بازگشت به صفحه کامل
شناسه : 34656212
معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی یزد:

بیش از 3 هزار یزدی در زمینه صنایع دستی فعال هستند


معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی یزد گفت: تاکنون بیش از 3 هزار نفر به عنوان فعال در زمینه صنایع دستی در بانک اطلاعاتی ما ثبت نام کرده اند.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی یزد در مصاحبه با یزد آوا  با اشاره به فرا رسیدن روز و هفته صنایع دستی گفت: با توجه به اقلیم آب و هوایی یزد که گرم و خشک است، از قدیم صنایع کم آبخواه پایدار بوده اند. لذا بیشتر صنایع دستی نظیر سفال، سرامیک، نساجی و گره چینی که به نوعی با طبیعت یزد سازگار هستند، در استان ما رواج دارد.

محمد رضا دهقان مهرجردی افزود: با توجه به اینکه تعریف ما از صنایع دستی، محصولات هنری است که مراحل عمده تولید آن توسط دست انجام شده باشد لذا امروزه نیز این رشته ها ظرفیت بالایی برای اشتغالزایی دارد.

وی تاکید کرد: اکنون استان یزد در بحث تولید سفال و سرامیک، زیلو، کاشی معرق و مشبک پیشتاز بوده و هم اکنون تعداد قابل توجهی صنعتگر در این زمینه فعالیت می کنند.

این مقام مسئول خاطر نشان کرد: در زمینه تولید زیورآلات تعداد زیادی هنرمند در این رشته که از ظرفیت بالایی برخوردار است مشغول به فعالیت بوده که در نتیجه آن از خروج ارز جلوگیری شده، چرا که تا سال گذشته بسیاری از این محصولات به صورت قاچاق به کشور وارد می شد ولی اکنون توسط صنعتگران داخلی تولید می شود و امکان صادرات آن نیز وجود دارد.

دهقان بیان داشت: تا کنون بیش از 3 هزار نفر به عنوان فعال در زمینه صنایع دستی در بانک اطلاعاتی ما ثبت نام کرده اند که البته افرادی که در روستاها و مناطق کمتر توسعه یافته فعالیت می کنند را نیز باید به این میزان اضافه کرد.

وی با اشاره به دغدغه هنرمندان شاغل در بخش صنایع دستی گفت: از آنجا که اشتغال بسیاری از هنرمندان در بخش صنایع دستی به صورت خویش فرمایی بوده همواره بحث بیمه به عنوان یکی از دغدغه های این قشر مطرح بوده است. اگر دولت بتواند برای حل این مشکل گام بردارد گشایش خوبی در این زمینه ایجاد شده و زمینه حضور تعداد افراد بیشتری در مشاغل مرتبط را موجب می شود.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی یزد با اشاره به جایگاه خوب استان یزد در کشور در زمینه صنایع دستی عنوان کرد: برای افزایش رونق بازار صنایع دستی اعتباراتی جهت مرمت بازارچه های سنتی واقع در مراکز گردشگر پذیر در اکثر شهرستان های استان اختصاص یافته است که البته پروژه ای زمانبر خواهد بود.

دهقان گفت: بیشترین تلاش ما این است که برای افزایش فروش بتوانیم ارتباط موثر بازار و هنرمند را به شکل مطلوب شکل دهیم. در همین راستا زمینه حضور صنعتگران یزدی در  دو نمایشگاه بین المللی که سالانه در تهران برگزار می شود را فراهم کرد ایم که با این شیوه به دنبال این هستیم که گردش مالی بازار صنایع دستی را افزایش دهیم.

وی با اشاره به لزوم استفاده از ابزارهای نوین جهت معرفی صنایع دستی تاکید کرد: هم اکنون چندین شرکت با راهنمایی و تسهیلات اداره کل میراث فرهنگی استان یزد اقدام به ایجاد سایت و اپلیکیشن جهت معرفی و فروش صنایع دستی کرده و به صورت کشوری فعالیت می کنند. برای مثال در یکی از این موارد اکنون شرکتی با حدود 30 نفر از نخبگان تحصیلکرده چه در بحث بازاریابی و چه در زمینه صنایع دستی به صورت مشترک فعالیت خوبی را آغاز کرده اند.

وی ادامه داد: بازار صنایع دستی کشش رقابت و مشتری خود را دارد لذا باید به دنبال برندسازی و ایجاد فرصت های جدید تجاری باشیم. در این زمینه معتقدیم تجار با علمی که در زمینه بازاریابی دارند و از آنجا که از سلیقه مشتری با خبر هستند باید در کنار هنرمندان قرار بگیرند و باعث گسترش بازار صنایع دستی شوند.

دهقان در پایان برگزاری دیدار مسئولان اداره کل صنایع دستی استان یزد با پیشکسوتان عرصه صنایع دستی، بازدید مدیران از کارگاه ها و نمایشگاه های استان، عرضه ویژه صنایع دستی در این هفته، حرکت اتوبوس صنایع دستی با همکاری شهرداری و هنرمندان در سطح شهر یزد و برگزاری نمایشگاه صنایع دستی در گذر مازاری ها را از جمله ویژه برنامه های هفته صنایع ذکر کرد.


 




رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.