بازگشت به صفحه کامل
شناسه : 35637537
نماینده یزد در مجلس شورای اسلامی:

باید برای تغییر پایه پولی و رفتار متقابل با تحریم‌های آمریکا اقدام شود


موسوی بیان داشت: حتماً باید برای تغییر پایه پولی و رفتار متقابل با تحریم‌های آمریکا اقدام کنیم. مثلا با اروپا فقط با یورو صحبت می‌کنیم و کشورهایی که ارز تبادلی بین المللی دارند، پایه پولی را حداقل از دلار خارج کنیم، این قطعی است. باید این کار را انجام دهیم.

به گزارش یزد آوا، بعد از اعمال تحریم های جدید آمریکا نمایندگان مجلس دو طرح «حذف دلار از معاملات بین المللی» و «تنبیه کشورهای همکار آمریکا در اعمال تحریم علیه ایران» را بررسی می کنند.

سید ابوالفضل موسوی بیوکی نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس شورای اسلامی در مصاحبه با یزد آوا در این خصوص گفت: حذف دلار از معاملات متقابل است، باید ببینیم با کدام کشور معامله انجام می دهیم و آیا با آن کشور می شود این کار را انجام داد یا خیر. ممکن است قدرت انجام این کار را نداشته باشیم. برای مثال عرض می کنم ما اکنون به هر شکلی می‌خواهیم نفت مان را به آن هشت کشوری که از تحریم ها معاف شدند و اجازه معامله با ما را دارند بفروشیم، حالا به آنها بگوییم که ما نفت را به شما می فروشیم تازه به دلار هم نمی فروشیم به ریال می فروشیم یا یورو، ممکن است کشور مقابلمان بگوید یورو برای ما مفهومی ندارد. برای مثال فرض کنید نفتمان را به هند میفروشیم و بگوئیم باید بهایش را به ریال یا روپیه بپردازی. هند که ریال ندارد،  بنابراین باید روپیه بپردزازد. روپیه را هم نمی توانیم کاری بکنیم و باید به یورو تبدیل کنیم. اگر هم به یورو تبدیل کنیم، نمی‌توانیم آن را منتقل کنیم. چون به صورت کیفی که نمی‌شود پول را حمل کرد و حتماً باید در سیستم بانکی این کار انجام شود.

وی افزود: می خواهم بگویم معضلات این کار یک مقدار زیاد است. البته این کار قابل بررسی و قابل اجراست منتها باید مبادلاتمان را از پایه دلار ببریم به پایه یورو عمل بکنیم. این کار را میشود کرد چون یورو پایه ای است که حداقل در اروپا جابه‌جایی دارد و تبادل یورو با دلار برای همه کشورها قابل فهم است.

موسوی عنوان کرد: باید در معاملات ما و یا در قراردادها مان پایه‌های دلار را اگر بتوانیم حذف کنیم و به پایه یورو ببریم. اما اگر بخواهیم در سیستم بانکی این کار را انجام بدهیم و یا با آن کالا بخریم باید کشور مقابل پذیرای ارزی که ما مدنظرمان هست باشد. باید ببینیم که توانایی ما و قدرت تجاری ما تا چه حد است و از آن کشور چه چیزی می خواهیم بیاوریم و بعد از آن هم به قواعد بانکی و مالی آن کشور بستگی دارد. این ها خیلی در موضوع دخیل است.

نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس شورای اسلامی در مورد «تنبیه کشورهای همکار آمریکا در اعمال تحریم علیه ایران» بیان داشت: در مورد این بحث ما گروه اقدام متقابل داریم که آن هم با توجه به شرایطی که پیش روی ما هست باید ببینیم که این کار را می توانیم انجام بدهیم یا نه؛ مثلاً فروش نفت ما از ۲ میلیون بشکه به ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار بشکه رسیده است باید ببینیم اینکه تهدید کنیم بگوییم نفت یا محصولات پتروشیمی نمی فروشیم و یا خدمات فنی و مهندسی ارائه نمی‌دهیم، تا چه حد اجرایی است.

 وی خاطرنشان کرد: حتماً باید برای تغییر پایه پولی و رفتار متقابل با تحریم‌های آمریکا اقدام کنیم. مثلا با اروپا فقط با یورو صحبت می‌کنیم و کشورهایی که ارز تبادلی بین المللی دارند، پایه پولی را حداقل از دلار خارج کنیم، این قطعی است. باید این کار را انجام دهیم.

موسوی گفت: یک نکته دیگر هم که می‌توان مدنظر داشت این بود که کشورهایی که به خاطر تحریم شرکت‌های خود را از ایران خارج کردند اگر در شرایط مساعد خواستند بازگردند، برای آنها شرایط تعیین می کنیم.

انتهای پیام/
 




رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.