بازگشت به صفحه کامل
شناسه : 37718015

رد پای سیاست در چند بیماری مهلک!


امروز سعی داریم درباره چند ویروس مثل ایدز، آنفلوآنزای خوکی و ... که درباره آن‌ها هم احتمال نقش انگیزه سیاسی و اقتصادی انسانی بودن، مطرح شده است بنویسیم که در ادامه خواهید خواند.

به گزارش یزد آوا، کرونا حالا دیگر تنها در چین و در شهر ووهان نیست بلکه در تمامی جهان و در کشور‌های مختلف از جمله ایران، ایتالیا، آلمان، فرانسه، آمریکا و در مجموع بیش از ۱۲۵ کشور جهان رخنه کرده و ترس از این ویروس، بسیاری از کشور‌ها را تبدیل به شهر‌هایی با مغازه‌های بسته و خیابان‌های خلوت کرده است و همین موضوع باعث شده سازمان بهداشت جهانی بعد ازیک قرن دوباره یک بیماری را پاندمی یا همه گیر جهانی اعلام کند.

پیش از این در سال ۱۹۱۸ به خاطر شیوع آنفلوآنزای اسپانیایی که جان ۵۰ میلیون نفر از یک و نیم میلیارد مبتلا را گرفت، سازمان بهداشت جهانی آن را یک بیماری همه گیر اعلام کرد. البته برخی شیوع این ویروس را یک حمله بیولوژیک می‌دانند و به تازگی هم سخنگوی وزارت خارجه چین در حساب توئیتر خود از احتمال بیوتروریستی بودن کرونا خبرداده و نوشته است: «ممکن است ارتش آمریکا اپیدمی کروناویروس جدید را به ووهان آورده باشد. شفاف باشید! اطلاعات خود را در اختیار عموم قرار دهید! آمریکا یک توضیح به ما بدهکار است.»

پیش از این هم روسیه از احتمال حمله بیولوژیکی درباره این ویروس صحبت کرده بود. هرچند هنوز اظهار نظر دقیق و کارشناسانه‌ای نمی‌توان دراین باره داشت و باید منتظر تحقیق و گزارش‌های بیشتر کارشناسان ماند، اما با این حال امروز سعی داریم درباره چند ویروس دیگر مثل ایدز، آنفلوآنزای خوکی و ... که درباره آن‌ها هم احتمال نقش انگیزه سیاسی و اقتصادی انسانی بودن، مطرح شده است بنویسیم که در ادامه خواهید خواند.

عامل انسانی یا بیوتروریسم
واژه بیوتروریسم شاید بیشتر برای استفاده ابزاری از باکتری ها، ویروس ها، سموم و عوامل شیمیایی توسط نیرو‌های نظامی یا خرابکار علیه واحد‌های نظامی استفاده شود، اما در اصل بیوتروریسم به انتشار هر آن چه که در بالا گفته شد در بین مردم برای انگیزه‌های سیاسی یا درآمدزایی استفاده شود، اطلاق می‌شود. فیلم‌های زیادی درباره شیوع ویروس‌های آزمایشگاهی به منظور کاهش جمعیت انسانی روی کره زمین و کسب منافع مالی توسط شرکت‌های دارویی در جهان ساخته و به نمایش گذاشته شده است.

رزیدنت اویل، ظهور سیاره میمون ها، قرنطینه، عفونت، وحشت در خیابان ها، موج پنجم، شیوع و ده‌ها فیلم دیگر را می‌توان نام برد که از حضور انسان برای دخالت در اکوسیستم و ایجاد بازار‌هایی برای فروش دارو‌های مبارزه با آن ویروس خبر می‌دهند.

ابولاو بازار دارویی سودآور برای کانادا
اگر چه سند مشخصی درباره نقش عامل انسانی در به وجود آمدن و شیوع آنفلوآنزای خوکی وجود ندارد، اما همواره شرکت‌های بزرگ دارویی یکی از متهمان اصلی این مسئله بوده اند که با به وجود آوردن یک بیماری از فروش داروی آن سود سرشاری می‌برند به طور مثال در گزارش باشگاه خبرنگاران جوان در شهریور ۱۳۹۳ آمده است: پروفسور سیرل برودریک متخصص بیماری‌های عفونی و میکروبی لیبریا در سال ۱۳۹۳ در مقاله‌ای در روزنامه دیلی آبزرور، بزرگ‌ترین روزنامه لیبریا در غرب آفریقا، با انتشار اسناد علمی، آمریکا را سازنده و منتشر کننده ویروس ابولا معرفی کرد.

این متخصص بیماری‌های عفونی و میکروبی معتقد است آمریکا با همکاری آفریقای جنوبی در سال ۱۹۷۵ میلادی در یک عملیات سری در کشور زئیر - جمهوری دموکراتیک کنگو - نخستین ویروس عفونی و مرگبار ابولا را با هدف کاهش جمعیت سیاهان قاره آفریقا آزمایش و برای شیوع آن به صورت وسیع برنامه ریزی کرد. هورویتز در کتاب منطقه حساس که هم اکنون پرفروش‌ترین کتاب نیویورک است هم افشا می‌کند که بیولوژیست‌های مخفی آمریکا، ویروس مهلک ابولا را در سال ۱۹۷۵ میلادی برای اولین بار در زئیر (جمهوری دموکراتیک کنگو) آزمایش و سپس این کشور را به گسترش دهنده ویروس‌های بیولوژیکی خود تبدیل کردند.

