بازگشت به صفحه کامل
شناسه : 35249678
آداب و رسوم محرم در یزد/ قسمت اول

دعوت از مردم به عزاداری با چاوش‌خوانی و مشعل گردانی/ پوش کشی خاص تکیه‌های عزاداری


در قدیم با فرا رسیدن ماه محرم افرادی که خوش صدا بودند به ‌عنوان چاوش در کوچه و بازارهای شهر چاوشی می خواندند و مردم را به عزاداری دعوت می کردند.

به گزارش یزد آوا، علی سپهری اردکانی در گفتگو با یزدرسا، با بیان اینکه آیین‌های عزاداری به مناسبت ماه محرم در استان یزد با شکوه و عظمت خاصی در استان یزد برگزار می‌شود، اظهار کرد: استان یزد عنوان حسینیه ایران از قدیم یکی از مراکز اصلی عزاداری در ایران بوده و تعداد زیادی حسینیه در یزد وجود دارد که همه موقوفات فراوانی در مورد عزاداری خامس آل عبا هستند.

محقق و پژوهشگر فرهنگ عامه افزود: با فرا رسیدن ماه محرم صدها حسینیه و منزل در استان یزد برای برگزاری عزاداری آماده می شوند. در قدیم چون وسایل ارتباط جمعی وجود نداشت که مردم را برای عزاداری با خبر کند، یکی از کارهایی که انجام می شد برای برگزاری مجالس عزاداری و روضه خوانی دعوت بود. به این صورت که افرادی که خوش صدا بودند به ‌عنوان چاوش در کوچه و بازارهای شهر چاوشی می خواندند و مردم را به عزاداری دعوت می کردند.

وی در ادامه گفت: در اردکان این کار با مشعل گردانی در شب اول محرم انجام می شد و مردم را برای عزاداری دعوت می کردند،  این آیین هنوز در اردکان ادامه دارد.

سپهری اردکانی با بیان اینکه اولین کاری که در استان یزد برای برپایی مراسم عزاداری که خیلی مشهور بوده مراسم پوش کشیدن است، اذعان کرد: معمولا در حسینیه هایی که عزاداری انجام می شده ابتدا پوش می‌کشیدند که این پوش از پارچه سفید ضخیم دوخته شده و در روی آن به وسیله پارچه های رنگارنگ یا حتی نقاشی شکل های متفاوت از مسائل روز عاشورا و محرم بوده که معروف ترین آنها سرو به عنوان نماد مقاومت، شیر به عنوان نماد استقامت و شجاعت، فرشته به عنوان نماد معنویت و اژدها که نماد خشونت است تزیین می شد.

وی تصریح کرد: در استان یزد پوشی داریم که ۱۲۰ سال قدمت داشته و هنوز از آن پوش در حسینیه چرخاب اردکان استفاده می شود.

محقق و پژوهشگر فرهنگ عامه در ادامه بیان کرد: بعد از مراسم پوش زنی روز اول محرم درب اتاقی که وسایل سیاه پوش کردن و تزیین حسینیه قرار دارد باز شده و هر قسمت حسینیه توسط افراد خاص تزیین می‌شود مثلا تکیه توسط تکیه و سقاخانه توسط سقا بند تزیین و آماده می‌شود.

وی بیان کرد: بعد از آن مراسم تشت گذاری انجام می شود به این صورت که هر حسینیه تشت مسی بسیار زیبایی دارد که این تشت را روی کرسی های بلند گذاشته و تعداد زیادی کاسه مسی که با زنجیر به یکدیگر متصل شده است را به آن می‌بستند و برای تامین آب عزاداران از آن استفاده م شود.

سپهری خاطرنشان کرد: از روز اول محرم دسته‌های سینه زنی فعال می‌شود معمولاً این دسته ها از حسینیه ها حرکت می کردند و در محله هایی که در آنها روضه خوانی بوده که اکثر منازل است می‌رفتند.

انتهای پیام/




رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.