بازگشت به صفحه کامل
شناسه : 30869061
معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی استان یزد خبر داد

راه‌اندازی مرکز تخصصی طراحی و بافت پارچه‌های سنتی در یزد/ گردشگران با خود از یزد سوغات فرهنگی می‌برند


معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی استان یزد گفت: با همکاری کارشناسان خبره نساجی سنتی مرکز تخصصی طراحی و بافت پارچه‌های سنتی در خانه حیران واقع در بافت تاریخی تاسیس شد.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان در مصاحبه با خبرنگار یزد آوا اظهار کرد: استان یزد از دیرباز به عنوان قطب نساجی سنتی ایران مطرح بوده و پارچه‌های فاخر زری و ترمه دستباف و بطور کلی نساجی سنتی این خطه زبانزد عام و خاص بوده و گردشگران نیز در سفرنامه‌های خود بدان اذعان نموده اند.

محمدرضا دهقان مهرجردی افزود: برخی از این دستبافته‌ها مانند زری و ترمه با صنعتی شدن از بین رفته است و برخی دستبافته‌ها مانند دارایی یزد نیز هنوز بافته می‌شود .

وی ادامه داد: در این رابطه میراث فرهنگی یزد با همکاری کارشناسان خبره نساجی سنتی اقدام به تأسیس مرکز تخصصی طراحی و بافت پارچه‌های سنتی در خانه حیران واقع در بافت تاریخی کرد و دوره تخصصی اموزش زری بافی و ترمه بافی برگزار می‌شود. همچنین نسبت به طراحی دستگاه احرامی و برگزاری دوره آموزشی در روستای بنادک سادات که بیشتر احرامی بافان در این منطقه بوده‌اند اقدام شده است.

وی تصریح کرد: برخی رشته‌های قدیمی صنایع دستی  در استان مانند گیوه بافی، چاقوسازی، موتابی و .. به دلیل عدم استقبال و عدم نوآوری رونق خود را از دست داده است.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی با اشاره به جهانی شدن یزد گفت: از زمان آماده‌سازی پرونده یزد به عنوان شهر میراث جهانی اهتمام اداره کل میراث فرهنگی یزد در راستای غنی سازی بافت تاریخی با مشاغل سنتی قرار گرفت در این خصوص نسبت به احیای بازارچه چارسوق شاهی با همکاری شرکت توسعه گردشگری پرداخت  که قسمت اعظم آن مرمت و برخی از مغازه ها نیز به اجاره هنرمندان داده شده است.

دهقان با بیان اینکه اداره کل میراث فرهنگی در جهت احیای بازارچه‌های قدیمی برای ارایه صنایع دستی ایرانی قدم برمی‌دارد، ادامه داد: خانه فخرالدین جنب زندان اسکندر نیز در سال گذشته به طور کامل مرمت شده است و در اختیار هنرمندان صنایع دستی برای ارائه تولیدات خود قرار گرفته که همین امر باعث ارتقاء فروش هنرمندان شده است.

وی در خصوص اقداماتی که برای احیای صنایع دستی استان انجام شده، افزود: برای احیای هنر نساجی سنتی اقدامات اساسی و خوبی در این سال‌ها انجام شده از قبیل احیای زری بافی با همکاری هنرمندان پژوهشگاه میراث فرهنگی تهران که در این خصوص در خانه تاریخی حیران مرکز نساجی سنتی ایجاد شد و دستگاه زری بافی بعد از ۱۲۰ سال در یزد دوباره شروع بکار کرد و دوره آموزشی زری بافی برگزار شده و همچنین دوره آموزشی ترمه بافی نیز در حال برگزاری است.

دهقان با اشاره به اقداماتی که برای شناساندن صنایع دستی استان به گردشگران انجام می‌شود، گفت: در این خصوص با تشکیل جلساتی با هنرمندان مقرر گردیده دوستان به تولید سوغات خاطره‌ای از المانها و مراکز مهم باستانی استان بپردازند تا ضمن ایجاد اشتغال در رشته های مختلف صنایع دستی و رونق فروش گردشگرانی که از اقصی نقاط جهان به شهر یزد آمده‌اند ضمن خرید صنایع دستی و رونق گردشگری خاطره فرهنگی با خود به همراه ببرند.

انتهای پیام/




رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.