بازگشت به صفحه کامل
شناسه : 36951882
شاعر بزرگ یزدی:

افتخار پیرغلامی بهترین عنایت سیدالشهدا(ع) به بنده بود


شاعر آئینی یزد با اشاره به برکات و آثار اشعار امام حسین(ع) گفت: انتخاب بنده به عنوان پیرغلام و خادم امام حسین(ع) در در چهاردهمین اجلاس بین‌المللی تجلیل از پیرغلامان و خادمان حسینی برترین عنایتی بود که نصیبم شد.

یزد آوا؛ محمود ملک ثابت از پیرغلامان و شاعران بزرگ آئینی یزد است که در سال 1321 در یکی از محله های قدیمی شهر یزد به نام یعقوبی متولد شده است و با مدرک کارشناسی زبان و ادبیات فارسی، حوزه هنری یزد را در سال 74 راه اندازی کرد.

تلاش در عرصه شعر آئینی و سرودن اشعار و نوحه‌‌های عاشورایی، برگزاری شب شعر عاشورایی با تجلیل از شاعران حسینی، برپایی مسابقه و نمایشگاه عکس عاشورایی، اجرای نمایش با موضوع عاشورا، نمایشنامه و فیلمنامه با مضامین حماسه حسینی و ... از جمله اقدامات و خدمات این شاعر پیش‌کسوت در دوران تصدی مسئولیت در حوزه هنری یزد است.

ملک ثابت در چهاردهمین اجلاس بین‌المللی تجلیل از پیرغلامان و خادمان حسینی که در بندرعباس با حضور رئیس رسانه ملی، مسئولان و مهمانان داخلی و خارجی برگزار شد به عنوان پیرغلام حسینی و یکی از شعرای پیشکسوت کشوری انتخاب شد.

وی در گفتگو با خبرنگار یزد آوا گفت: افتخار من این است که در خانواده‌ای متولد شدم که خادم امام حسین(ع) بودند، 180 سال است که در خانه جد پدری روضه خوانی برپا می‌شود و اکنون این خانه به عنوان بیت الحسین شناخته می‌شود همچنین در خانه جد مادری بنده نیز بیش از 220 سال است که روضه خوانی سیدالشهدا برپاست.

این شاعر آئینی یزد عنوان کرد: از نوجوانی به شعر سرودن علاقه داشتم و اشعاری که در مدح اهل بیت علیه السلام به خصوص اباعبدالله الحسین علیه السلام سرودم برگرفته از واقعیت و فلسفه قیام امام حسین(ع) و براساس مستندات و مقاتیل معتبر باشد و تمام توان خود را برای هر چه هنرمندانه تر شدن و بهتر سرودن شعر به کار برده‌ام.

ملک ثابت با اشاره به برکات و آثار اشعار امام حسین(ع) در زندگی گفت: انتخاب بنده به عنوان پیرغلام و خادم امام حسین(ع) برترین عنایتی بود که نصیبم شد، همچنین به برکت امام حسین(ع) خانواده سالم و زندگی خوبی دارم و در راه خادمی امام حسین(ع) کتاب «با کاروان نینوا» و «آسیب شناسی مداحی» را به تالیف رسانده‌ام که بسیار مورد استقبال قرار گرفت.

وی با بیان اینکه تاکنون هیئت‌های مذهبی زیادی و همچنین برنامه‌های صدا و سیما از سروده‌های بنده استفاده کردند، تصریح کرد: تاکنون هیچ گاه برای شعرهایی که در مدح اهل بیت علیهم السلام و اباعبدالله الحسین علیه السلام سرودم حاضر به دریافت هیچ مبلغی نشدم و اشعار زیادی از بنده در مداحی‌ها و روضه خوانی‌ها خوانده شده است که مایه افتخار بنده است.

این پیرغلام امام حسین(ع) با اشاره به ویژگی‌های شعر آئینی گفت: تبیین فلسفه قیام امام حسین(ع) و خلق و خوی برجسته عاشورائيان، پرداختن به واقعیت و پرهیز از بیان مسائل جعلی، ظلم ستیزی و برائت از ظلم و باطل و مبارزه با کفر و نفاق، حمایت از ولایت و ولایت فقیه، واقعه غدیرخم، پرداختن به جریانات یمن و همچنین فلسطین از مواردی است که باید در سرودن شعرهای آئینی به آن توجه شود.

ملک ثابت تصریح کرد: متاسفانه اکنون شعرها و نوحه‌هایی که در هیئت‌های عزاداری استفاده می‌شود مناسب نیستند و لز طرف برخی شعرا و مداحان در این زمینه کوتاهی شده است و در جلسات کانون مداحان یزد نیز دراین زمینه تذکر داده‌ام و به آسیب شناسی مداحی پرداختم.

وی با بیان اینکه شاعران جوان شعرهای آئینی بسیار خوبی سروده‌اند که مایه خوشحالی است، گفت: این جوانان باید تشویق شوند و از این شعرها بهره مند شد، امیدواریم در زمینه شعر آئینی کار بیشتری صورت بگیرد و در آینده شعرهای بهتر و قوی‌تری از شعرا دیده شود و گرایش به سمت سرودن شعرهای آئینی بیشتر شود.

این شاعر بزرگ یزدی در خصوص شعرهایی که سروده است عنوان کرد: از شعرهایی که سروده‌ام با این شعر بیشتر انس گرفتم:

در روز  عاشورا عطش بيداد می‌کرد                دریا خروشان می شد و فـریاد می‌کرد
فریاد هــل مـن نـاصر مظلـوم  مردی                حق را گـواهی داده استمداد می‌کرد
خــون خــدا  جـوشیـد و  نیکو باغبانی               گلـزارهای خشک را آباد می‌کرد
با خون سرخش در میـان حق و بـاطل               ترسیم خط سـرخ را بنیاد می‌کرد
آویـزه عـرش خــدا افتاد بـر خاک                    در خاک و خون موجی دگر ایجاد می‌کرد
در زیـر خنجـرهای زهرآگین دشمن                  فرزنـد زهـرا بـاز هـم ارشاد می‌کرد
صد پاره قـرآن بـود زیـر سـم اسبان                  هــر آیه ای فریـاد عدل و داد می‌کرد
خورشیدها را بر سر نی کرده بودند                  آوای نی خون بر دل سجاد می‌کرد
خونابه می بارید از چشمان ثابت                      تا دل حدیث کـربلا را یاد می‌کرد

انتهای پیام/




رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.