بازگشت به صفحه کامل
شناسه : 36949274
مدیر کل انتقال خون‌ یزد:

آغاز پویش «نذر خون» در محرم و صفر/ افزایش 6 درصدی اهداي خون در استان یزد


مدیر کل انتقال خون استان یزد از اجرای پویش نذر اهدای خون در ایام ماه محرم و صفر در استان یزد خبر داد.

نقی تقوایی در گفتگو با خبرنگار یزد آوا، در خصوص وضعیت اهدای خون در این استان گفت: در پنج ماهه نخست سال جاری 23 هزار و 380 مراجعه کننده برای اهدای خون در استان وجود داشت که از این تعداد 17 هزار و 590 نفر موفق به اهدای خون شدند که 97.6 درصد را آقایان و 2.4 درصد را بانوان تشکیل می‌دهند.
 
وی با بیان اینکه اهدای خون در این مدت نسبت به مدت مشابه سال گذشته با افزایش 6 درصدی روبرو بوده است، ادامه داد: از آمار اهدا کنندگان خون در سال جاری، 69 درصد اهدا کننده مستمر(در سال حداقل دوبار خون می‌دهد)، 25.4 درصد اهداكننده باسابقه (در سال حداقل يك بار خون می‌دهد) و 5.6 درصد اهداكننده بار اولی بوده‌اند.
 
مدیر کل انتقال خون استان یزد با بیان اینکه یزد در شاخص هایی نظیر اهدا کننده مستمر خون، نوع و کیفیت خون در سطح کشور جایگاه بالايی دارد، گفت: میانگین کشوری اهدا کنندگان مستمر 60 درصد است که این شاخص در استان یزد 69 درصد می باشد، همچنین متوسط اهدای خون درکشور 27 در هزار که این رقم دراستان یزد38  در هزار است.
 
تقوایی گفت: یزد از استان‌هایی است که در زمینه اهدای خون و در هر مناسبتی از جمله ماه‌های رمضان و محرم مشارکت بسیار بالایی دارند و سال گذشته نیز در پویش نذر خون که اجرا شد یزد یکی از چهار استان‌ برتر در زمینه استقبال از این طرح شناخته شد.
 
وی با بیان اینکه گروه‌های خونی «ب مثبت» و «او مثبت» بیشترین اهدا کننده را در یزد تشکیل می‌دهد، افزود: معمولا فرآورده‌های خونی استان برای نیاز هفت روزه استان تامین است و چنانچه اتفاقی رخ دهد و این ذخایر کاهش پیدا کند به اهداکنندگان خون پیامک و اطلاع رسانی می‌شود تا برای اهدای خون اقدام کنند و چنانچه مازاد نیاز استان فرآورده‌های خونی وجود داشته باشد واستان‌های دیگر درخواست داشته باشند به آنها ارسال خواهد شد.
 
مدیر کل انتقال خون استان یزد با اشاره به استقبال مردم یزد برای اهدای خون در ماه‌ محرم مخصوصا درروزهای تاسوعا و عاشورای حسینی گفت: داوطلبین اهدای خون  برای جلوگیری از ازدحام جمعیت می‌توانند به سامانه نوبت دهی به نشانی www.yazdbto.ir مراجعه کنند و با نوبت گیری ضمن دریافت کدرهگیری در طول ماه محرم و صفر برای اهدای خون حضور پیدا کنند.
 
وی در پایان با اشاره به راه‌اندازی دستگاه‌های جدید در این اداره کل نيز گفت: اهداکنندگان می‌توانند بجای اهدای خون، اهدای پلاسما و پلاکت آفرزیس داشته باشند و در پذیره‌نویسی سلول‌های بنیادی خونساز نیز مشارکت كنند و جان بیماران را نجات دهند. 
 
انتهای پیام/



رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.