بازگشت به صفحه کامل
شناسه : 10253417
سخنران پیش از خطبه‌های نماز جمعه یزد:

رشد 7 درصدی آمار ولادت در استان/ 19 درصد از جمعیت استان را سادات تشکیل می‌دهند


مدیر کل ثبت احوال استان یزد به مناسبت هفته ثبت احوال در سخنانی پیش از خطبه های نماز جمعه این هفته با اشاره به مسئله تحدید نسل گفت: در حال حاضر در استان یزد 25 هزار نفر از جمعیت جوان وارد جمعیت میانسالی شده‌اند در حالی که تعداد جایگزین شده جمعیت جوان در استان 22 هزار نفر بوده است.

به گزارش خبرنگار یزد آوا، مدیر کل ثبت احوال استان یزد به مناسبت هفته ثبت احوال در سخنانی پیش از خطبه های نماز جمعه این هفته با اشاره به مسئله تحدید نسل گفت: در حال حاضر در استان یزد 25 هزار نفر از جمعیت جوان وارد جمعیت میانسالی شده‌اند در حالی که تعداد جایگزین شده جمعیت جوان در استان 22 هزار نفر بوده است.

سید محمد طباطبایی چالش‌های تحدید نسل را بحران باروری و تهدید نسل، سالمندی جمعیت، کاهش جمعیت و افزایش مهاجرین خارجی و تغییر هویتی و فرهنگی در کشور و استان دانست.

وی همچنین با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در خصوص کثرت جمعیت، اقتدار ملی، وجود جمعیت جوان و بانشاط و تحول ساختار اقتصادی در کشور را از مزایای رشد جمعیت در کشور و استان عنوان کرد.

طباطبایی همچنین با اشاره به رشد 7 درصدی آمار ولادت در استان نسبت به مدت مشابه سال قبل اظهار داشت: روزانه به طور متوسط در سطح استان 65  تولد و 12  فوت ثبت می‌شود.

وی با اشاره به همایش سادات در استان، تعداد سادات در استان را بیش از 197 هزار نفر اعلام کرد و گفت:  استان یزد پس از استان مازندان، دومین استان در کشور از لحاظ برخورداری از سادات است و این تعداد 19 درصد از جمعیت استان را تشکیل می‌دهد.

مدیر کل ثبت احوال استان با بیان اینکه اکنون جمعیت کشور 78 میلیون برآورد شده است، جمعیت استان را طبق برآورد یک میلیون و 56 هزار و 318 نفر اعلام کرد.

طباطبایی با اشاره به اینکه اولین واحد ثبت احوال در تهران در سال 1297 و اولین شناسنامه در کشور با نام «فاطمه ایرانی» صادر شد، گفت: اولین واحد ثبت احوال در یزد در سال 1307 و اولین شناسنامه در یزد با نام «علی افشارزاده» صادر شد.

وی مأموریت‌های اداره ثبت احوال را ثبت وقایع حیاتی(ولادت، وفات، ازدواج، طلاق و مهاجرت)، صدور مدارک هویتی، انتشار آمارهای حیاتی و غیره عنوان کرد.

طباطبایی مهندسی نام و نام گزینی را از پیوست‌های فرهنگی ثبت احوال عنوان و خاطر نشان کرد: مردم دارالعباده به توجه به تدین و اصالتی که دارند، اسامی را برگرفته از ائمه معصومین(ع) و بزرگواران دین انتخاب می‌کنند و این اداره در زمینه نام‌گزینی در استان کمترین مشکل را دارد.

وی با اشاره به صدور کارت هوشمند تعداد کارت‌های صادر شده از بهمن سال 92 را 8 هزار کارت اعلام کرد و گفت: اکنون جامعه هدف ما برای صدور کارت هوشمند افرادی که 15 سال را تمام کرده‌ و کارت ملی ندارند و افرادی که تغییر مشخصات دارند، است و کارت‌های ملی قدیمی نیز تا پایان سال 94 اعتبار دارد.

مدیر کل ثبت احوال استان همچنین با بیان اینکه بالغ بر 100 دستگاه به سامانه پایگاه جمعیتی کشور متصل هستند، ادامه داد: اداره ثبت احوال از جمله دستگاه‌هایی است که با اغلب دستگاه‌ها سر و کار دارد.

طباطبایی با بیان اینکه تمام اسناد موجود در ثبت احوال به صورت الکترونیکی درآمده است، گفت: با این اقدام افراد لازم نیست برای دریافت خدمت به محل صدور شناسنامه خود مراجعه کنند بلکه هر کس در هر نقطه‌ای به مراجعه با اداره ثبت احوال می‌تواند خدمت مورد نظر خود را دریافت کند.

وی اداره ثبت احوال را در اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها مثمرثمر دانست و افزود: اصالت بسیاری از مدارک هویتی در بحث یارانه ها توسط اداره ثبت احوال بررسی شد.




رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.