبیر، گرگ و گونه های مختلف پرندگان وجود دارد که با احداث جاده ها شاهد تلف شدن آنها هستیم.

حسن اکبری در پایان به فعالیت آسفالت کشی جاده ها از طرف اشکذر و بافق اشاره کرد و گفت: اگر این جاده بخواهد وارد منطقه حفاظت شده شود حتما جلوی آن را خواهیم گرفت.

انتهی پیام/ر*ح.ا

 




رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.