بازگشت به صفحه کامل
شناسه : 30842951
رئیس دانشگاه فنی وحرفه‌ای استان یزد:

تقریبا 100 درصد فارغ التحصیلان دانشگاه فنی وحرفه‌ای یزد جذب بازار کار می‌شوند./ تحصیل 12 هزار دانشجو در مراکز دانشگاه فنی وحرفه‌ای استان


رئیس دانشگاه فنی وحرفه‌ای استان یزد اظهار داشت: سال گذشته افزایش جذب دانشجو داشتیم و امسال نیز 20 درصد افزایش جذب دانشجو خواهیم داشت. در حال حاضر حدود 12 هزار دانشجو در مراکز دانشگاه فنی وحرفه‌ای استان مشغول به تحصیل هستند.

به گزارش یزدآوا، رئیس دانشگاه فنی وحرفه‌ای استان یزد در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: دانشگاه فنی و حرفه‌ای به عنوان دانشگاه نسل سوم تقاضامحور مطرح است و بحث مهم و اصلی این دانشگاه، اشتغال فارغ‌التحصیلان آن است.

سید حیدر میرفخرالدینی اظهار داشت: در کل کشور 70 درصد فارغ‌التحصیلان دانشگاه فنی وحرفه‌ای جذب بازار کار می شوند. اما در یزد تقریبا 100 درصد فارغ التحصیلان جذب بازار کار می‌شوند. به همین جهت است که مسؤولان در سطوح مختلف از جمله رهبر معظم انقلاب، رئیس‌جمهور و دیگر مسؤولان توجه جدی به این دانشگاه دارند.

وی در تشریح عملکرد این دانشگاه در یک سال اخیر گفت: یزد اولین استانی است که دانشگاه فنی وحرفه‌ای آن ساختار استانی پیدا کرد. درجه علمی ما 3 بود که ارتقا یافت و به 4 رسید. این در حالی است که بالاترین درجه علمی در دانشگاه‌های فنی وحرفه‌ای در کشور 5 است و دانشگاه فنی وحرفه‌ای یزد بعد از تهران دوم است.

میرفخرالدینی اظهار داشت: تفکیک معاونت‌ها و ایجاد معاونت پژوهشی به طور مستقل از جمله اقدامات مهم ما بوده است که در امور پژوهشی کمک بسیاری به ما کرد و اتفاقا در ارتقا درجه علمی دانشگاه هم مؤثر بوده است.

وی با اشاره به کمک خیرین به این دانشگاه گفت: خوشبختانه جامعه نسبت به دانشگاه فنی وحرفه‌ای دید مثبتی دارد. خیرین نیز کمک زیادی به این دانشگاه کرده‌اند. به‌طوری‌که در یکسال اخیر 7 میلیارد و 200 میلیون تومان از خیرین سرمایه جذب دانشگاه شده است. علاوه بر کمک خیرین، چیزی بالغ بر 2 میلیارد تومان هم از بودجه دولتی صرف تجهیز کارگاه‌ها کرده‌ایم.

رئیس دانشگاه فنی وحرفه‌ای استان یزد اظهار داشت: سال گذشته افزایش جذب دانشجو داشتیم و امسال نیز 20 درصد افزایش جذب دانشجو خواهیم داشت. در حال حاضر حدود 12 هزار دانشجو در مراکز دانشگاه فنی وحرفه‌ای استان مشغول به تحصیل هستند که اول مهر امسال 20 درصد افزایش خواهد یافت.

وی در رابطه با استقبال از دانشگاه فنی وحرفه‌ای گفت: دانشگاه فنی وحرفه‌ای یزد در کل دانشگاه‌های فنی وحرفه‌ای کشور بیشترین جذب را نسبت به میزان فارغ‌التحصیلان هنرستان‌ها دارد. از شهرستان‌های مختلف استان درخواست ایجاد مراکز دانشگاهی فنی وحرفه‌ای داریم که البته سیاست ما این است که ابتدا زیرساخت‌ها را فراهم کنیم بعد به سمت توسعه دانشگاه برویم.

میرفخرالدینی ادامه داد: در واقع از آنجایی که دانشگاه فنی و حرفه‌ای مهارت‌محور است، نیاز به امکانات دارد و ما باید برای تهیه امکانات و تجهیز زیرساخت‌ها توجه زیادی داشته باشیم و توسعه دانشگاه در شهرستان‌های استان هم منوط به تهیه امکانات است.

رئیس دانشگاه فنی وحرفه‌ای عنوان کرد: در سال گذشته 10 رشته کاردانی و 3 رشته کارشناسی به کدرشته‌های دانشگاه اضافه شد. به طور کلی 101 کدرشته در کل مراکز استان فعال هستند. که 80 درصد آن‌ها کاردانی و 20 درصد هم کارشناسی هستند. رشته‌هایی چون عمران، مکانیک، معماری، حسابداری و ... از جمله رشته‌هایی هستند که بسیار مورد استقبال قرار گرفته‌اند.

