بازگشت به صفحه کامل
شناسه : 36041734
استاد علوم سیاسی دانشگاه یزد:

افزایش 24 برابری دانشجویان کشور نسبت به قبل از انقلاب/ تولید علم در ایران 650 برابر شده است


استاد علوم سیاسی دانشگاه یزد گفت: تعداد دانشجویان از 175هزار نفر در سال ۱۳۵۷ با 24 برابر افزایش به ۴ میلیون نفر رسیده است.

اکبر غفوری در گفتگو با خبرنگار یزد آوا در خصوص برخی دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه آموزش گفت: در کشوری که مهد علم و ادب بوده و در سایه اسلام زندگی می‌کند که طلب علم را فریضه دانسته است، قبل از انقلاب بخش عمده ای از جمعیت کشور از نوشتن و خواندن محروم بودند.

وی ادامه داد: نرخ باسوادی در ایران در سال ۱۳۵۵ ،2/47 درصد بوده است که این میزان در سال ۱۳۹۵، به 7/94 درصد رسیده است، همچنین قبل از انقلاب فقط 35 درصد زنان با سواد بودند که اکنون 90 درصد زنان با سواد هستند.

استاد علوم سیاسی دانشگاه یزد گفت: پوشش متقاضیان تحصیل در دوره متوسطه از 23 درصد در ابتدای انقلاب به 85 درصد افزایش یافته است و تعداد دانشجویان از 175هزار نفر در سال ۱۳۵۷ با 24 برابر افزایش به ۴ میلیون نفر رسیده  است.

غفوری ادامه داد: سال 1355 فقط 6 درصد دانشجویان دانشگاه‌ها دختر بودند و الان نزدیک به 60 درصد دانشجویان دختر هستند، قبل از انقلاب فقط 4/1 درصد از اساتید دانشگاه‌ها زن بودند و الان این میزان به 20 درصد رسیده است و به بیان دیگر تعداد اعضای هیات علمی زن در دانشگاه‌ها در سال 57 فقط 100 نفر بود که این میزان در سال 1396 به دو هزار و 100 نفر رسیده است.

وی تصریح کرد: قبل از انقلاب 40 درصد دانشجویان ایرانی برای تحصیل به خارج می‌رفتند اما در سال 1397 فقط یک درصد آنها در خارج به سر می‌برند. همچنین  تعداد رشته‌های کارشناسی ارشد در دانشگاه‌های موجود کشور در سال ۱۳۵۵، ۱۸۲ رشته و در سال ۱۳۹۰، ۱۰۳۳ رشته هست و تعداد دانشجویان دکتری تخصصی با رشد 60 برابری از 9458 نفر به بیش از  580 هزار نفر رسیده است.

عضو هیئت علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه یزد ادامه داد: ایران در سال 55 در هیچ عرصه‌ای قطب علمی نبوده در حالی که اکنون در 142 حوزه به قطب علمی رسیده و همچنین در حالی که قبل از انقلاب ایران هیچ دانشگاه برتری در دنیا نداشت اما اکنون 18 دانشگاه ایران جزو دانشگاه‌های برتر دنیاست.

غفوری افزود: 95 درصد تولید علم دانشگاه شیراز، 99 درصد تولید علم دانشگاه صنعتی شریف و 98 درصد تولید علم دانشگاه تهران مربوط به بعد از انقلاب بوده است و در حالی که ایران قبل از انقلاب هیچ دانشمند برتر جهانی نداشته اما در سال 1395، ایران  208 دانشمند برتر در میان یک درصد دانشمندان برتر دنیا دارد.

وی خاطرنشان کرد: نرخ رشد علمی ایران  11 برابر میانگین جهانی و درصد تولید علم در ایران 650 برابر قبل از انقلاب شده است و بر اساس گزارش سایماگو طی سال‌های ۱۹۹۶ تا ۲۰۱۵، رتبه جهانی تولید علم ایران به شانزدهم در جهان ارتقاء یافته است و همچنین رتبه جهانی تولید علم ایران در رشته‌های انرژی اتمی، نانو و نانو تکنولوژی، بیوتکنولوژی، هواوفضا و ... پیشرفت بسیار چشمگیری داشته است.

این کارشناس برجسته سیاسی اضافه کرد: ایران اکنون در زمینه نانو رتبه سه را دارد و در ۱۷ دانشگاه کشور در مقطع ارشد و دکترا  دانشجوی رشته نانو مشغول به تحصیل هستند، در حالی که قبل از انقلاب دراین زمینه جایگاهی نداشت. همچنین تنها در سال ۹۶، 107 هزار عنوان کتاب چاپ شده است اما در کل دوران پهلوی اول و دوم ۱۱هزار عنوان کتاب به چاپ رسید.

غفوری با تاکید بر رشد روزافزون و حضور فعال کشور در عرصه‌های علمی گفت: نزدیک به 30 هزار اختراع در کشور ثبت شده است و پژوهشگران ایرانی از نظر پژوهشی با ثبت ۸۵۱۳ مقاله علمی، در ردیف شانزدهم تولید علم و در زمره دانشمندان و پژوهشگران ممتاز جهان قرار گرفته اند.

وی افزود: ایران در رتبه‌های المپیادهای علمی، انرژی هسته‌ای، هوافضا، سلول‌های بنیادین و نانو تکنولوژی، جزو 10 کشور اول جهان است و بر اساس گزارش سازمان بین المللی آیسسکو،  جمهوری اسلامی ایران در میان ۵۷ کشور اسلامی از لحاظ علمی و پژوهشی و ثبت اختراع در رتبه اول کشورهای اسلامی قرار دارد.

انتهای پیام/

 




رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.