بازگشت به صفحه کامل
شناسه : 34216086
با وجود تاثيرات شگرف ايجاد قرق‌هاي محيط زيست انجام شد؛

توقف واگذاري قرق‌هاي اختصاصي از سوي سازمان جنگل‌ها


معاون فنی اداره كل محیط زیست استان یزد با اشاره به اهميت و لزوم تعامل محیط زیست با بخش خصوصی، يكي از اين راهكارها را واگذاري قرق‌هاي اختصاصي دانست كه با وجود تاثيرات شگرف آن بر محيط زيست، ادامه واگذاري‌ها از سوي سازمان جنگل‌ها و مراتع كشور متوقف شده است.

به گزارش یزد آوا، «حسن اکبری» معاون فنی اداره كل محیط زیست استان یزد با اشاره به اهمیت موضوع قرق‌هاي اختصاصی محيط زيست، اظهار کرد: اين موضوع در سال 89 با ارائه سه درخواست به صورت داوطلبانه و غیر‌رسمی در استان شكل گرفت ولي نهايتاً پس از پيگيري‌هاي فراوان در سال 95 به تصویب شورای  عالی محیط زیست رسيد.

وی در مورد اهميت ايجاد اين قرق‌هاي اختصاصی بیان کرد: افزایش چشمگیر جمعیت حیات وحش به دلیل قرق‌های اختصاصی اقدامی بود که بدون هیچ هزینه‌ای از جانب دولت صورت گرفت در حالی که می‌توانست از 100 تا میلیاردها تومان هزینه را در برداشته باشد.

این مسئول در اين رابطه افزود: افزایش چشمگیر آهو از 200 راس به يك‌هزار راس در داخل منطقه حفاظت شده كالمند، تحویل 150 راس حیات وحش به يكي از قرق‌هاي اختصاصي سرشماری بیش از 700 راس يا تحویل 250 راس کل و بز و  سرشماری 1400 راس را مي‌توان از مهمترین تاثیرات قرق‌های اختصاصی در یزد برشمرد.

وی اقدامات آموزشی براي قرق‌داران و جوامع محلی، تصویر‌برداری از حیات وحش، مرمت چشمه‌ها و ساخت آب انبار در اين مناطق را از دیگر تاثیرات قرق‌هاي اختصاصی در یزد خواند.

اکبری به رونق اقتصادي و اشتغالزايي ناشي از ايجاد اين قرق‌ها نیز گفت: این اقدام به صورت مستقیم برای 15 نفر از جوامع محلی و روستاییان اين نواحي اشتغالزایی کرده و علاوه بر اين نيز به واسطه این اقدام تعداد ی پروانه شکار ویژه شکارچیان داخلی و خارجی صادر شده است.

وی با اشاره به افزایش حدود 100 فقره تقاضا در رابطه با ايجاد قرق‌هاي اختصاصي جديد، بیان کرد: البته از اين تعداد حدود 10 فقره در اولویت قرار گرفته كه تعداد 4 مورد آن در اولویت پیگیری‌های سال گذشته قرار گرفت ولي به دليل عدم  موافقت سازمان جنگل‌ها و مراتع به نتیجه‌ای نرسید.

این مسئول در اين خصوص تصريح كرد: البته توافق‌هایی در اين زمينه  مابین محیط زیست و منابع طبیعی استان صورت گرفته و به نتایج خوبی نيز رسیده بود اما سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور به دلیل نیاز به بررسی این موضوع و تنظیم شیوه‌نامه، این برنامه را متوقف کرد، هر چند كه بیش از یک سال است که به طور خاص جلساتی با سازمان مزبور برگزار شده و مکاتبات با این دستگاه در حال انجام است.

وی نیاز 100 درصدی به بخش خصوصی را ویژه تمام دنیا دانست و بیان کرد: محیط زیست نیز جدا از این نیاز نبوده و نیست.

اکبری در پایان با اشاره به اهمیت حضور بخش خصوصی در برنامه قرق‌هاي محیط زیست، خاطرنشان کرد: بنا بر تجربه بدست آمده، فعالیت بخش خصوصی قابل تقدیر بوده است چرا که منافع افراد درگیر به صورت مجزا از فعالیت‌هاي کارمندی و با برنامه‌ریزی منظمی صورت می‌گیرد كه نتیجه‌ي مطلوب‌تری خواهد داشت.

انتهای پیام/




رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.