بازگشت به صفحه کامل
شناسه : 33909648

جاذبه‌های گردشگری خاتم؛‌ نمایشگاهی از جلوه و زیبایی


جاذبه های گردشگری خاتم در استان یزد هر ساله میزبان گردشگران نوروزی است.

به گزارش یزد آوا به نقل از  طنین خاتم؛ شهرستان خاتم با جاذبه های گردشگری، اماکن مذهبی و بناهای تاریخی مقصدی مناسب برای مسافران و گردشگران نوروزی در جنوب استان یزد می باشد.

خانه صالحی از نوع خانه ‏‏‌باغ‏‏ های ایرانی است که در محدوده مرکزی شهر هرات واقع شده و با توجه به معماری، تزیینات و ساختارمی توان آن را مربوطه  اواخر دوره قاجاریه و اوایل دوره پهلوی دانست.
 

این بنای ارزشمند از گونه خانه باغهای  هرات مربوط به معماری دوره معاصر(پهلوی)است که ساختمان  دارای بنای دواشکوبه.بیرون گرا ومشرف به باغ،با پوشش سقفی ضربی،دارای تالاراصلی واتاقهای متعدد،باتزییناتی از جمله آجرکاری و گچ بری های زیبا درنماهای شمالی وجنوبی،شرفی های لب بام که زیبایی بصری بنا را دوچندان کرده است.

بقعه شیخ عبدالله مروست به عنوان یکی از جاذبه های گردشگری شهرستان خاتم همه ساله پذیرای جمع کثیری از گردشگران داخلی و خارجی است.

این بقعه مجموعه بنایی است در جنوب غربی شهر مروست که ظاهراً از آثار عصر صفوی است و محلی خانقاه مانند بوده و بعدها به مزار تبدیل و بقعه و غرفات دیگری بدان ضمیمه و الحاق شده است.

قلعه تاریخی مروست ،بنائی زیبا و ماندگار از معماری تاریخی ایران پس از اسلام است که همواره مورد توجه دوستداران آثار ارزشمند تاریخی بوده و هست.

قلعه 1400 ساله مروست روی یک تپه باستانی با ارتفاع حدود شش متر با وسعتی قریب هشت هزار مترمربع واقع شده که صلابت، عظمت و بلندی خود را به رخ هر بیننده‎‎ای می‏‏‌کشد و از این حیث در نوع خود منحصر بفرد و هرساله شاهد حجم بالایی از گردشگران است که برای بازدید از این قلعه به این منطقه سفر می‏‏‌کنند.

در جنوبی ترین نقطه استان یزد، در شهرستان خاتم، رودخانه ای به نام «نهر مسیح» وجود دارد که شاهرگ حیاتی این شهرستان می باشد و یکی از پنج منطقه نمونه گردشگری کشور به شمار می رود.

نهر مسیح خاتم، تنها رودخانه دائمی استان یزداست که سرچشمه نهر مسیح و پارک جنگی آن که در فاصله ۵ کیلومتری جنوب شرقی هرات، واقع در شهرستان خاتم، ۳۲۰ لیتر در ثانیه از آن سرچشمه و از قلب این شهر عبور می کند.

نه تنها یکی از پنج منطقه نمونه گردشگری، بلکه هفتمین میراث ارزشمند طبیعی ثبت شده در فهرست آثارملی طبیعی کشور می باشد، که عمر آن به دوره اول زمین شناسی، یعنی دوره کواترز می رسد.

شهرستان خاتم با دارابودن آب و هوای بکر ، دارای مناطق بی بدیل زیستی  و تنوع حیات وحش در هر چهار منطقه حفاظت شده زیستی و مناطق شکار ممنوع است.

منطقه باغ شادی، پناهگاه حیات وحش بوروئیه، مناطق شکار ممنوع و قله تپه از جمله مناطق چهارگانه حفاظت شده شهرستان است.

پناهگاه حیات وحش بوروئیه یکی از مناطق یاد شده است پناهگاه حیات وحش بوروئیه با مساحتی حدود 78 هزار هکتار در جنوب استان یزد و در شهرستان خاتم واقع شده است.

این پناهگاه حیات وحش در محدوده ارتفاعی هزار و 580 تا دو هزار و 860 متر قرار دارد که بلندترین ارتفاع مربوط به کوه چنگ به ارتفاع دو هزار و 800 متر و کوه دیده بان در نزدیکی غارخانه به ارتفاع دو هزار و 708 متر از سطح دریاست.

به طور کلی بخش عمده پناهگاه را ارتفاعات تشکیل داده که بیشتر از جنوب شرق به طرف شمال غرب گسترش دارند.

 

چنار ناز از سرسبزترین روستاهای استان میباشد وتمام کوهستانی و دارای جنگل های بزرگ بادام کوهی، پسته وحشی، کیکم، ارژن، قیچ وتنگس می باشد.

روستای چنارناز درسال 1368 طی تقسیمات کشوری از استان فارس جدا وبه استان یزد ملحق شده ولی تمام اداب و رسوم مردم طبق اداب ورسوم مردم فارس و زبان مردم فارسی بالهجه گویش شیرازی می باشد.

به گفته روستاییان اسم این روستا ازدرخت چنار تناور وبسیارقدیمی و زیبایی که هرصدسال یکبارخود بخود اتش گرفته ومی سوزد و دوباره شروع به سبزشدن و بالندگی می کند گرفته شده است.

انتهای پیام/




رای شما
میانگین (1 رای)
The average rating is 5.0 stars out of 5.