بازگشت به صفحه کامل
شناسه : 35637373
کارشناس مسئول محیط طبیعی محیط زیست استان یزد:

تلف شدن سه تا پنج دام در حمله گرگ‌ها به روستاهای یزد/ کوچک شدن زیستگاه‌ها تعارض بین گرگ و انسان را زیاد کرده است


کارشناس مسئول محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان یزد گفت: اغلب حملات به دام‌ها صبح اتفاق افتاده و حدود سه تا پنج دام در این حملات تلف شده‌اند.

اعظم حبیبی پور در گفتگو با خبرنگار یزد آوا، در خصوص حمله گرگ به گوسفندان در برخی روستاهای استان یزد گفت: ت اغلب حملات به دام‌ها صبح اتفاق افتاده و حدود سه تا پنج دام در این حملات تلف شده‌اند که با توجه به قیمت دام، حدود سه  تا ده میلیون تومان خسارت وارد شده است.

وی با بیان اینکه تحقیقات محلی نشاندهنده تلف شدن همین سه تا پنج گوسفند است، افزود: غالب حملات از سوی سگ گرگ‌ها، سگ تول، گرگاس و ... انجام شده و گزارشی مبنی بر تلف شدن 17 گوسفند بر اثر حمله گرک نیز داده شده بود که این مورد نیز ثابت نشد.

کارشناس مسئول محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان یزد  در خصوص پرداخت خسارت به خسارت دیدگان ناشی از حمله گرگ‌ها نیز گفت: پیگیری‌هایی از جانب سازمان محیط زیست انجام شده تا خسارت پرداخت شود ولی تاکنون اعتباری در نظر گرفته نشده است.

حبیبی‌پور عنوان کرد: رها کردن لاشه‌های مرغ و گوسفند در طبیعت، رها کردن زباله‌ها در طبیعت و ... موجب می شود تا غذا در اختیار سگ‌های ولگرد قرار گیرد و زیاد زاد و ولد داشته باشند و با گرگ‌ها هیبرید شوند  و غالب خسارت‌هایی که گفته می‌شود از جانب گرگ سفید یا گرگ گوش بلند بوده است همان هیبریدها یعنی سگ تول، گرگاس و .. بوده‌اند.

وی با بیان اینکه گرگ‌ها قلمرو زیادی نیاز دارند، افزود: انسان‌ها با جاده کشی، توسعه سکونتگاه‌های انسانی، توسعه بی رویه معادن، ... موجب کوچک شدن و تجزیه زیستگاه‌های حیات وحش شدند از این رو تعارض گرگ‌ها با انسان‌ها زیاد شده و شاهد این حملات هستیم البته در برخی موارد هم دیده شده که محل نگهداری دام حصار لازم را ندارد و گوشتخوار را به محل جلب می‌کند.

انتهای پیام/

 




رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.