بازگشت به صفحه کامل
شناسه : 38184332
نائب رئیس اتحادیه مشاورین املاک یزد:

ایجاد سامانه معاملات املاک در یزد/ کمیته نرخ‌گذاری املاک موجب ساماندهی بازار مسکن است


محمدرضا دشتی نژاد گفت: در راستای طرح برخورد با متخلفان حوزه زمین و مسکن کمیته‌ای جهت ایجاد سامانه معاملات املاک یزد راه‌اندازی می‌شود.

محمدرضا دشتی نژاد در گفتگو با خبرنگار یزد آوا در خصوص تشکیل کمیته قیمت گذاری املاک سطح شهر یزد گفت: در راستای طرح برخورد با متخلفان حوزه زمین و مسکن در یزد که با ورود دادستانی انجام گرفت، مقرر شد دو کمیته ساماندهی بازر مسکن در یزد شکل گیرد.

وی ادامه داد: یکی از این دو، کمیته‌ای برای ایجاد سامانه معاملات املاک یزد خواهد بود که در این سامانه واحدهای مشاورین املاک مجاز و پروانه دار و محل آنها در این سامانه بارگذاری می‌شود، مشخصات کارشناسان رسمی صاحب صلاحیتی که مجاز به اعلام قیمت و کارشناسی هستند و همچنین مشخصات ملک نیز در این سامانه ثبت می‌شود.

نائب رئیس اتحادیه مشاورین املاک یزد افزود: امکان استعلام از اداراتی مانند اداره راه و شهرسازی نیز در سامانه معاملات املاک به وجود خواهد آمد تا قبل از اینکه معامله‌ای شکل بگیرد طرح کاربری زمین و دیگر مشخصاتی که برای انجام معامله لازم است طرفین اطلاع پیدا کنند از طریق این سامانه به راحتی قابل پیگیری و استعلام باشد.

دشتی نژاد اضافه کرد: کلیه معاملات زمین و املاک با شماره سریال‌های مبایعه نامه‌های مجاز که توسط واحدهای مشاورین املاک پروانه دار انجام می‌شود در سامانه معاملات املاک بارگذاری می‌شود تا بتوان بازار مسکن یزد را ساماندهی کرد.

وی در خصوص کمیته نرخ گذاری  املاک سطح شهر یزد نیز گفت: مقرر شد برای سطح شهر یزد با تشکیل کمیته‌ای از اتحادیه مشاورین املاک، کارشناسان رسمی دادگستری که مجاز به ارزیابی هستند و کارشناسانی از دفتر فنی استانداری، نظر هر کدام از مجموعه‌ها در خصوص قیمت‌های زمین در مناطق مختلف شهر به صورت منصفانه و با رعایت حقوق مالکان و خریداران ارائه شود و قیمت نهایی در این کمیته که سقف قیمت خواهد بود مشخص و مصوب شود و بر این اساس کارشناسان ارزیاب قیمت زمین و املاک باید از این مجموعه قیمت‌های مصوب شده تابعیت کنند و این قیمت‌ها را ملاک و شاخص قیمت‌گذاری املاک قرار دهند.

دشتی نژاد عنوان کرد: تا پایان هفته آینده که تشکیل این کمیته به تصویب برسد، اتحادیه مشاورین امکلاک یزد قیمت‌های زمین در مناطق مختلف را رصد خواهد کرد و با استفاده از واحدهای املاک که در منطقه هستند آخرین معاملاتی که به درستی و نه بصورت دلال بازی انجام شده است بررسی کنند و با پیمایش مناسب قیمت پیشنهادی اتحادیه برای مناطق مختلف را در کمیته مطرح کنند.

وی ادامه داد: پس از بررسی قیمت‌های پیشنهادی در کمیته و اعلام قیمت نهایی با نظارت و اتفاق نظر اتحادیه مشاورین املاک و کانون کارشناسان، این قیمت‌ها اعلام عمومی خواهد شد و شهروندان یزدی از آن اطلاع پیدا می‌کنند که این طرح ویژه در ساماندهی بازار معاملات مسکن یزد بسیار موثر است و می‌تواند با نتایجی که خواهد داشت به عنوان طرح نمونه در کشور در نظر گرفته شود.

نائب رئیس اتحادیه مشاورین املاک یزد گفت: با این طرح و تشکیل کمیته قیمت گذاری املاک سطح شهر یزد می‌توان از وجود قیمت‌های حبابگونهه کاذب جلوگیری کرد و به قیمت‌های واقعی که البته مسائل اقتصادی از جمله تورم نیز در آن لحاظ می‌شود دست پیدا کرد و دست دلالان را در قیمت‌گذاری کاذب قطع کرد و با قیمت‌های واقعی و منصفانه معامله کرد.

وی ادامه داد: قطعا این طرح برای اجرایی شدن نیازمند همکاری ارگان‌ها و سازمان‌های ذیربط است و چنانچه ضعف‌هایی نیز داشته باشد می‌توان آن را آسیب شناسی و رفع کرد و مردم نیز در این امر باید با ما همگام باشند و از طریق املاکی‌های مجاز اقدام به انجام معاملات کنند تا تحت نظر این کمیته به خیال راحت معاملات انجام گیرد.

انتهای پیام/

تهیه و تنظیم: فاطمه عبدلی




رای شما
میانگین (1 رای)
The average rating is 5.0 stars out of 5.