بازگشت به صفحه کامل
شناسه : 35463399
مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی یزد خبر داد

تولید 95 هزار تُن انار در یزد


مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی یزد با اعلام تولید 95 هزار تُن انار در یزد گفت: به واسطه توصيه هاي تغذيه اي، مبارزه با آفات كرم گلوگاه و مگس مديترانه اي و همچنین استفاده از كودهاي دامي میزان تولید انار امسال افزایش خواهد داشت.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی یزد در مصاحبه با خبرنگار یزد آوا گفت: در سال جاري تقريبا 6810هكتار از باغات یزد به كشت انار اختصاص دارد که از اين میزان 6500هكتار آن بارور است.

یدالله جوادپور گفت: ميزان توليد انار در سال گذشته94000 تن بوده و پیش بینی می شود این میزان در سال جاری به 95000 تن برسد.

وی در توضیح علت افزایش میزان تولید انار یزد بیان داشت: به واسطه توصيه هاي تغذيه اي، مبارزه با آفات كرم گلوگاه و مگس مديترانه اي و همچنین استفاده از كودهاي دامي جهت  حفظ رطوبت و حفظ مواد آلي میزان تولید انار امسال افزایش خواهد داشت.

این مقام مسئول اعلام کرد: محصول انار استان یزد بیشتر در شهرستانهاي ميبد، اردكان، يزد و تفت تولید شده و ارقام ملس يزدي، شيرين شهوار، زاغ عقدا، قصدالدشتي، ملس سريزد و گل تفت را شامل می شود.

جوادپور اظهار کرد: انار ملس دانه سياه، زاغ عقدا و حصيبي به كشورهاي عراق و حوزه خليج فارس و مقداري بصورت كنسانتره و اناردان به پاكستان و هند(جهت ادويه سازي) صادر می شود.

وی تاکید کرد: انبار كردن انار در سرد خانه، توليد كنسانتره و توليد انار دانه سه روش هاي نگهداري انار است که خوشبختانه هم اکنون سرد خانه هاي زيادي با ظرفيت هاي بالا جهت نگهداري كليه محصولات كشاورزي در استان احداث شده است. که  به طور كلي ظرفيت سرد خانه اي محصولات كشاورزي در استان بالاي پنجاه هزارتن مي باشد.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی یزد اذعان داشت: هم اکنون بيشتر در شهرستان تفت براي ذخيره سازي انار رقم گل از روش سنتي ذخيره سازي انار استفاده می شود. علت هم این است که زمان برداشت درصد اسيد انار (ترشي) بالا بوده  و در زمان انبارداري كه حدود سه الي چهار ماه طول مي كشد تبديل به قند و انار شيرين تر مي شود. اما به طور كلي توصيه سازمان به انبار كردن انار در سردخانه هاي جديد به دليل مسايل بهداشتي و ماندگاري بيشتر آن است.

وی گفت: هم اکنون حدود 25درصد از انار برداشت شده از باغات استان در سرد خانه هاي بالاي صفر درجه نگهداري مي شود.

جواد پور در تشریح روشهاي مرسوم در صنايع تبديلي در خصوص محصول انار بیان کرد: اناردان كردن و تهيه رب انار دو شیوه مرسوم برای صنايع تبديلي انار است. همچنین از هسته انار براي توليد روغن و خوراك دام نیز استفاده می شود.

وی همچنین از اعطای تسهيلات اشتغال برای متقاضيان جهت ساخت صنايع تبديلي  خبر داد.

انتهای پیام/
 




رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.