بازگشت به صفحه کامل
شناسه : 32388573
واکنش کارشناسان به لایحه بودجه 97؛

دولت بجای فشار بر مردم از ریخت و پاش‌هایش بکاهد/ تخصیص بودجه تحت تاثیر لابی ها و فشارهای سیاسی قرار می گیرد


بسیاری از کارشناسان یزدی در واکنش به تقدیم لایحه بودجه سال 97 از سوی دولت خواستار رفع نواقص آن شده اند.

به گزارش یزد آوا، لایحه بودجه سال 97 از سوی دولت به مجلس تقدیم شد. از آنجا که دخل و خرج کشور از این طریق معین شده و همچنین این لایحه تاثیر مستقیمی بر زندگی مردم دارد، بسیاری از کارشناسان و نخبگان در این مورد اظهار نظر کرده اند، که در ادامه برخی از این نظرات را می بیینید.

باید وابستگی بودجه به فروش نفت را کاهش داد

سجاد کلانتر کارشناس مسائل اقتصادی اعلام کرد: کشور ما باید در کمتر از 40  سال آینده بودجه خود را کاملاً از نفت مستقل کند. خوشبختانه ما توانسته ایم در 10 تا 12 سال گذشته میزان وابستگی به نفت را کاهش بدهیم و درآمدهای مالیاتی را از میزان اندکی که بوده به حد قابل قبول برسانیم. هم اکنون چیزی حدود 50 درصد بودجه کشور از محل درآمدهای مالیاتی تامین می شود، باید این روند را ادامه بدهیم تا به تدریج در سال های آتی بودجه تامین شده از نفت به کمتر از 20 درصد برسد تا بتوانیم درآمدهای نفتی را از محل درآمدهای بودجه جدا کنیم و سهمش را به حداقل برسانیم.

وی ادامه داد: برای رسیدن به این مهم باید در سال های فعلی بتوانیم تا جایی که می شود زیرساخت های توسعه ای را قدرت بدهیم. یعنی زیرساخت هایی ایجاد کنیم که این زیرساخت ها در آینده که ما منابع فسیلی نداریم منابع درآمدزایی برای ما باشد. در این راستا صنایع گردشگری و صنایع نوین مهمترین صنایعی است که می تواند برای بلند مدت در کشور ما درآمد زایی پایدار ایجاد کند.

 

تخصیص بودجه تحت تاثیر لابی ها و فشارهای سیاسی قرار می گیرد

حبیب انصاری سامانی  کارشناس مسائل اقتصادی بیان داشت: حقیقت این است که خیلی از نقدها و ایده آل های ما در بودجه تامین نمی شود. بعضاً برنامه ها هم واقعا درست نوشته نشدند و اهداف و نیازها را به درستی ندیده اند. نگاه به بسیاری از نهادها نیز نگاه برنامه ریزی شده و نظام مند نیست. کاستی ها و کمبودهایی که در بخش های مختلف مثلاً بخش آموزش چه در سطح آموزش در مدارس و چه آموزش های دانشگاهی و همچنین بهداشت وجود دارد تا حدود زیادی به دلیل عدم وجود نگاه کلان به این موضوعات و حل مقطعی آنها بوده است. به نظر می رسد مدیریت سیستم اقتصادی ما بیشتر بر حسب ضرورت های همان روز و نه بر اساس آینده نگری و جامع نگری است.

وی تصریح کرد: شاید به خاطر همین کاستی ها است که اکنون شاهد آن هستیم که تخصیص و اجرای بودجه به اندازه معناداری تحت تاثیر لابی ها و فشارهای سیاسی قرار می گیرد و این خوب نیست. برای مثال الان می بینیم که طرح تحول سلامت دولت برای تامین منابع دچار مشکل شده و کسری های بسیاری دارد در حالی که پیش از اجرا نیز پیش بینی می شد که این طرح با کسری بودجه مواجه شود. با این وجود عده ای تلاش کردند تا این حرف را به کرسی بنشانند و این اتفاق بیافتد حتی اگر بودجه تامین نشود. این یکی از مثال هایی در مورد فشارهای سیاسی و لابی های قدرت است که در دولتی که انتظار می رفت بیشتر مبتنی بر تدبیر، اندیشه و محاسبه رفتار کند اتفاق افتاد.

 

کاهش 18 درصدی بودجه عمرانی کشور

دکتر اکبر غفوری این بودجه سال 97 از لحاظ ساختاری با بودجه سال‌های گذشته متفاوت است، گفت: از جمله تفاوت‌های این بودجه نسبت به سال‌های قبل بخصوص سال 96، کاهش پرداخت یارانه‌های نقدی از 33 هزار و 500 میلیارد تومان به 23 هزار میلیارد تومان به این معنا که در سال آینده، یارانه نزدیک به 31 میلیون نفر حذف می‌شود.

