بازگشت به صفحه کامل
شناسه : 36259544
معضلی که می تواند فرصت شود

افزایش نرخ ارز؛ فرصتی برای محکم تر شدن تار و پود صنعت نساجی/افزایش سهم منسوجات داخلی در بازار


رئیس انجمن نساجی یزد امسال به دلیل افزایش نرخ ارز واردات پارچه و منسوجات نیز کاهش یافته و سهم تولید داخل در بازار پر رنگ تر شده است در واقع خیلی از افرادی که در کار واردات پارچه و منسوجات از خارج از کشور بوده اند به سمت تولیدات داخلی روی آورده‌اند.

به گزارش یزد آوا، شاید در مدت اخیر خبرهای بسیاری در تلویزیون، کانال های خبری و جراید مختلف درباره تبعات افزایش نرخ ارز شنیده یا خوانده باشید که شاید بسیاری از این تحلیل ها و خبرها درست هم باشد اما افزایش نرخ ارز همیشه تهدید هم نیست و گاهی می توان این رویداد را به یک اتفاق مبارک تبدیل کرد.
افزایش نرخ ارز فرصتی است که می توان از آن به عنوان یک وقت طلایی برای رونق بخشیدن به صنعت پوشاک بهره برد.

علیرغم اینکه جلوی واردات پوشاک گرفته شده در حال حاضر افزایش نرخ ارز فرصتی خوبی است که همه از مجلس و دولت و بخش خصوصی دست به دست هم دهند تا صنعت پوشاک کشور رشد و توسعه یابد و توان خودش را به رخ رقبای خارجی بکشد.

مجتبی دستمالچیان در گفتگو با خبرگار یزدرسا با بیان این که پارچه و نساجی یزد در کل کشور به عنوان یک برند خوب شناخته می شود اظهار داشت: در استان یزد هزار و 964 کارگاه کوچک و بزرگ نساجی وجود دارد که عدد قابل توجهی است که نشان از ظرفیت بالای این صنعت در استان یزد است به طوری که تقریباً بالای 95 درصد پارچه مبلی و روفرشی و بالای 60 درصد از پارچه پیراهنی مردانه کشور در یزد تولید می شود از این رو توجه و حمایت بیشتر مسئولین را می طلبد تا نساجی یزد جایگاه خود را پیدا کند.

کارشناس توسعه فناوری شرکت شهرکهای صنعتی استان یزد با اشاره به پتانسیل خوب صنعت نساجی کشور گفت: صنعت نساجی داخلی به دلیل وابستگی کم به خارج از کشور و پتانسیل های خوبی که دارد به شرط کنترل و مدیریت واردات و جلوگیری از قاچاق، می تواند در خوب کار کند همان گونه که در بازار فعلی به دلیل افزایش نرخ ارز و محدودیت هایی که برای واردات اعمال شده شرایط به نفع نساجی داخل رقم خورده است.

***عدم همراهی بانک ها در تامین سرمایه در گردش واحدهای نساجی

دستمالچیان با اشاره به تاثیرات مثبت و منفی افزایش نرخ ارز گفت: با افزایش قیمت ارز، مواد اولیه صنعت نساجی نیز افزایش قیمت داشته و بعضا با کمبود نیز مواجه هستیم و از طرفی نیاز به سرمایه در گردش واحدها نیز به چندین برابر افزایش یافته است به طور مثال واحدی که 100 میلیون سرمایه در گردش داشته اکنون به 300 میلیون سرمایه در گردش نیاز دارد تا بتواند مانند قبل کار کند که از این رو حمایت و همراهی بیشتر بانک ها را می طلبد که تا به حال این همراهی قابل توجه نبوده است.

وی ادامه داد: امسال به دلیل افزایش نرخ ارز واردات پارچه و منسوجات نیز کاهش یافته و سهم تولید داخل در بازار پر رنگ تر شده است در واقع خیلی از افرادی که در کار واردات پارچه و منسوجات از خارج از کشور بوده اند به سمت تولیدات داخلی روی آورده‌اند.