با توجه به گستره شیوع ابولا در آفریقا، اعلام کشف واکسن ابولا، بازار سودآوری برای کانادا و شرکت‌های دارویی این کشور‌ها ایجاد کرده است. بعد از شیوع ویروس مرگبار ابولا در گینه بیسائو و تسری آن به سایر کشور‌های آفریقایی دارای ذخایر طبیعی فراوان، دو دیدگاه عمده در خصوص چرایی و چگونگی انتشار آن بین پژوهشگران شکل گرفت. نگاه اول این ویروس را ناشی از شرایط زیست‌محیطی در آفریقا تلقی، ولی نگاه دوم آن را در مقوله «بیوتروریسم» بررسی می‌کند.

آنفلوآنزای خوکی و نجات شرکت دارویی انگلیسی
همچنین روزنامه «گاردین» در ۲۳ ژوئیه ۲۰۰۹ (۲ تیر ۱۳۸۸) در خصوص اهداف تولید و شیوع ویروس آنفلوآنزای خوکی نوشت: «شرکت دارویی انگلیسی «گلاکسو اسمیت کلاین» از بزرگ‌ترین شرکت‌های دارویی دنیاست. این شرکت سود پنج میلیارد دلاری حاصل از فروش واکسن «رلانزا» برای آنفلوآنزای خوکی را برنامه‌ریزی کرده دولت انگلیس از هم‌اکنون خرید ۶۰ میلیون دوز از این دارو را سفارش داده است.

این واکسن از سوی وزارت بهداشت کشور‌های مختلف دنیا مورد استقبال گسترده قرار گرفته و خرید و انبار آن آغاز شده است». «مایکل چسودوفسکی»، تحلیلگر آمریکایی، در گزارشی که سال ۱۳۹۷ در «سانفرانسیسکو بیزینیس تایمز» منتشر شده است، درباره آنفلوآنزای خوکی نوشت: «آنفلوآنزای خوکی باعث شده است ارزش سهام شرکت «بیگ فارما» افزایش چشمگیری یابد. بعد از انتشار گزارش‌های اولیه مبنی بر شیوع آنفلوآنزا در مکزیک، تقاضای دارو‌های ضد آنفلوآنزا سر به فلک کشید.»

بنابر این گزارش، داروهایی، چون «تامی فلو» و «رلانزا» بیشترین تقاضا را در بازار داشته‌اند، داروی «تامی فلو» از طرف شرکت بیوتکنولوژیکی «گیلعاد ساینس» آمریکا که رامسفلد وزیر جنگ پیشین آمریکا از سهامداران و عضو هیئت مدیره آن است و به وسیله شرکت داروسازی عظیم «هافمن لاروچ» در سوئیس ساخته می‌شود. بعد از اعلان شیوع آنفلوآنزای خوکی در مکزیک و فراگیر شدن جهانی آن، سهام شرکت گیلعاد در بازار بورس نیویورک به شدت افزایش یافت.

کلیدزنی پروژه ایدز در کنگره
فارس در سال ۱۳۸۸ در گزارشی آورده است: بر اساس اسناد درز شده از کنگره آمریکا، در جولای ۱۹۶۹ دکتر مک آرتور (Dr. MacArthur) از مدیران آژانس پروژه تحقیقات پیشرفته ارتش آمریکا موسوم به آرپا از کنگره برای ایجاد عاملی ژنتیکی که بتواند سیستم ایمنی بدن قربانی را از بین ببرد، بودجه‌ای را درخواست می‌کند تا بین ۵ تا ۱۰ سال آن ویروس را به وجود آورد.

مک آرتور در یک سخنرانی در کنگره می‌گوید: «این یک موضوع بسیار جدال انگیز است و افراد زیادی هستند که باور دارند چنین تحقیقاتی نباید انجام شود، زیرا ممکن است به ایجاد روش دیگری برای کشتار دسته جمعی منجر شود.» و بدین نحو در لفافه هدف از تولید چنین عاملی را نیز برای کنگره برملا می‌کند.

مجله تایمز لندن در ۱۱ می ۱۹۷۸ (۲۱ اردیبهشت ۱۳۵۷) درباره ویروس ایدز نوشت: «با بررسی بالینی عملکرد ویروس ایدز در سطح جغرافیای جهانی مشخص می‌شود بروز عفونت و آلودگی به ویروس ایدز در قاره آفریقا به لحاظ زمانی و مکانی دقیقا منطبق است با مکانی که سازمان بهداشت جهانی در آن جا در نیمه دهه ۷۰ میلادی برنامه واکسیناسیون علیه بیماری آبله را به اجرا گذاشته بود. در پی اجرای این برنامه در آفریقا، سازمان ملل متحد تعداد ۱۴ هزار نفر از مردم کشور هائیتی را نیز واکسینه می‌کند که بیشتر آن‌ها بعدا به ایدز دچار می‌شوند.»

منبع: روزنامه خراسان

انتهای پیام/




رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.