بازگشت به صفحه کامل
شناسه : 32567191
رئیس نظام مهندسی بافق عنوان کرد

بافق در معرض خطر جدی زلزله/ ساخت وسازها اصولی نیست


رئیس نظام مهندسی بافق گفت: منازل مسکن مهر ایمنی لازم را در برابر زلزله را دارد.

به گزارش  یزد آوا به نقل از بافق خبر؛ روز پنجم دی ماه مصادف با واقعه زلزله بم در تقویم رسمی کشور روز ملی ایمنی در برابر زلزله نامگذاری شده‌است.

پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله با توجه به ضرورت آگاه سازی و ارتقای فرهنگ عمومی در برابر زلزله با پیشنهاد نامگذاری این روز به عنوان «روز ملی ایمنی در برابر زلزله» ضمن گرامیداشت یاد و خاطره چند ده هزار قربانی این فاجعه تلخ، زمینه ارتقای آگاهی عمومی و شاخص های ایمنی در برابر زمین لرزه در کشور فراهم شود.

سیدعبدالناصر حسینی رئیس نظام مهندسی شهرستان بافق گفت: نظام مهندسی یک نهاد نظارتی و سلاح آن نیز قلمی است که با آن تخلفات ساختمانی و پیمانکاران به ارگانهای ذیربط گزارش می دهد.

وی در ادامه افزود: اگر شهرداری، نظام مهندسی و تامین اجتماعی با هم همکار تنگاتنگی داشته باشند جلوی خیلی از تخلفات گرفته خواهد شد ولی به تنهای نمی توانیم این کار را انجام دهیم.

حسینی در خصوص مقاوم بودن ساختمان مسکن مهر دربرابر زلزله اظهار داشت: منازل مسکن مهر ایمنی لازم در برابر زلزله را دارد و اگر لرزش آن زیاد است به خاطر ارتفاع زیاد است. تمام مراحل ساخت آن از لحاظ آزمایش ( جنس )  خاک، جوش اسکلت و بتن ریزی مورد آزمایش قرار گرفته است.

رئیس نظام مهندسی بافق تصریح کرد: کشورایران بروی گسل زلزله قرار گرفته است ولی بعضی از مکان ها دارای خطر نسبی زیادتری است. در آیین نامه 2800 زلزله، خطر نسبی زلزله  برای شهرستان بافق زیاد ثبت شده است.

این مقام مسئول در خصوص افزایش کیفیت ساخت وسازهای شهرستان نیز بیان داشت: مهمترین مسئله در افزایش کیفیت ساخت  استفاده از افراد دارای صلاحیت است. ساخت وسازهایی که در حال انجام است متاسفانه خیلی  اصولی نیست چون اکثرا افراد صلاحیت لازم برای انجام این کار را ندارند و استفاده از مصالح غیر استاندارد و اجرای غیر اصولی   سبب افت کیفیت و ایمنی ساختمان می شود.

وی افزود: اولین کاری که می توانیم انجام دهیم افراد فاقد صلاحیت را حذف و افرادی را به کار ببریم که صلاحیت این کار را داشته باشند.

در بافق اکثر کسانی که در حال ساخت وسازند فاقد صلاحیت و به نظرات مهندسان ناظر اعتنایی نمی کنند.

 مسئولان باید در راستای حذف افراد فاقد صلاحیت به ما کمک کنند تا با حضور کارشناسان مورد تائید،  ایمنی بیشتری را در ساختمان ها داشته باشیم.

حسینی اظهار داشت: متاسفانه ارگانی در بافق نیست که افراد فاقد صلاحیت وصلاحیت دار را شناسایی وسازماندهی کند. اگر ارگان هایی مثل فرمانداری، شهرداری، اداره مسکن وشهرسازی و تامین اجتماعی  همکاری کنند می توانیم این کار را انجام دهیم.

رئیس نظام مهندسی بافق گفت: در حال حاضر180مهندس در نظام مهندسی عضو که از این تعداد 20 نفر دارای پروانه اشتغال هستند.

حسینی ادامه داد: ساختمان هایی که بتنی و فلزی ساخته شده اند ایمنی آنها بیشتر است و به مردم توصیه می کنیم ساختمان بتنی یا فلزی بسازند. بعد از زلزله استقبال مردم در خصوص استحکام سازی ساختمام بیشتر شده و امیدواریم این استقبال ادامه داشته و مقطعی نباشد.

کارشناس دادگستری به مسئولیت مهندسین ناظرین ساختمان  اشاره وبیان داشت: مسئولیت مهندس ناظر در ساختمان ها خیلی سنگین است حتی اگر ناظر ساختمانی فوت کند و تخلفی در ساختمان مشاهده شده باشد میزان خسارت از وارث گرفته می شود. مهندسین ناظرموظفند به صورت مرتب ماهی یکبار به ساختمان سر بزند و صاحب خانه هم باید از او بخواهد  که نظارت داشته باشد.

حسینی در خصوص  نوع نماسازی نیز تصریح کرد: نماهای در حال ساخت براساس مد روز ساخته می شود اما متاسفانه  اصول فنی در اجرای  آن رعایت نمی شود و بهتر است با تصویب  نماهای مطابق منطقه و آب و هوا همه از این نما الگو بگیرند ویک دست باشد. نمای سنگ در اثر اختلاف دما در شب وروز و گرم وسرد شدن هوا احتمال ترک خوردن و ریزش آن زیاد است. 

رئیس نظام مهندسی بافق در پایان تاکید کرد: کسانی که برای تهیه پروانه ساختمان مراجعه می کنند شماره مهندس ناظر در اختیار انها است  و باید با آنها در ارتباط باشند و اگر جواب ندادند ویا همکاری نکردند می توانند با مراجعه به نظام مهندسی شکایت خود را تقدیم کنند و پیگیری وتذکر خواهیم داد و یا با شماره تلفن 32429893تماس حاصل نمایند.

انتهای پیام/ع.ع




رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.