بازگشت به صفحه کامل
شناسه : 29915728

ثبت جهانی یزد چشمان آب‌ انبار کسنویه را شفا خواهد داد


اثر فرهنگی، تاریخی آب انبار کسنویه با همه قدمتی که دارد، در قسمت نورگیر این آب‌انبار که یكی از جاذبه‌های منحصر به فرد آن بود این روزها با مرمت نامناسب پر شده و مهم ترین قسمت آن را کور کرده است.

به گزارش یزد آوا، متولی آب انبار حسینیه کسنویه در مصاحبه با خبرنگار یزدرسا، با بیان اینکه محله كسنویه یزد از قدیمی‌تر‌ین محله‌های تاریخی این شهر به شمار می‌رود تا جایی كه خیلی از میراث شناسان ایرانی معتقدند كه اولین بنای خشت‌ خام در این محله بنا گذاشته شده است. اظهار کرد: ورودی ساختمان آب انبار در ضلع شرقی حسینیه احداث شده و دارای ایوانی با سقف ضربی از نوع جناغی است.

ناصر دهقان بنادکی در توضیح مشخصات این بنای تاریخی گفت: مصالح به کار رفته در آن شامل انواع آجر، گل، گچ، سنگ، خشت خام و ساروج است و تزئینات آجرکاری روی نما و گنبد این بنا آن را از سایر آب انبارهای کشور متمایز کرده است.

دهقان اضافه کرد: گنبد آب انبار هم دارای تزئیناتی از آجر است که به صورت جناغی کار شده و قسمت نور گیر آن که یکی از جاذبه های منحصر به فرد است متاسفانه با مرمت نامناسب پرشده و مهمترین قسمت آنرا کور کرده است.

اثر فرهنگی، تاریخی آب انبار کسنویه در خیابان انقلاب شهر یزد، جنب حسینیه و زورخانه کسنویه واقع شده است. بر اساس نوع معماری، مصالح به کار رفته و قدمت بناهای مجاور، این آب انبار مربوط به دوره صفویه است و نام آن متأثر از شهرت محله مجاور آن می باشد. این آب انبار در سال 1386 با شماره ثبتی 15077 به ثبت رسیده است.

این بنا های تاریخی باید بیشتر مورد توجه مسئولین میراث فرهنگی برای مرمت و بازسازی قراد حال با توجه به اینکه یزد به ثبت جهانی رسید این موضوع باید در اولویت قرار گیرد.

در استان یزد بیشتر از 400 آب‌انبار وجود دارد كه فقط 100 مورد آن در شهر یزد قرار دارد.

انتهای پیام/




رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.