بازگشت به صفحه کامل
شناسه : 29932162
استفاده از ظرفیت ثبت‌جهانی یزد برای جهانی شدن تولیدات یزد؛

اشتغال‌زایی برای 4 نفر با راه‌اندازی کارگاه قالی‌بافی/ اشتغالزایی بیشتر با زمینه‌سازی صادرات فرش یزد


بانوی هنرمند یزدی با راه‌اندازی کارگاه قالی‌بافی زمینه اشتغال 4 نفر دیگر را فراهم کرده و گامی موثر در راستای عملی کردن اقتصاد مقاومتی برداشته است.

به گزارش یزد آوا، یکی از عمده‌ترین صنایع‌دستی استان یزد، صنعت فرش‌بافی است که همانند صنعت نساجی، از دیرباز در استان و بخصوص شهر یزد، جایگاه خاص خود را داشته است.

این صنعت تقریبا در تمام شهرها و روستاهای استان یزد رواج دارد. قالی‌های دست‌باف زنان یزدی در اندازه‌های مختلفی از قبیل 3*4 یا 2/5*3/5 و غیره تولید می‌شود.

امروز خوشبختانه بافت قالی دستباف در یزد به عنوان یک هنر اصیل ایرانی در چارچوب توسعه اقتصاد مقاومتی مورد توجه قرار گرفته است؛ به گونه‌ای انتظار می‌رود با حمایت بیشتر مسئولان، تولید این فرش در استان یزد بیشتر شود.

مسئولان باید تلاش کنند تا با فراهم کردن زمینه‌های تولید بیشتر فرش دست‌باف یزد و بررسی بازارهای جهانی در صادرات هنر دست بانوان یزدی بکوشند و باعث رونق این صنعت و اشتغالزایی برای جوانان استان شوند.

اشتغال‌زایی برای 4 نفر با راه‌اندازی کارگاه قالی‌بافی

«طیبه حاتمی» بانوی 37 ساله یزدی که یک کارگاه قالی‌بافی در محدوده شهرک دانشگاه یزد دارد در گفتگو با خبرنگار یزدندا گفت: از سن کودکی یعنی زمانی که ده سالم بود قالی‌بافی را یاد گرفتم و تا کنون همیشه قالی داشته و می‌بافتم.

وی ادامه داد: حدود سه سال قبل برای رونق و توسعه کار خود تصمیم به راه‌اندازی کارگاه قالی‌بافی گرفتم، زیر زمین خانه همسایه را تجهیز و کار را شروع کردیم و اکنون 4 نفر در کارگاه قالی‌بافی مشغول هستند.

حاتمی در خصوص نحوه کار خود عنوان کرد: عمدتا قالی‌های طرح جدید، زمینه کرم از جنس کرک و ابرایشم در کارگاه بافته می‌شود و مشتری‌ها را بیشتر خودمان پیدا کرده و سفارش می‌گیریم و اکنون با رونق نسبتا خوبی که دارد خود مردم به ما مراجعه کرده و فرش دست‌باف سفارش می‌دهند.

این بانوی هنرمند یزدی گفت: بستگی به اندازه قالی از 3 میلیون به بالا درآمد کسب می‌کنم اما گذشته‌ها این صنعت رونق بهتری داشت.

حاتمی اذعان کرد: قالی‌بافی و کارگاه‌های قالی‌بافی در قسمت بافت قدیم یزد رونق بیشتری دارد و کارگاه‌ها در آن مناطق درآمد بیشتری دارند.

نارضایتی از وام‌های حمایت از مشاغل خانگی

وی با گلایه از بهره بالای وام‌های بانکی که به اسم حمایت از مشاغل خانگی پرداخت می‌شود گفت: سود این وام‌ها گاها تا 17 الی 18 درصد می‌رسد و این اصلا برای صاحبان مشاغل کوچک به صرفه نیست و خود من اصلا از این وام راضی نبودم.

** اکنون با جهانی شدن شهر یزد باید سلایق جهانیان را شناخت و از ظرفیت گردشگرانی که به یزد برای بازدید می‌آیند برای معرفی محصولات و صنایع دستی یزد به خصوص قالی یزدی استفاده کرد و این صنعت را با فراهم کردن زمینه‌های صادرات رونق بخشید و گامی عملی در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی و ایجاد اشتغال برداشت.

انتهای پیام/ک




رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.