بازگشت به صفحه کامل
شناسه : 11197809
همه چیز درباره قاچاق سیگار در کشور/

درآمد هنگفت از "دود"های غیرقانونی/قاچاقچیانی که ضررشان از اختلاس ‌گران برای کشور بیشتر است


در حالی که قاچاق سیگار در تمام دنیا به وسیله کولی ها انجام می شود، ظاهرا در ایران این قاچاق از مبادی رسمی وارد کشور شده و همین موضوع ضرر مالی زیادی را به کشور زده است.

به گزارش یزد آوا به نقل از راه دانا، در بین کشورهای دنیا ایران و برمه دو کشوری هستند که بیشترین میزان قاچاق سیگار را به خود اختصاص داده‌اند. در این میان حجم قابل‌‌توجهی از گردش مالی 350 میلیارد دلاری سیگار در جهان به ایران تعلق دارد که آن هم نه از طریق قانونی که توسط قاچاق صورت می‌گیرد.

 

اهمیت این موضوع آنجاست که قاچاق سیگار علاوه بر منفعت کلانی که برای قاچاقچیان ایجاد می کند، کشور را از درآمدی که واردات رسمی و قانونی سیگار دارد، محروم می کند؛ چرا که سهم هر ایرانی از دود کردن سیگار به 833 نخ در سال رسیده است و اگر این سیگارها از مبادی رسمی وارد کشور شود می تواند درآمد قابل توجهی را نصیب کشور کند.

 

بررسی‌ها نشان می‌دهد که سالانه هزار تریلی سیگار به صورت قاچاق وارد کشور می‌شود که مبلغی بالغ بر 2500میلیارد تومان است.

 

با یک حساب ساده می توان فهمید که آسیب های سیگار تنها مرتبط با قاچاق این کالا نبوده و سالانه 40 هزار میلیارد تومان ناقابل، زیان مالی است که سیگاری‌ها به کشور تحمیل می‌کنند که این زیان مالی تنها ناشی از خدمات درمانی برای بیماری های ناشی از سیگار است که اگر آسیب های روانی و اجتماعی سیگار را بتوان محاسبه کرد این رقم بسیار بالاتر و بیشتر از این خواهد بود؛ به طوری که تنها سالی 20 تا 30 هزار میلیارد تومان خرج درمان سیگاری ها می شود.

 

بررسی ها نشان می‌دهد که حجم انبوه قاچاق سیگار به داخل کشور خارج از عهده چندین قاچاقچی خرده پا است و قطعاً ورود هزاران تریلی سیگار به کشور آن هم از مرز های مشخص با هماهنگی های قبلی و دستورات کلیدی امکان پذیر است.

 

باید یادآور شد که چرا علیرغم وجود اطلاعات روشن در مورد میزان قاچاق سیگار به کشور و این نکته که بیش از نیمی سیگارهای قاچاق موجود در کشور از طریق مرزهای غربی وارد کشور می شوند، چرا برخورد قاطعی با این شبکه عظیم قاچاق در کشور صورت نمی گیرد؟


البته هر از گاهی اخباری در مورد کشف محموله های سیگار قاچاق در مرزهای شرقی یا غربی به گوش می رسد اما هیچ گاه این برخوردها از چنان قاطعیتی برخوردا نبوده که منجر به کاهش قابل توجه قاچاق سیگار به کشور شود. اگرچه براساس آمار رسمی قاچاق سیگار به دلیل افزایش حجم واردات رسمی، کاهش یافته و برعکس، ثبت سفارش واردات افزایش یافته‌است.


به نظر می رسد سود بالای قاچاق سیگار برای قاچاقچیان مهمترین عاملی است که مانع از موفقیت در مبارزه با قاچاق این محصول می شود. البته براساس اعلام نظر کارشناسان امر تعرفه بالای واردات رسمی سیگار و عدم وجود برنامه‎ریزی گسترده در جهت مبارزه با قاچاق، از دیگر عوامل موثر بر تداوم قاچاق سیگار به کشور است، به ویژه اینکه سود بالای قاچاق سیگار در کشور ناشی از تعرفه بالای واردات رسمی این محصول است و تا زمانی که سود قاچاق سیگار مانند قاچاق مواد مخدر بالا باشد در زمینه مبارزه با قاچاق آن موفقیت چشمگیری حاصل نخواهد شد.

 

سید عبدالمجید اجتهاد، مدیرکل دفتر مبارزه با قاچاق کالا و ارز سازمان تعزیرات حکومتی در این خصوص گفته است: با توجه به اینکه دو هزار میلیارد ریال هزینه ساخت یک کارخانه تولیدی دخانیات است و سالانه 700 میلیارد ریال بر اساس قانون به دولت مالیات می دهند اما متاسفانه تولیداتی با همین برند داخلی در کشورهای همسایه تولید و وارد کشور می شود.



