بازگشت به صفحه کامل
شناسه : 36306200
عضو هیئت علمی دانشگاه یزد:

باید چهار جبهه علمی، فرهنگی، سیاسی و اجرایی برای تحقق شعار سال فعال شوند


عضو هیئت علمی گروه حقوق و علوم سیاسی دانشگاه یزد با اشاره به الزامات و زمینه‌های تحقق شعار سال، درگیر کردن جبهه چهارگانه علمی، فرهنگی، سیاسی و اجرایی را از این الزامات دانست.

اکبر غفوری در گفتگو با خبرنگار یزد آوا، در خصوص شعار سال جدید گفت: نام‌گذاری‌ سال‌ها از طرف مقام معظم رهبری از نظر هدف‌گذاری موضوعی در دو طیف قابل دسته بندی است، نام‌گذاری‌ براساس الگوهای حقیقی و حقوقی که در این بخش نامگذاری‌ها به نام اشخاص وچهره های سیاسی و دینی صورت گرفته است. سال‌های۷۸، ۷۹، ۸۱ و ۸۵ به ترتیب با عناوین؛ سال امام خمینی(ره)، سال امام علی( ع)، سال عزت و افتخار حسینی و سال پیامبر اعظم(ص) نام‌گذاری شدند.

وی افزود: نامگذاری براساس هدف اقتصادی نیز طیف دیگری است که می‌توان به عناوینی از جمله؛ سال ۷۴ تاکید بر وجدان کاری، انضباط اجتماعی، انضباط اقتصادی؛ سال ۷۵ تاکید بر ضرورت پرهیز از اسراف و حفظ ثروت و منابع عمومی کشور؛ سال ۷۷ صرفه‌جویی و پرهیز از اسراف، قناعت و پایداری بر مواضع اسلامی و انقلابی؛ سال ۸۰ اقتدار ملی و اشتغال آفرینی؛ سال ۸۸ حرکت به‌سمت اصلاح الگوی مصرف؛ سال ۹۰ جهاد اقتصادی؛ سال ۹۱ تولید ملی؛ سال ۹۲ حماسه‌ی سیاسی و حماسه‌ی اقتصادی؛ سال ۹۳ اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی، حمایت از کار و سرمایه‌ی ایرانی، حمایت از کالای ایرانی و رونق تولید اشاره کرد.

عضو هیئت علمی گروه حقوق و علوم سیاسی دانشگاه یزد عنوان کرد: شعارهای سالانه با دو هدفِ جهت دادن به سیاست‌های اجرایی و عملکردی مسئولان حکومتی و توجه دادن افکار عمومی به مسائل و نیازهای مهم کشور تعیین می‌شود.

درگیر کردن چهار جبهه علمی فرهنگی سیاسی و اجرایی لازمه تحقق شعار سال

غفوری با اشاره به الزامات و زمینه‌های تحقق شعار سال، درگیر کردن جبهه چهارگانه علمی، فرهنگی، سیاسی و اجرایی را از این الزامات دانست و گفت: در زمینه جبهه علمی باید از مراکز علمی- پژوهشی، دانشگاه‌ها، محققان و پژوهشگران خواست تا ورود پیدا کنند و در این زمینه راهکار ارائه کنند که امام خمینی(ره) در وصیت‌نامه سیاست الهی می‌فرمایند «بر دولت‌ها و دست اندرکاران است چه در نسل حاضر و چه در نسلهای آینده که از متخصصین خود قدردانی کنند و آنان را با کمک های مادی و معنوی تشویق به کار نمایند و از ورود کالاهای مصرف‌ساز و خانه برانداز جلوگیری نمایند و به آنچه دارند بسازند تا خود همه چیز بسازند.»

وی با بیان اینکه جهت تحقق شعار سال باید جبهه فرهنگی را با هدف گفتمان سازی و فرهنگ‌سازی رونق تولید درگیر کرد، افزود: گفتمان سازی باعث می شود فعالان اقتصادی و تولیدگران با سرمایه گذاری، مسئولان با برنامه ریزی، جوانان با دانش و طراحی و کارگران با کار و تلاش، مردم نیز علاوه بر نقش آفرینی دررونق تولید،  با تعصب و غیرت و خرید و مصرف کالای ایرانی زمینه تحقق شعار سال (رونق تولید) را فراهم سازند.

این کارشناس برجسته سیاسی عنوان کرد: جبهه سیاسی با هدف مطالبه‌گری و تواصی به رونق تولید و جبهه اجرایی با هدف برنامه‌ریزی دقیق و هدفمند و اقدام عملی همه اهالی اقتصاد ورود کنند. باید به عنوان هدف اولویت دار به منظور پذیرفتن رونق تولید به ‌صورت یک گفتمان پذیرفته‌شده در نظر گرفته شود و زمینه‌های مادی و معنوی تحقق آن فراهم آید.

دولت باید بر واردات مدیریت جدی داشته باشد

غفوری اذعان کرد: دولت باید چه در زمینه واردات دولتی و چه واردات بخش خصوصی مدیریت جدی داشته باشد و از واردات اجناسی که در داخل تولید می شوند یا قابل تولید هستند به طور کامل جلوگیری کند.

وی با تاکید بر مبارزه جدی دولت با قاچاق عنوان کرد: مردم هم باید متعصبانه از خرید و مصرف جنس قاچاق خودداری کنند تا قاچاق برای کسی به صرفه نباشد.

این استاد علوم سیاسی دانشگاه گفت: رونق تولید گامی است در راستای تحقق اصلی ترین شعار انقلاب که استقلال و آزادی بود چرا که زمانی که کالای خارجی می خریم در واقع اسیر آنها هستیم.

دستاوردهای تحقق شعار سال و رونق تولید

 غفوری با اشاره به دستاوردهای تحقق شعار سال و رونق تولید گفت: به حرکت در آمدن چرخ صنایع و تولید ملی، ایجاد شغل برای جوان ایرانی و جلوگیری از بیکاری، کاهش قاچاق کالا، افزایش درآمد دولت و فراهم آمدن زمینه برای فعالیت عمرانی بیشتر در کشور از جمله این دستاوردها است.

وی جلوگیری از خروج ارز از کشور، کاهش آسیب‌های اجتماعی ناشی از بیکاری همچمون فقر، طلاق؛ اعتیاد و ... ، بی اثر شدن تحریم‌های دشمن، کاهش تاثیرات مخرب فرهنگی برخی کالاهای وارداتی، ایجاد رونق پایدار در اقتصاد ملی و خروج واقعی از رکود را از دیگر دستاوردهای تحقق رونق تولید در کشور عنوان کرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه یزد گفت: رونق تولید زمینه تقویت صنایع داخلی و باعث ارتقاء کیفیت محصولات شده و بازارهای صادراتی آن را گسترش خواهد داد. همچنین زمینه ساز برای فقر زدایی و گسترش رفاه عمومی است ودر نتیجه به افزایش عدالت و کاهش فاصله طبقاتی کمک خواهد کرد.

غفوری، کاهش وابستگی اقتصاد ملی به ارزهای خارجی، نوسانات ناشی از قیمت آن و تحولات خارجی، شکوفایی استعدادها و ابتکار جوان‌ها، به کار افتادن نقدینگی وپس‌اندازهای راکد و تولید ثروت برای کشور، جهش صادرات و افزایش درآمد ملی، ایجاد نشاط ملی برای پیشرفت کشور، استفاده از ظرفیّت‌های مختلف کشور و تقویت استقلال اقتصادی کشور را از دیگر دستاوردهای تحقق شعار سال با عنوان رونق تولید برشمرد.

انتهای پیام/




رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.