وی ادامه داد: بیش از 60 درصد دانشجویان دانشگاه فنی وحرفه‌ای استان یزد، غیربومی هستند. تقریبا همه این دانشجویان غیربومی درخواست خوابگاه داشته‌اند و ما برای همه آن‌ها خوابگاه تأمین کرده‌ایم به‌طوری‌که کسی نبوده که خوابگاه بخواهد و ما برای او تأمین نکنیم.

میرفخرالدینی بیان داشت: در دانشگاه فنی وحرفه‌ای به طور کامل تفکیک جنسیتی وجود دارد و دختران و پسران در مراکز جداگانه مشغول به تحصیل هستند. در شهرستان یزد سه مرکز دانشگاهی فنی وحرفه‌ای داریم که عبارتند از مرکز فنی وحرفه‌ای شهید صدوقی، مرکز فنی وحرفه‌ای امام علی(ع) و مرکز فنی وحرفه‌ای حضرت رقیه(س).

وی در ادامه گفت: در شهرستان میبد دو مرکز دانشگاه فنی وحرفه‌ای یکی برای پسران و یکی برای دختران وجود دارد. همچنین در شهرستان‌های تفت، ابرکوه، اردکان و خاتم نیز مراکز ویژه پسران وجود دارد. حدود 30 درصد دانشجویان دانشگاه فنی وحرفه‌ای استان یزد دختران و 70 درصد نیز پسران هستند.

میرفخرالدینی در رابطه با رشته‌های جدیدی که امسال به کدرشته‌های دانشگاه اضافه می‌شوند نیز اظهار داشت: رشته‌های کاردانی معماری سنتی، کاردانی مکانیک خودرو، و آی تی سی سه رشته‌ای هستند که از ابتدای مهرماه امسال به رشته‌های دانشگاه فنی وحرفه‌ای اضافه خواهند شد.

وی در ارتباط با جذب استادان و کارمندان در این دانشگاه هم گفت: در آینده نزدیک 700 نفر از کسانی که قبل از این از طریق حق‌التدریس با دانشگاه فنی وحرفه‌ای کل کشور همکاری داشته‌اند جذب رسمی می‌شوند که از این تعداد حدود 60 الی 70 درصد آن‌ها جذب دانشگاه فنی وحرفه‌ای استان یزد خواهند شد. علاوه بر این دانشگاه فنی وحرفه‌ای کشور قصد دارد 300 نفر کارمند جذب کند که از این تعداد نیز بخش قابل توجهی سهم دانشگاه استان یزد است.

رئیس دانشگاه فنی وحرفه‌ای استان یزد گفت: قبل از این نرخ حق‌التدریس کسانی که در دانشگاه فنی وحرفه‌ای تدریس می‌کردند نسبت به بقیه دانشگاه‌ها خیلی پایین بود اما این مشکل نیز اخیرا حل شده است. علاوه بر این یکی دیگر از اقداماتی که صورت گرفته، پرداخت سنوات عقب افتاده بازنشسته‌های دانشگاه بوده که از محل درآمدهای دانشگاه انجام شد.

وی با بیان اینکه از ابتدای مهر ماه مرکز مشاوره دانشگاه را نیز راه‌اندازی خواهیم کرد، بیان داشت: پروژه‌های عمرانی قابل توجهی نیز در یکسال اخیر داشته‌ایم که ساخت سالن آمفی تئاتر در مرکز امام علی(ع) و همچنین در مرکز شهید صدوقی، ساخت سالن ورزشی در این دو مرکز و ساخت مجموعه والیبال و فوتبال ساحلی در خوابگاه‌ها از جمله آن‌ها است. علاوه بر این تقریبا همه ساختمان‌های آموزشی و خوابگاهی را در یکسال اخیر بازسازی کرده‌ایم.

میرفخرالدینی اظهار داشت: سال گذشته برای اولین بار مسابقات بین‌المللی سازه‌های ماکارونی را با حضور 12 کشور از جمله کشورهای آلمان، سوئیس، بلژیک و... در دانشگاه فنی وحرفه‌ای امام علی(ع) برگزار کردیم.

رئیس دانشگاه فنی وحرفه‌ای استان یزد گفت: یکی از اقدامات مهم دانشگاه فنی وحرفه‌ای استان یزد، کسب مجوز برگزاری مسابقه سازه‌های کنسروی است. این مسابقه طرفداران زیادی در جهان دارد، اما تاکنون مجوز برگزاری آن در ایران صادر نشده بود، در یکسال اخیر ما پیگیری کردیم و در نهایت یک ماه قبل موفق شدیم مجوز برگزاری آن را بگیریم. در حال حاضر ما نماینده ایران جهت برگزاری این مسابقه هستیم که دو ماه آینده برگزار خواهد شد.




رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.