بازگشت به صفحه کامل
شناسه : 33282256
یزد در انقلاب؛

خاطرات مبارز یزدی انقلاب از تدابیر استقبال از امام(ره)/ انتظامات ضلع شرقی میدان آزادی به عهده یزدی‌ها بود


سید محمد فقیهی یکی از فعالانی بود که از پیش از انقلاب در کف صحنه مبارزات انقلاب بوده و با بزرگانی چون شهید صدوقی، شهید پاکنژاد ارتباط نزدیک داشته است که به بیان برخی خاطرات آن دوران پرداخت.

به گزارش یزد آوا، سید محمد فقیهی از معلمان بازنشسته و دبیر سابق حزب موتلفه اسلامی در یزد است که در زمان انقلاب 38 ساله بوده است، او یکی از فعالانی بود که از پیش از انقلاب در کف صحنه مبارزات انقلاب بوده و با بزرگانی چون شهید صدوقی، شهید پاکنژاد ارتباط نزدیک داشته است.

وی در مصاحبه با خبرنگار یزد آوا، با اشاره به فعالیت‌های دوران قبل از انقلاب گفت: از سال 41 به همراه و با اجازه شهید صدوقی(ره) اعلامیه‌هایی که از طرق مختلف به دستمان می‌رسید را توزیع می‌کردیم، این فعالیت‌های علنی تا سال 43 ادامه داشت و بعد از آن به صوت محرمانه درآمد.

وی با اشاره به اعتصابات فرهنگیان که در سال 57 در ساختمان آموزش و پرورش یزد انجام شده بود، افزود: بنده این اعتصاب را مدیریت می‌کردم و با توجه به اینکه در زمینه دستگاه پلی کپی سر رشته داشتم، به من خبر دارند که در تکثیراعلامیه‌ها در منزل شهید صدوقی مشکل پیش آمده و با آشنایی که با ایشان داشتم با حضور در منزل ایشان دو دستگاهی که برای تکثیر اعلامیه‌ها بود را سرویس کردم.

فقیهی عنوان کرد: نزدیک به زمان ورود امام(ره) بود که به همراه شهید صدوقی(ره) در منزل ایشان اعلامیه‌هایی که به نوشته خود ایشان بود و یا مطالبی که طی تماس تلفنی از پاریس اعلام می‌شد و به خط شهید صدوقی(ره) بود توسط دوستان تکثیر و توزیع می‌کردیم.

وی گفت: نزدیک بازگشت امام(ره) به ایران بود یکی از اقوام در هیئت انصارالحسین تهران که بعدا حزب موتلفه اسلامی را تشکیل دادند با من تماس گرفتند و خواستند تا به آیت‌الله شهید صدوقی(ره) این پیغام را برسانم که به تهران بروند، دلیل اینکه مستقیم با خود شهید صدوقی تماس نگرفتند این بود که احتمال می‌دادند ساواک تلفن ایشان را شنود کند و ایشان را در حین سفر دستگیر کنند.

فقیهی عنوان کرد: شهید صدوقی(ره) بعد از اینکه اطلاع پیدا کردند باید به تهران بروند به بنده نیز ماموریت دادند تا به کمیته استقبال در تهران بروم که تعدادی از سرشناسان و بزرگان یزدی نیز در آن حضور داشتند، من ماموریت پیدا کردم تا رابط کمیته استقبال یزد و یزدی‌هایی که دسته جمعی به تهران می‌آیند و اقوامی در تهران ندارند باشم تا پیغام‌های کمیته استقبال را به یزدی‎‌ها برسانم و اگر مردم یزد نیز کارثی داشتند کمیته را در جریان بگذارم.

وی ادامه داد: تعدادی از یزدی‌ها با چند اتوبوبس برای استقبال از امام(ره) به یزد آمده بودند و در مسجد آشتیانی‌ها پایین میدان ژاله اسکان یافتند و پیغام آنها را به کمیته استقبال منتقل می‌کردم و یا اینکه چنانچه وسیله‌ای می‌خواستند از طریق کمیته استقبال در اختیار آنها قرار می‌گرفت.

این فعال انقلابی گفت: روز پیش از ورود امام(ره) با من تماس گرفتند تا به کمیته استقبال بروم، 100 بازوبند انتظامات به من دادند و گفتند این بازوبندها را به ده نفر مورد اطمینان بدهید و هر کدام از آنها نیز ده نفر قابل اطیمنان را برای این کار تعیین کنند تا بازوبندها را ببندند و بدین ترتیب کنترل و انتظامات ضلع شرقی میدان آزادی به یزدی‌ها سپرده شد.

