بازگشت به صفحه کامل
شناسه : 10346869
امام جمعه بخش مرکزی یزد:

به افراد خارج از استان اجازه دخالت در میراث فرهنگی را ندهیم/ فرهنگ ایثار و شهادت میراث فرهنگی ما است


حجت الاسلام مدرسی با اشاره به بافت تاریخی شهر یزد گفت: شهر یزد هیچ گاه پایتخت نبوده و این پیام ویژه‌ای دارد که مردم بافت میراثی شهر یزد را ساختند و اکنون نیز مردم مدافع میراث فرهنگی خود هستند و نباید به کسانی از خارج از استان اجازه دخالت بدهیم که برای فرهنگ ارزشمند و میراث مردم این استان تصمیم بگیرند.

به گزارش خبرنگار یزد آوا، حجت الاسلام سید محمد کاظم مدرسی در خطبه‌های نماز جمعه این هفته در میان نمازگراران روستای احمد آباد ملا باشی با اشاره به آیه ای از قرآن کریم ادامه داد: شهداء  درمقام عند ربهم یرزقون هستند، درنزد پروردگارشان  روزی می خورند و مورد تعرض قرار نمی‌گیرند و آنها برترین انسان‌ها هستند  که جان خود را در طبق اخلاص گذاشتند و مرگی بالاتر،  زیباتر و سرخ‌تری جز شهادت در راه پروردگار وجود ندارد.

وی با اشاره به آیات و روایاتی  درباره ویژگی‌های شهید ادامه داد:  شهیدغم و اندوه ندارد و به شهیدان می‌گویند که از گذشته، آینده وگناهان خود هیچ ترس و نگرانی نداشته باشید و شهید آن چنان از طهارت روحی برقرار است که آن طهارت به جسم وحتی بدن خاکی او سرایت می کند و شهید هیچ نگرانی از خانواده خود ندارد و ما باید خانواده های شهداء را تکریم و احترام کنیم.

امام جمعه بخش مرکزی افزود:  شهدا درحد اعلاء حیات روحانی قراردارند و ازحیات حیوانی و انسانی معمولی  در عالم برزخ به دور هستند.

وی با اشاره به تشییع شهدای گمنام در یزد در روز شهادت امام رضا (ع) تصریح کرد: استان یزد با تقدیم چهارهزار شهید،  چهار هزار نعمت بی بدیل دارد و اگر هشت شهید گمنام در بهترین جای این شهر دفن می‌شوند، یعنی هشت دسته گلی که خدای متعال و پیغمبرش در قرآن و روایات از آن تعریف می‌کنند، اینگونه تجلیل شده اند.

حجت الاسلام مدرسی با بیان اینکه مراسم تشییع شهدای گمنام در یزد با حضور باشکوه و گسترده مردم به بهترین شکل ممکن برگزار شد، از حضور مردم اعم از مسئولین و مقامات رسمی و غیر رسمی  مخصوصا بسیجیان که در مواقع خاص حضور خودشان را نشان می‌دهند تقدیر و تشکر کرد.

وی با اشاره به بافت تاریخی شهر یزد یاد آور شد: شهر یزد و استان‌هایی مانند اصفهان و شیراز  زمانی مرکز قدرت‌های قبل و بعد از اسلام و تاج و تخت‌هایی بوده و جایگاه خاصی داشته است ولی شهر یزد هیچ گاه پایتخت نبوده و این پیام ویژه ای دارد که مردم بافت میراثی شهر یزد را ساختند و اکنون نیز مردم مدافع میراث فرهنگی خود هستند .

خطیب نماز جمعه بخش مرکزی تصریح کرد: نباید به کسانی از خارج از استان اجازه دخالت بدهیم که برای فرهنگ ارزشمند و میراث مردم این استان تصمیم بگیرند.

استاد درس خارج حوزه علمیه خاطر نشان کرد: عده ای نگاهشان به میراث فرهنگی فقط نگاه خشت و گل وکاشی است در حالی که هنر آن است که فرهنگمان را که همان فرهنگ ایثار و شهادت است به سازمان ملل بفرستیم و این میراث فرهنگی ما باشد.

حجت الاسلام مدرسی  با گلایه از کسانی که درخارج از استان به برخی از مسئولان فشار می آوردند، تأکید کرد:  نگاه این افراد نگاه نادرستی است، همانگونه که انقلاب ما انقلاب ارزش‌ها بود نه انقلاب خشت و گل  و نگاهمان به خارج نبود، اکنون نیز باید همانگونه باشد.

وی ادامه داد: مردم باحضورشان در تشییع شهدای گمنام پیامی را ابلاغ کردند و نباید بگوییم که این چند درصدی از مردم بودند و جمعیت حاضر در تشییع شهدای گمنام آن را نشان داد و ما باید افکار و اندیشه‌های مردم را ببینیم و مسلما  مرکز شهر با این شهدا متحول خواهد شد

امام جمعه بخش مرکزی به مسئولان  شهر یزد پیشنهاد کرد: اکنون که این شهیدان در میدان امیر چقماق دفن شده اند، به زیبا سازی و نظافت این مکان نظارت بیشتری داشته باشند و لوحی با چند زبان زنده دنیا تهیه و بر روی قبور شهداء تعبیه نمایند و شهیدان را به گردشگران و کسانی که به میدان امیرچخماق می‌آیند، معرفی نمایند.

یاد آوری آغاز هفته ولایت امام عصر (عج) و همچنین سالگردحماسه 9 دی که روز ملی و انقلاب سوم نظام بود که به دست مردم شکل گرفت، از جمله مواردی بود که حجت الاسلام مدرسی به آن اشاره داشت.

گفتنی است مجلس یادبود هشت شهدای گمنام پیش از خطبه های نماز جمعه برگزار شد، که حجت الاسلام مدرسی با اشاره به مقام شهید و شهادت این مجلس را بسیار خوب و ارزشی بیان نمود و از برگزار کنندگان آن و خطیب توانای آن حجت الاسلام  نورالدینی تقدیر و تشکر کرد .




رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.