بازگشت به صفحه کامل
شناسه : 10264282
لحظه شماری مردم شهر یزد برای تشییع شهدای گمنام؛

با تدفین شهدا مخالفید به نام مردم تمام نکنید/ رهبر انقلاب: تدفین شهداء در امیرچخماق بلامانع است +طومار درخواست مردم


مردم دارالعباده «یزد» یکی از پرشور‌ترین افراد در دفاع از ارزش‌های اسلامی و انقلابی هستند؛ مردمی که در میان همه اقوام خوب ایرانی به خلوص نیست و همراهی با آرمان‌های انقلاب اسلامی و شهدای دفاع مقدس شهره هستند.

به گزارش یزد آوا، مردم دارالعباده «یزد» یکی از پرشور‌ترین افراد در دفاع از ارزش‌های اسلامی و انقلابی هستند؛ مردمی که در میان همه اقوام خوب ایرانی به خلوص نیست و همراهی با آرمان‌های انقلاب اسلامی و شهدای دفاع مقدس شهره هستند. 

به گزارش رجانیوز، در همین راستا مردم شهید پرور و ولایت مدار یزد از دیرباز خواهان تدفین شهدای گلگون کفن هشت سال دفاع مقدس در شهر دارالعباده بوده‌اند؛ تا جایی که اخیرا مردم دارالعباده، اصناف وبازریان یزدطی طوماری خواستار دفن باشکوه ابدان مطهر شهیدان گمنام در حسینه امیرچقماق یزد شدند. امضاکنندگان در این طومار خاکسپاری شهدای گمنام را تعظیم شعائر الهی و شکر نعمت خداوند دانستند و معتقدند که شهیدان محل دفن خود را قبل از شهادت انتخاب کردند. 

با این حال، میدان امیرچخماق این شهر دو سالی است که در کش و قوس دفن شهدای گمنام است؛ چنانکه مسئولان استان یزد از استانداری تا میراث فرهنگی و گردشگری بهانه های مختلفی را برای ممانعت از تدفین این شهداء دست و پا کرده اند.

دو سال پیش بود که موضوع دفن شهدا در این میدان تاریخی دارالعباده ایران مطرح شد، اما با مخالفت مسئولان استانداری و میراث فرهنگی یزد موضوع به تعویق افتاد تا اینکه به گفته سردار باقرزاده، فرمانده کمیته جستجوی مفقودین، حتی درباره مسئله موقوفه بودن محل مورد نظر برای دفن از محضر مقام معظم رهبری استفتاء شد و معظم له نیز ضمن تایید فرمودند: «چون این کار در راستای اهداف انقلاب اسلامی و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت می‌باشد بلامانع است». 

فرمانده کمیته جستجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح در حالی دوباره ماجرا را به جریان انداخته است و خبر از خاکسپاری ۸ شهید گمنام در روزهای شهادت امام رضا(ع) در میدان امیرچخماق می‌دهد که محمد مهدی شرافت، مدیر کل میراث فرهنگی یزد مخالف این اقدام است. 

مدیر کل میراث فرهنگی یزد تصریح کرده است که «می‌دان امیرچخماق یک مجموعه تاریخی است و در فهرست میراث ملی به ثبت رسیده است و بر اساس قوانین حاکم، امکان دفن در مجموعه‌های تاریخی وجود ندارد و از سوی دیگر حتی احتمال حفاری برای انجام پژوهش‌های میراثی در این مکان وجود دارد.» 

او همچنین گفته است که «اگر این شهدا در محوطه بزرگی که مردم برای تفریح و گردش به آن مراجعه می‌کنند دفن شوند و مزار آن‌ها در حد فقط یک سنگ قبر باشد در شأن شهدا نیست. پس باید نمادی برای آن‌ها در نظر بگیریم که نصب نماد در اینجا مخالف ضوابط میراث فرهنگی است!»

این ادعای عجیب در حالی از سوی آقای شرافت مطرح شده که بعید به نظر می رسد شهدای جنگ تحمیلی را جزء میراث گرانبهای فرهنگی کشور ندانیم. و این در حالی است که اساسا محل در نظر گرفته شده برای تدفین شهداء در محلی از موقوفه است که حالت تاریخی این محل نیز به حالت خود باقی می ماند.

مزار و یادمان شهدای هشت سال دفاع مقدس باید در اماکن عمومی و مناطق پررفت و آمد ایجاد شود تا مردم نیز بتوانند هر لحظه با جوانانی که جان خود را در راه دفاع از دین و اعتقادات مردم ایران فدا کردند، تجدید بیعت کنند. اینکه محل تدفین شهدا تنها به اماکن بقعه‌های زیارتی و مذهبی محدود شود، علاوه بر اینکه توجیه عقلانی ندارد، در تقابل با فلسفه اصلی انقلاب اسلامی نیز هست. 

دیدار رهبر انقلاب با مردم شریف یزد در میدان امیرچخماق در سال 1386

از سوی دیگر، مردم شهر یزد به طور جدی خواهان ایجاد یادمان شهدا در میدان امیر چخماق هستند و باید مسئولان به این خواسته منطقی افکار عمومی، پاسخی سریع و دقیق بدهند؛ پاسخی که از سوی سردار باقرزاده لبیک گفته شد:» همهٔ ملاحظات مربوط به حفظ میراث فرهنگی از حیث نماد و یادمان شهیدان مراعات خواهد شد. مکان مورد نظر محل شهادت سه تن از مردم این شهر در جریان انقلاب بوده است و هم اکنون مسمی به میدان شهدا و محل تجمعات انقلابی از جمله ۲۲ بهمن و ۹ دی و دیدار تاریخی مقام معظم رهبری با مردم استان یزد در این میدان صورت پذیرفته است و روزانه صد‌ها توریست اعم از خارجی و داخلی از این مکان بازدید می‌نمایند. این نقطه از لحاظ کار‌شناسی مورد تایید می‌باشد.»




رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.