بازگشت به صفحه کامل
شناسه : 25941650
مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری یزد:

تفکیک قریب 10 تن زباله خانگی یزدی‌ها در روز/ کارخانه کمپوست روزانه 150 تن زباله دریافت می‌کند


مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری یزد گفت: در سال‌های گذشته روزانه حدود 6 تن پسماند خشک از مبدا جمع‌آوری می‌شد که در سال 95 این میزان روزانه به 9/5 تا 10 تن رسیده است.

مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری یزد در گفتگو با یزدآوا، با بیان اینکه سرانه تولید زباله به اعضای هر شهروند یزدی روزانه 580 گرم است گفت: روزانه 320 تن زباله خانگی در یزد تولید می شود که بر اساس فرمول و آنالیز انجام شده 70 درصد پسماند تر و 30 درصد پسماند خانگی خشک است.

مهمترین فعالیت های انجام شده در راستای فرهنگ سازی تفکیک زباله از مبدا

مهندس حمیدرضا رحیم دل اظهار کرد: به دلیل اهمیت تفکیک از مبدا، برنامه های آموزشی و فرهنگ سازی در این راستا از طریق برنامه رادیویی صدای شهر اقدام شده است، همچنین 150 میلیون بابت آموزش شهروندان از طرف شهرداری به جهاد دانشگاهی پرداخت شده است و 150 ست تفکیک از مبدا با هزینه حدود 120میلیون تومان در شهر نصب شده تا ذهن شهروندان با این امر مهم درگیر شود و یک آشنایی ذهنی پیدا کنند تا در منازل نسبت به تفکیک زباله اهتمام ورزند.

وی افزود: تعداد 7هزار و 300 کارتن پلاست برای استفاده ادارات، مراکز فرهنگی، آموزشی تجاری و مدارس با صرف مبلغ 50 میلیون تومان تهیه شده است.

تفکیک حدود 10 تن زباله از مبدا در روز

مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری یزد اذعان کرد: در سال‌های گذشته روزانه حدود 6 تن پسماند خشک از مبدا جمع‌آوری می‌شد که در سال 95 این میزان روزانه به 9/5 تا 10 تن رسیده است.

مهندس رحیم دل عنوان کرد: کارخانه کمپوست 8 سال پیش در شهرداری تاسیس شد، پیش بینی شده بود این کارخانه روزانه 250 تن زباله خانگی را تحویل بگیرد و بعد از پردازش و پالایش با باقی مانده آن کود کمپوست تولید کنند ولی متاسفانه با عدم شناخت علمی و اجرایی پیمان‌کار و خرابی دستگاه های خریداری شده ، کارخانه برای مدتی تعطیل ماند و از سال 94 شهرداری با پیمانکار جدید قرار داد بست.

کاهش 25 درصدی ریجکت کارخانه/کارخانه کمپوست روزانه 150 تن زباله دریافت می کند

وی گفت: پیمانکار جدید توانست طی 8 ماه میزان ریجکت کارخانه که به محل دفن ارجا می شد را به 25 درصد کاهش دهد.

مهندس رحیم دل اظهار کرد: این کارخانه  بعد از مرمت و تست دستگاه ها از اول تیرماه شروع به کار کرد و اکنون روزانه 150 تن زباله دریافت و نسبت به پالایش و پردازش پسماند های خانگی اقدام می کند.

وی افزود: در فازهای بعدی باید از ریجکت ها کود ورمی کمپوست و گرانوله تولید کند، همچنین در خط های بعدی کارخانه، بازیافت سرشاخه درختان، لاستیک، فلز های مختلف در نظر گرفته شده است.

تفکیک 6/5 درصدی زباله ها در یزد/تفکیک زباله ها و بازگشت به چرخه تولید

مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری یزد گفت: در حالت کلی 3/5 درصد تفکیک از مبدا و 3 درصد در مقصد انجام می شود یعنی به طور کلی 6/5 درصد بازیافت روی زباله های شهر یزد انجام می شود.