***صنعت نساجی در اولویت حمایت مسوولان قرار گیرد

این صنعتگر باسابقه با اشاره به ویژگی های صنعت نساجی گفت: صنعت نساجی از جمله صنایع کم آب خواه است که با اقلیم بیشتر مناطق کشور به ویزه یزد نیز سازگار است و نسبت میزان ایجاد شغل به حجم سرمایه گذاری در این صنعت نسبت به سایر صنایع بالاتر بوده و در واقع اشتغال بیشتری ایجاد می کنند و با توجه به پیشینه خوبی که این صنعت در استان یزد دارد  هنوز می تواند توسعه یابد و باید مسئولان حمایت از آن را در اولویت قرار دهند.

دستمالچیان اظهار داشت: در شرایط فعلی 30 درصد ظرفیت صنعت نساجی استان بلااستفاده و خالی است که اگر واردات و قاچاق کنترل شود صنعت نساجی این ظرفیت را دارد که نه تنها تمام نیاز بازار داخل را تامین کند بلکه در صادارت نیز می توانند بهتر عمل کنند.

وی در مورد بازار شب عید نساجی گفت: محصولات نساجی تقریباً یک کالای واسطه ای و مواد اولیه  برای تولیدکنندگان پوشاک است از این رو تقریبا بازار عید برای ما تمام شده است اما در مجموع  امسال نسبت به سال های قبل بازار بدی نبود اما به دلیل افزایش قیمت‌ها، قدرت خرید مردم نیز به شدت کاهش یافته و از این رو شاهد بازار پر رونقی نبودیم.

***فعالیت گسترده کارگاه های کوچک نساجی در یزد

دستمالچیان با اشاره به وجود تعداد کثیری از واحدهای کوچک نساجی در استان یزد اذعان داشت: کارگاه‌های کوچک جایگاه خودشان را در دنیا دارند. این کارگاه ها هزینه های کمتری نسبت به کارگاه‌های بزرگ دارند و اغلب به صورت خانوادگی اداره می شوند و سهم اشتغال بالایی دارند و در مجموع ظرفیت بسیار خوبی برای استان محسوب می شوند اما اغلب آن ها پروانه صنعتی و مجوز قانونی ندارند.

وی با اشاره به فعالیت بدون مجوزکارگاه های کوچک گفت: این کارگاه ها اغلب به دلیل مباحث مالیاتی به سمت  اخذ مجوزهای قانونی نمی روند  چرا که سیستم فروش در نساجی سیستم بنکداری و بازار است و مشتریان آن ها اغلب تمایلی به ثبت رسمی خریدهای خود ندارند.

این کارشناس صنعت نساجی افزود: این درحالی است که کارگاه های مجوزدار مجبور هستند خرید مواد اولیه و سایر هزینه ها را به طور رسمی ثبت کنند اما در مقابل فروش ان ها به بازار و بنکداران است که به دلیل مباحث مالیات بر ارزش افزوده  تمایلی ندارند فاکتور به نامشان صادر شود که این موضوع به یک مشکل اساسی برای صنعت نساجی تبدیل شده است.

دستمالچیان خاطرنشان کرد: یکی دیگر از مشکلات این صنعت کپی کاری است به این صورت که یک شرکتی طرح و یا محصول جدیدی را با صرف هزینه تولید می کند اما بعد از آن که در بازار عرضه می شود توسط بعضی از واحدهای دیگر کپی می شود و ارزانتر به بازار ارائه می شود.

فارغ از همه این مسائلی که در خصوص وضعیت صنعت نساجی گفته شد بی شک نساجی و پوشاک مانند خوراک یکی از نیازهای اساسی بشر است؛ ایران نیز جمعیت نسبتا خوبی دارد و اگر علیرغم جلوگیری از قاچاق و واردات،  واحدهای نساجی داخلی می توانند با توجه به این که مصرف و نیاز داخل نسبتا بالا است به خوبی رشد کنند.

 

انتهای پیام/ق




رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.