این کارشناس مسائل سیاسی افزود: همچنین درآمدهای دولت از نفت در لایحه بودجه 97 کاهش یافته است به طوری که در سال 96 درآمد دولت 113 هزار میلیارد تومان بود و این درآمد در بودجه سال 97 به 96 هزار میلیارد تومان کاهش یافته است.

وی ادامه داد: همچنین بودجه عمرانی، از 71 هزار میلیارد تومان در سال 96، به 60 هزار میلیارد تومان در سال 97 کاهش پیدا کرده که با کاهش 18 درصدی نسبت به سال 96 مواجه بوده است.

غفوری گفت: درآمدهای مالیاتی دولت افزایش یافته است به طوری که درآمد دولت از مالیات‌ها از 116 هزار میلیارد تومان در بودجه سال 96،  با افزایش 12 هزار میلیارد تومانی به 128 هزار میلیارد تومان رسیده است.

وی با بیان اینکه دولت در بودجه سال 97، قیمت دلار را سه هزار و 500 تومان و قیمت هر بشکه نفت 55 دلار محاسبه کرده است، افزود: در بودجه سال آینده، بسیاری از ردیف‌های بودجه نهادهای خاص حذف شده است و برای مثال ردیف بودجه برخی سازمان‌های فرهنگی مذهبی موازی با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بودجه وزارت ارشاد آمده است.

 

جای خالی برنامه ششم و سیاست اقتصاد مقاومتی در بودجه پیشنهادی مجلس

محمد علی جعفری  با اشاره به تقدیم بودجه ۹۷ توسط رییس جمهور به مجلس شورای اسلامی گفت: مجلس باید با تدبیر این بودجه را بررسی و تمام نقطه ضعف و مثبت آن را در نظر بگیرد به عنوان مثال در این بودجه جای خالی برنامه ششم و سیاست اقتصاد مقاومتی احساس می شود که نمایندگان باید در این مرحله  دقت را چاشنی کار خود کند.

 

دولت و مجلس از اقشار سطح پائین و آسیب پذیر حمایت کنند

حجت الاسلام سید ابراهیم حسینی امام جمعه ابرکوه تأکید کرد: مجلس باید کارشناسانه وارد زوایای لایحه بودجه 97 شود و قبل از تصویب، تدبیر کند که آیا این رقم رافِعِ رکود و بیکاری در کشور است؟ آیا مصوبات برنامه ششم و سیاست های اقتصاد مقاومتی و حمایتی در آن لحاظ شده است؟

حسینی با تأکید بر اینکه لایحه بودجه باید امنیت روحی و آرامش اقتصادی مردم را تضمین کند، توصیه کرد: نظریه پردازان هم شتابزده عمل نکنند و دولت را تخطئه نکنند، که زمینه سوء استفاده بوق های تبلیغاتی دشمنان در القاء ناکارآمدی فراهم نشود.

وی تصریح کرد: دولت و مجلس باید فشار اقتصادی تحمیل شده بر مردم را درک کنند و از اقشار سطح پائین و آسیب پذیر حمایت کنند. راهکار این امر هم این است که دولت واهمه را کنار بگذارد و شجاعانه پرداخت یارانه های غیر منطقی به توانمندان را حذف کند.

 

دولت بجای فشار بر مردم از ریخت و پاش‌هایش بکاهد

دکتر سید عباس پاک‌نژاد نماینده سابق مردم یزد و اشکذر در مجلس شورای اسلامی گفت: با مطالعه بخشی از لایحه بودجه سال آینده از این فشاری که به مردم وارد خواهد آمد متأثر شدم چراکه می‌بینم دولت برای تأمین بودجه به‌جای کاهش ریخت‌وپاش‌های خود به مردم فشار آورده است به‌طور مثال در بحث عوارض خروج از کشور با این عددی که دولت در نظر گرفته مردم دچار مشکلات عدیده‌ای خواهند شد اگر خانواده 5 نفره ای قصد خروج از کشور را داشته باشند باید بیش از یک‌میلیون تومان فقط بابت عوارض خروج از کشور هزینه کنند.

وی در واکنش به‌پیش بینی افزایش قابل‌توجه قیمت حامل‌های انرژی در بودجه سال آینده گفت: قطعاً افزایش قیمت حامل‌های انرژی صنعت و اقتصاد ما را فلج خواهد کرد و افزایش قیمت کالاها و کارکردها را در پی خواهد داشت و این اصلاً به صلاح وضعیت اقتصادی کشور نیست.

پاک‌نژاد بار دیگر تأکید کرد: اگر دولت هزینه‌های جاری خود را مدیریت کند و از ریخت‌وپاش‌های خود بکاهد نیازی به وارد آوردن فشار به مردم ندارد آیا حقیقتاً ضرورت دارد مبلغ کلانی از بودجه مملکت در لایحه بودجه به فلان موسسه اختصاص داده شود؟ یا برای افرادی خاص بودجه‌های آن‌چنانی دیده شود؟

انتهای پیام/
 




رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.