اجتهادی گفت: این قبیل مسائل زمینه کشف قاچاق را به مراتب سخت تر می کند و با این کار قاچاق کالا راحت تر انجام می شود.

این مقام مسوول در سازمان تعزیرات حکومتی تصریح کرد: یکی از موارد جلوگیری از ورود قاچاق موانع تعرفه ای است و سهم مالیات برای ورود کالای دخانی بیشتر شود تا حداقل به صورت قاچاق وارد نشود.

 

عابد فتاحی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا، در خصوص روند قاچاق سیگار در کشور گفت: مسئله قاچاق سیگار یکی از مهمترین مسائلی است که در مجلس بحث می شود؛ افزایش قاچاق سیگار در کشور به خاطر گرایش جوانان به سیگار است که وقتی تقاضا بالا رفته است، افرادی در این میان به دنبال قاچاق این کالا از خارج کشور به داخل هستند.

 

وی ضمن اشاره به این موضوع که سیگار امروزه در تمام بیماری ها نقش اساسی دارد خاطرنشان کرد: چندین مرحله افزایش قیمت سیگار در کشور وجود داشته است، ولی با توجه به اینکه تقاضا برای این محصول زیاد است، این افزایش قیمت باعث افزایش قاچاق این محصول شده است.

 

اولویت خرید سیگار ارزان برای مصرف‌کنندگان

عضو کمیسیون بهداشت و درمان ادامه داد: اگر قرار باشد که قیمت ها زیاد بالا برود، افراد از نیاز های اساسی دیگر خود زده و هزینه های اساسی خود را صرف خرید سیگار می‌کنند؛ باید این قیمت ها متعادل باشد تا افراد سیگاری هم برای تأمین سیگار خود سراغ سیگار قاچاق نروند.

 

فتاحی همچنین خاطرنشان کرد: در حال حاضر هم قاچاق سیگار بالا رفته است و هم کارخانجات توتون داخلی به خاطر این قاچاق اعلام کرده اند که دیگر امکان تولید نداشته و تولید داخلی در حال متوقف شدن است؛ افزایش مالیات به این کارخانجات فشار آورده و حدود 7 هزار کارگر در شرف بیکار شدن هستند.

 

وی یادآور شد: باید سعی کنیم با کنترل قیمت سیگار در داخل کشور جلوی قاچاق بیش از حد این محصول را بگیریم؛ چرا که سیگار وارداتی معلوم نیست چه محتویاتی داشته و ضررهای بیشتری به جوانان می‌رساند؛ اگر ورود سیگار به داخل کشور قانونمند شود، جلوی قاچاق گرفته شده و مالیاتی که از این طریق بدست می‌آید صرف درمان و هزینه های بیماران سیگاری می‌شود.

 

عضو کمیسیون بهداشت و درمان با اشاره به اینکه در قاچاق همه ضرر می‌کنند خاطرنشان کرد: علاوه بر ضرر دولت از قاچاق سیگار، معلوم نیست چه موادی در این سیگار ها استفاده می‌شود و ضرر و زیانی که متوجه یک نسل در کشور است بسیار بیشتر بوده که اگر ورود سیگار به کشور کنترل شود، جلوی این ضرر ها گرفته خواهد شد.

 

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی هشدار داد: بسیار محتمل است که سیگارهای قاچاقی در کشور دارای مواد افزودنی بوده که هدف اصلی آنها نابودی جوانان و مصرف کنندگان سیگار در کشور باشد؛ اگر سیگارها از کمپانی های خوبی که کنترل بر آنها باشد وارد شوند قطعا جلوی این ضرر ها گرفته می‌شود.

 

فتاحی ضمن بیان این موضوع که قاچاق سیگار، چه از مرزهای کردستان عراق و چه از مرزهای افغانستان با ایران، بسیار برای قاچاقچیان سود آور است تصریح کرد: به همین راحتی نمی شود جلوی آنها را گرفت؛ ما امکان وارد کردن همه برندهای سیگاری که قاچاق می‌شود را نداریم.

 

وی در ادامه گفت:  سود دلالان در قاچاق سیگار نه تنها در ایران بلکه در تمام دنیا بسیار بالاست و همین باعث شده است که مبارزه با مافیای قاچاق سیگار در کشور بسیار سخت تر شود و قاچاق سیگار در تمام دنیا به وسیله کولی‌ها انجام می گیرد که قیمت تمام شده سیگار آنها تقریباً سه تا 4 برابر ارزان‌تر از سیگارهای معمولی است.