مهندس رحیم دل اذعان کرد: در حال حاضر کاغذهای جمع آوری شده در سایت به کارخانه تولید کاغذ و مقوا فرستاده شده و در آنجا کاغذ و مقوا پرس شده و در چرخه تولید قرار می گیرند.

وی بابیان اینکه 70 درصد پسماند خشک شهر یزد را کاغذ و مقوا و 30 درصد باقی مانده شامل پلاستیک، شیشه و آهن آلات و ... می باشد خاطر نشان کرد: شیشه ها نیز برای بازیافت به کارخانه ای در نزدیکی شهر یزد ارسال می شود و شیشه جزء مواردی است که بیشترین قابلیت را برای بازیافت دارد.

رحیم دل اظهار کرد: PET  و پلاستیک برای بازیافت به کارخانه مواد اولیه پتروشیمی فرستاده می شوند.

زیرسازی و آسفالت جاده دسترسی به کارخانه کمپوست

مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری یزد عنوان کرد: به همت شهرداری و شورای شهر به تازگی برای جاده دسترسی به محل دفن و کارخانه کمپوست واقع در کیومتر 4 جاده سیمان آزادگان بودجه به منظور زیر سازی و آسفالت در نظر گرفته شده که کار بسیار خوبی برای حوزه خدمات شهری محسوب می شود و دسترسی به کارخانه را تسهیل می کند.

برنامه ریزی برای احداث شهرک بازیافت

مهندس رحیم دل اظهار کرد: شهردای و سازمان مدیریت پسماند در نظر دارند جنب کارخانه کمپوست زمین‌هایی برای احداث شهرک بازیافت اختصاص دهند که این طرح در حال حاضر بری تهیه طرح ارزیابی اثرات زیست محیطی و ارائه به کارگروه زیر بنایی استان می باشد، به سبب این طرح کلیه کارگاه‌های خرید و فروش ضایعات که در حریم سطح شهر هستند با واگذاری زمین از سوی سازمان به سایت و شهرک بازیافت انتقال می یابند و باعث حل معضلات اجتماعی شده و به زیباتر شدن سطح شهر کمک می کند.

دو گود برای نخاله های ساختمانی

وی افزود: برای پسماند ساختمانی نیز شهرداری دو گود بزرگ حفر کرده که شهروندان و پیمانکاران می توانند نخاله های ساختمانی خود را به این مکان ها انتقال دهند، این دو گود در جاده یزد مهریز و کیلومتر 4 جاده آزادگان قرار دارند.

رحیم دل عنوان کرد: همچنین واگذاری و سرمایه گذاری برای بازیافت نخاله های ساختمانی از طریق بخش خصوص در اولویت سازمان پسماند است.

در 5 سال آینده میزان تفکیک زباله از مبدا باید به 15 تن برسد

وی در تشریح سند چشم انداز سازمان پسماند گفت: طی دوسال میزان زباله های خشک تفکیکی از مبدا از 6 تن به 9/5 تن رسیده است که در پنج سال آینده این میزان باید به 15 تن برسد و در این راستا هنوز راه خیلی باقی مانده است و برای تحقق این امر به مشارکت 50 درصدی شهروندان نیاز است که در حال حاضر فقط 35 درصد مشارکت دارند.

مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری یزد گفت: بر اساس ماده 8 قانون، از سال 84 تا کنون ادارات دولتی موظف هستند زباله های خود را تفکیک کنند اما متاسفانه چنین امری صورت نمی گیرد و این ضعف قانون است که هیچ اهرم اجرایی و نظارتی برای این امر مشخص نکرده است.

در حفظ محیط زیست کوشا باشیم

مهندس رحیم دل اذعان کرد: مردم نقش تاثیر گذاری در حفظ محیط زیست دارند هر چه بیشتر مسئله تفکیک زباله از مبدا فراگیر شود تخریب زمین برای دفن زباله ها نیز کمتر می شود، باید تمام ارگان ها و مسئولین محیط زیست برای فرهنگ سازی هر چه بیشتر در این راستا گام بردارند.

انتهای پیام/ک




رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.