فقیهی ادامه داد: کمیته استقبال یزد به یک نفر نیرو نیاز داشت تا روز بازگشت امام (ره) و استقبال از ایشان، از طریق تماس تلفنی با استان‌های یزد و کرمان ارتباط تلفنی برقرار کند که بنده این مسئولیت را قبول کردم، تا به مراسم استقبال نروم و پای تلفن باشم.

وی ادامه داد: این احتمال وجود داشت که به کمیته استقبال حمله شود و اقداماتی که در حال انجام هست کنترل شود، بنابراین می‌خواستند کمیته استقبال هر استانی به صورت محرمانه با استان‌ها در ارتباط باشد و رابطه با سراسر کشور قطع نشود و به همین دلیل از تلفن مسجد آشتیانی‌ها استفاده نکردم و به صورت محرمانه تلفنی از خانه‌ای به همسایگی مسجد با سیم کشی به مسجد آوردیم و موقعی  که یزدی‌ها به استقبال رفته بودند بنده با استان‌های یزد و کرمان در ارتباط بودم و مسائل را پیگیری می‌کردم.

این مبارز انقلابی عنوان کرد: زمانی که تلویزیون آماده پخش مستقیم مراسم استقبال بود و لحظه ورود ایشان را به معرض نمایش گذاشت ناگهان تلویزیون قطع شد و همه نگران شده بودند، همان زمان از کمیته استقبال با بنده تماس گرفتند که امام(ره) بدون هیچ مشکلی به ایران بازگشتند و در حال حرکت به بهشت زهرا هستند و نگران نباشند.

فقیهی ادامه داد: بلافاصله بعد از اینکه گوشی را قطع کردم، مرحوم حاج محمد علی رحیمی از بیت شهید صدوقی(ره) تماس گرفت و اوضاع ابراز نگرانی کرد اما به وی اطمینان دادم که هیچ گونه مشکلی نیست و امام(ره) در سلامت هستند و در این رابطه با کرمان نیز تماس گرفتم و آنها را در جریان گذاشتم و دو روز بعد نیز به لطف شهید صدوقی(ره) به دیدار امام(ره) رفتیم.

وی با اشاره به ماموریت دیگری که شهید صدوقی(ره) به او سپرده بود، گفت: دو سال قبل از پیروزی انقلاب اسلامی در مراسم یکی از زورخانه‌های یزدی، مرشد زورخانه، شاه را دعا کرده بود و در فاصله 12 بهمن تا 22 بهمن سال 57، دست نشانده‌های رژیم شیطنت کرده و فیلم این مراسم را در اصفهان پخش کردند و به همین دلیل اصفهانی‌ها در این ایام علیه یزدی‌ها شعار می‌دادند و شهید محراب بنده را مامور کردند تا به اصفهان بروم و این ماجرا را نقل و سوء تفاهم ایجاد شده را برطرف کنم که اتفاقا این موضوع در مراسمی که مردم اصفهان در میدان نقش جهان جمع شده بودند اطلاع رسانی و اختلاف‌ها برطرف شد.

این فعال انقلابی عنوان کرد: بعد از چهار روز از مراسم استقبال امام(ره) به یزد برگشتم و تا 22 بهمن تظاهرات و حضور مردمی در خیابان‌های یزد ادامه یافت و  در شب 21 بهمن ماه پیام‌های رادیو ایران را به همراه دوستان ضب کردیم و در تظاهرات شرکت کردیم.

فقیهی تصریح کرد: شهید صدوقی(ره) برنامه‌ریز و کنترل کننده کلیه برنامه‌ها بود و مدیریت، بصیرت و تیزبینی ایشان بود که به تعداد شهدای انقلاب در یزد افزوده نشد و از طرفی ایشان مدیریت اصلی انقلاب در مرکز، جنوب و جنوب شرق در استان‌های یزد، سیستان بلوچستان، هرمزگان و کرمان را به عهده داشتند و شهید بهشتی نیز در مورد ایشان فرموده بودند که در هر تصمیمی نظر شهید صدوقی(ه) را جویا می‌شدیم.

وی با اشاره به زمان ورود امام(ره) گفت: زمانی که از کمیته استقبال با بنده تماس گرفتند و از سلامتی و ورود امام(ره) به من خبر دادند، با طبعی که در سرودن شعر داشتم، همان‌جا فی‌البداهه شعری با این مطلع «آمد امام جان به فدای قدوم او / نابود باد دشمن پست ظلوم او» سرودم.

انتهای پیام/

 




رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.