بازگشت به صفحه کامل
شناسه : 36586631
نائب رئیس اتحادیه مشاورین املاک یزد:

افزایش 20 تا 25 درصدی قیمت مسکن و اجاره بها در یزد/ خریداران مسکن فعلا دست نگه دارند


نائب رئیس اتحادیه املاک استان یزد گفت: از ابتدای امسال تاکنون قیمت مسکن در یزد با افزایش 20 درصدی و نرخ اجاره بها با افزایش 25 درصدی مواجه بوده است.

محمدرضا دشتی نژاد در گفتگو با خبرنگار یزد آوا، در خصوص قیمت مسکن در یزد گفت: از ابتدای امسال تاکنون قیمت مسکن در یزد با افزایش 20 درصدی و نرخ اجاره بها با افزایش 25 درصدی مواجه بوده است این در حالی است که متاسفانه از ابتدای سال گذشته تا پایان آن، حتی با افزایش حتی 100 درصدی مسکن و 50 درصدی اجاره بها روبرو بوده‌ایم.

وی با اشاره به وضعیت خرید و فروش مسکن در یزد ادامه داد: با وجود اینکه تقاضا برای خرید مسکن وجود دارد اما خرید و فروش آنچنانی صورت نمی‌گیرد و فروشندگان برای فروش ملک خود دست نگه‌ داشته‌اند ضمن اینکه چند روزی است احساس می‌شود که بازار مسکن به سمت رکود می‌رود.

احتمال افزایش اجاره بها در یزد

نائب رئیس اتحادیه مشاورین املاک یزد عنوان کرد: با توجه به قیمت بالای ملک و پایین آمدن قدرت خرید مردم، تقاضا برای اجاره مسکن بالا می‌رود و این موضوع طبیعتا موجب افزایش نرخ اجاره بها می‌شود از طرفی افزایش تورم نیز بر این نرخ تاثیرگذار است و با شروع فصل اجاره که تقریبا از زمان پایان امتحانات دانش آموزان در خردادماه تا پایان شهریورماه است احتمالا شاهد افزایش نرخ اجاره بها در یزد خواهیم بود.

دشتی‌نژاد ادامه داد: جدیدا تقاضا برای رهن مسکن در یزد بیشتر شده است و مردم اجاره مسکن را بر رهن ترجیح می‌دهند اما مالکان کمتر زیر بار پذیرش رهن می‌روند و علاقه دارند ملک خود اجاره دهند.

وی با  اشاره به مهاجرپذیر بودن یزد گفت: بسیاری از مستاجرینی که در یزد ساکن می‌شوند غیر بومی هستند که این مورد در افزایش اجاره بها در یزد بی تاثیر نبوده است، اما در خصوص اجاره مسکن به اتباع بیگانه، بخشنامه‌ای به واحدهای مشاور املاک ابلاغ شده است که به اتباع مسکن اجاره داده نشود مگر اینکه کارت داشته باشند یا تاییدیه اداره امور اتباع را به همراه داشته باشند که متاسفانه این موضوع از سوی مالکان رعایت نمی‌شود.

تعیین نرخ اجاره بها توسط مالکان

وی در خصوص روش نرخ گذاری اجاره بها گفت: به طور کلی مالک براساس وضعیت تورم و افزایش قیمتی در بازار مشاهده می‌شود و همچنین تقاضایی که برای اجاره مسکن وجود دارد نرخ اجاره بها را تعیین می‌کند.

دشتی‌نژاد افزود: دولت در زمینه تعیین نرخ اجاره بها برنامه‌‌ای دارد مبنی بر اینکه کمیسیونی برای تعیین اجاره بها در هر شهر تشکیل شود و سطح بندی مناطق صورت گیرد و نرخ اجاره بها براساس معیارهایی برای هر منطقه تعیین شود اما اینکه چقدر این برنامه عملیاتی شود مشخص نیست چرا که مالک تصمیم گیرنده است که مسکن خود را با چه نرخی اجاره دهد و حتی ممکن است ملک خود را خالی نگهدارد اما حاضر به اجاره آن با نرخ پایین نشود.

نائب رئیس اتحادیه مشاورین املاک یزد ادامه داد: معمولا عرف اینگونه است که هر سال نهایتا قیمت اجاره بها تا 10 ردصد افزایش یابد اما معمولا این موضوع از سوی مالکان رعایت نمی‌شود و عوامل متعدد دیگری از جمله تورم، افزایس تقاضا و... در آن موثر است.

غیریکنواخت بودن افزایش قیمت مسکن در مناطق مختلف یزد

دشتی‌نژاد با بیان اینکه متاسفانه افزایش قیمت مسکن در مناطق یزد یکنواخت نیست، گفت: افزایش قیمت مسکن در دو منطقه صفائیه و بلوار جمهوری کاملا متفاوت از بقیه مناطق یزد است و ضریب رشد قیمت دراین مناطق بسیار بالاتر از دیگر مناطق یزد است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه از تهران گزارش‌هایی مبنی بر رکود بازار مسکن وجود دارد و کاهش قیمت 10 درصدی در بخش مسکن دیده می‌شود احتمال می‌رود در یزد نیز تا یک ماه آینده شاهد این رکود و کاهش قیمت مسکن باشیم بنابراین به خریداران توصیه می‌شود در یک تا دو ماه آینده اقدام به خرید مسکن کنند.

وجود 250 واحد بدون مجوز مشاوره املاک در یزد

نائب رئیس اتحادیه مشاورین املاک یزد با بیان اینکه دو هزار و 150 واحد مشاوره املاک در یزد فعال هستند، گفت: متاسفانه تقریبا 250 واحد مشاوره املاک در یزد نیز بدون پروانه در حال فعالیت هستند که در حال ساماندهی آنها هستیم که یا برای دریافت مجوز اقدام کنند و یا در غیر اینصورت تعطیل شوند.

دشتی نژاد تصریح کرد: از آنجا که واحدهای مجوز دار مشاور املاک آموزش دیده هستند و دارای گواهینامه رسمی و تاییدیه از قوه قضائیه هستند و واحدهای بدون مجوز املاک بسیار مشکل ساز شده اند به شهروندان توصیه می‌شود برای خرید ملک به واحدهای مشاور املاک که دارای پروانه هستند مراجعه کنند و هنگام مراجعه در خصوص مجوز داربودن  آنها سوال کنند تا شاهد کاهش پرونده‌های تشکیل شده در بخش معاملات ملک در دادگستری باشیم.

انتهای پیام/

تهیه و تنظیم: فاطمه عبدلی




رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.