 

عضو کمیسیون بهداشت و درمان ضمن یادآوری این موضوع که کولی ها بازار بسیار قدرتمندی دارند در دنیا دارند اما سیستم آنها در کشور ما بسیار پیچیده است و یک مافیای بزرگی تشکیل داده‌اند تأکید کرد: به راحتی نمی شود این ها را کنترل کند؛ مرزهای دولت اقلیم کردستان عراق در قاچاق سیگار به ایران بسیار فعال بوده و امکانات خوبی در اختیار قاچاقچیان برای ورود سیگار به کشور ایران قرار می دهند، به طوری که آنها را از لحاظ پوشاک و امکانات زندگی بسیار مورد حمایت قرار قرار داده و تأمین می‌کنند؛ گاهی هم این سیگار قاچاق در کشور از مرزهای افغانستان و در برخی از موارد هم به صورت کشتی از سمت جنوب کشور وارد کشور می شوند.

 

فتاحی در پایان خاطرنشان کرد: مخالفت اصلی مجلس با کالاهای قاچاق به خاطر کیفیت و ضررهایی است که این کالا ها به ویژه سیگار به انسان‌ها می‌زند؛ ما معتقدیم که چون کنترلی بر روی کالاهای قاچاق وجود ندارد، از این نقطه ضعف علیه سلامتی مردم ما اقداماتی از سوی دشمنان صورت بگیرد.

 

قاچاق سیگار از مبادی رسمی انجام می‌شود/دست های پنهان در کار است

عبدالرحمان رستمیان، نائب رئیس  کمیسیون بهداشت نیز در این زمینه تصریح کرد: اینکه وزارت صنعت، معدن و تجارت به صراحت عنوان می کند که قاچاق سیگار صورت می گیرد نشان دهنده ضعف این وزارتخانه است چراکه این قاچاق از مبادی رسمی صورت می گیرد.

این نماینده مردم در مجلس نهم، با بیان اینکه باید از وزارت، معدن و تجارت پرسید که به راستی چرا با اخذ مالیات 2500 میلیارد تومانی بر سیگار مخالف است، افزود: این وزارتخانه بحثی انحرافی را مطرح می کنند و معتقد است اگر مالیات بر سیگار اضافه شود قاچاق نیز تشدید می یابد در حالی که این اظهار نظر بسیار اشتباه است زیرا ورود سیگار در کشور به وسیله کامیون هایی انجام می شود که نیروی انتظامی و گمرک باید بیش از گذشته وارد عمل شده و از این واردات جلوگیری کنند.

رستمیان یادآور شد: در ایران 30 درصد محصولات به صورت قاچاق به کشور وارد می شود که این نشان می دهد جایی از کار دارای ایراد است و باید دید دست چه کسانی در پشت پرده این قضیه وجود دارد و قاچاق را از مبادی رسمی به کشور وارد می سازد.

نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، گفت: امید است در صحن علنی مجلس این پیشنهاد مورد تصویب واقع شود که از درآمد حاصل از این مالیات برای کاهش آسیب های اجتماعی اقدامات اثربخشی صورت گیرد که در این میان وزارت آموزش و پرورش و ورزش و جوانان می تواند سهم خوبی از این درآمد به دست آورند.

 

دلایل جذابیت قاچاق سیگار در ایران

کرباسیان، رئیس کل گمرگ هم دلیل اصلی قاچاق سیگار در کشور را تفاوت مالی دانسته و می گوید: قیمت هر پاکت سیگار در مرز ۳۰۰ تومان است و در ایران با قیمت تا چهار هزار تومان هم به فروش می‌رسد. همین سود بیش از سه هزار تومانی موجب رشد قاچاق این کالا به کشور می‌شود.

کرباسیان در ادامه با بیان این که برای همین کنترل و مابه‌التفاوت قیمت‌ها در مرزها است که تصمیم بر این شد که یک مقداری از این تفاوت قیمت با اعمال تعرفه‌ها کنترل شود، بیان کرد: ما نمی‌توانیم صرفا حرف از کنترل واردات کالا در سطح مبادی ورودی بزنیم و بخواهیم واردات را تنها در مرز‌ها کنترل کنیم. در سطح بازار و گردش پولی نیز موضوع باید پیگیری شود، زیرا این‌ها به مباحث پولشویی هم برمی‌گردد و مسائل سازمان یافته و جرائم سازمان یافته.

لطمه اقتصادی قاچاق سیگار بیشتر از اختلاس سه هزار میلیاردی است

در حالی که همیشه تلاش ها برای افشای فساد مفسدان اقتصادی در کشور وجود داشته است؛ اما قاچاق سیگار در کشور در سکوت خبری انجام می گیرد و هر سال حدود یک اختلاس سه هزار میلیاردی از طریق قاچاق سیگار به کشور لطمه مالی وارد می شود.




رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.