بازگشت به صفحه کامل
شناسه : 36619452
مشاور املاک در یزد:

افزایش بی‌رویه نرخ اجاره بها در یزد/ نبود ثبات قیمت، بازار مسکن یزد را به رکود کشانده است


مشاور املاک در یزد گفت: اما روند به گونه‌ای است که شاید یک ماه پس از قیمت‌گذاری مجددا قیمت جدید برای یک مسکن تعیین می‌شود و این عدم ثبات قیمت بازار مسکن را دچار رکود کرده است.

علیرضا چوپان زاده یکی از مشاوران املاک در استان یزد در گفتگو با خبرنگار یزد آوا، عدم نظارت و مدیریت صحیح را موجب بالا رفتن بسیار زیاد اجاره بها در یزد دانست و گفت: مخصوصا در منطقه آزادشهر که به لحاظ نزدیک بودن به شهرک صنعتی و کارخانه های فولاد و امکاناتی که وجود دارد یک منطقه مهاجرپذیر در یزد است و قشر مهاجرپذیر اکثرا به این منطقه وارد می‌شوند و در این منطقه افزایش نرخ بیشتر دیده می‌َشود.

مهاجرپذیری یزد موجب تورم و افزایش نرخ اجاره بها شده است

وی ادامه داد: افراد غیر بومی که از شهرهایی مانند شیراز، خوزستان و ... آمده‌اند و به دلایل مختلف قصد دارند در این منطقه ساکن شوند از آنجا که  نسبت به اجاره بها و قیمت‌ها آشنایی ندارند مالک برای اجاره خانه خود قیمتی بسیار بالاتر از معمول به این مهاجران پیشنهاد می‌دهد و آنها می‌پذیرند که این موضوع موجب افزایش نرخ بی رویه اجاره بها در یزد شده است.

این مشاور املاک گفت: این افزایش نرخ اجاره بها هم موجب آسیب زدن و ناراحتی به قشر ضعیف جامعه و مستاجران شده است و از طرفی خانه‌هایی که کیفیت پایینی دارند با قیمت‌های بالا اجاره داده می‌شود که این نبود مدیریت و افزایش بی رویه اجاره‌بها  نارضایتی مردم را در پی داشته است.

ایجاد رکود در بازار مسکن یزد

چوپان زاده با اشاره به وضعیت بازار خرید و فروش مسکن عنوان کرد: متاسفانه در بازار مسکن رکود ایجاد شده است چرا که در خرید و فروش ملک نابسامانی وجود دارد، مالک می‌خواهد ملک خود را بفروشد و ملک بهتری بخرد اما در این زمینه قیمت‌گذاری مسکن نظارت وجود ندارد و قیمت کارشناسی به گونه‌ای است که ثبات قیمت ندارد.

وی افزود: باید قیمت‌گذاری برای یک مسکن به گونه‌ای باشد که تا پایان سال ثابت بماند اما روند به گونه‌ای است که شاید یک ماه پس از قیمت‌گذاری مجددا قیمت جدید برای یک مسکن تعیین می‌شود و از این جهت مالکان از این جهت که با فروش ملک خود نتوانند ملک بهتری را خریداری کنند دست نگه می‌دارند و اقدام به خیر و فروش مسکن نمی‌کنند که این موضوع موجب رکود بازار مسکن می‌شود.

افزایش 30 درصدی قیمت مسکن در یزد

چوپان‌زاده گفت: با اینکه قیمت مسکن 20 تا 30 درصد نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرده است اما این افزایش قیمت اینگوه افسار گسیخته نمی‌ماند چرا که با توجه به مشکلات اقتصادی که وجود دارد مالکان راضی به فروش زمین خود با همان قیمت انتهای سال گذشته می‌شوند و به صورت خودکار قیمت مسکن کاهش پیدا می‌کند.

وی در خصوص خرید و فروش زمین نیز با بیان اینکه قیمت زمین نیز نسبت به سال گذشته بستگی به محل و منطقه آن تا 30 درصد نیز افزایش یافته است، ادامه داد: معمولا قیمت زمین را بالاتر از قیمت معمول و خود مالکان تعیین می‌کنند تا چنانچه زمان فروش، قیمت افزایش پیدا کرده باشد راهی برای جبران داشته باشند.

این مشاور املاک ادامه داد: زمین مشتری خودش را دارد و به راحتی خرید و فروش آن انجام نمی‌شود، زمین، بازده و ارزش افزوده آن زیاد است برای نمونه اگر گود یک زمین برداشته شده باشد و مشتری به دنبال ساخت همکف باشد و نه زیر زمین، این موضوع موجب می‌شود که ارزش زمین کاهش پیدا ‌کند.

دولت هیچ اقدامی برای بهبود وضع مسکن انجام نمی‌دهد

چوپان‌زاده تصریح کرد: متاسفانه دولت هیچ اقدامی برای بهبود وضعیت مسکن انجام نمی‌دهد و مدیریت در خصوص قیمت ها و نرخ اجاره بها بسیار ضعیف است و تصمیم‌گیری در خصوص قیمت مسکن و زمین به عهده مشاوران املاک، اتحادیه و ... گذاشته است در حالی که دستگاه‌های ذیربط مانند مسکن و شهرسازی چنانچه به اقشار ضعیف و خانه اولی‌ها زمین واگذار می‌کردند بسیار بر قیمت زمین و مسکن تاثیر گذار بود اما اکنون روند فعلی و تعیین قیمت‌ها توسط مالکان، موجب تورم و فشار آمدن بیشتر بر قشر آسیب‌پذیر جامعه شده است.

انتهای پیام/




رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.