بازگشت به صفحه کامل
شناسه : 36942586
امام جمعه بخش مرکزی یزد:

سکولار شدن، آفت‌ هیئت‌های مذهبی/ شهرداری فضایی برای برپایی موکب‌ها ایجاد کند


امام جمعه بخش مرکزی گفت: سکولاریسم شدن و جنبه سکولاریسم گرفتن هیئت‌های مذهبی را از دیگر آفت‌های عزاداری است و ما باید برائت خود را نسبت به کفار و مشرکانی که در مقابلمان صف کشیده‌اند اعلام کنیم.

آیت الله سید محمد کاظم مدرسی در گفتگو با خبرنگار یزد آوا، ضمن تسلیت فرا رسیدن ایام سوگواری سید و سالار شهیدان و تشکر از مردم، هیئت‌های مذهبی، مسئولان، جوانان و بانیان معظم با اشاره به آسیب‌ها و آفت‌هایی که ممکن است هیئت‌های مذهبی را دچار خود کنند گفت: هرچیزی در طول زمان ممکن است دچار آفت و آسیب شود حتی قرائت حمد و سوره نیز ممکن است دچار آسیب شود به گونه ای که برخی مراجع معظم تقلید مثل آیت الله گلپایگانی هر از چند گاهی قرائت نماز خود را بر یک انسان عرب زبان عرضه می‌کردند که مبادا در قرائت صحیح دچار غفلت شوند.

وی با بیان اینکه ما باید نسبت به امور مهم خود پایش داشته باشیم، ادامه داد: اکنون چند آفت مهم عزاداری‌های ما را تهدید می‌کند که نگاه صرف آئینی به هیئت‌های عزاداری بدون توجه به خود عزاداری یکی از آنهاست.

امام جمعه بخش مرکزی با بیان اینکه عزاداری برای عزاداری یکی دیگر از آفت‌ها است، افزود: اینکه ما عزاداری کنیم برای اینکه عزادار باشیم و گریه کرده باشیم آفت است، درست است که  این عزاداری ثواب دارد اما فلسفه عزاداری رسیدن به هدف حسینی و فلسفه قیام اباعبدالله الحسین علیه السلام است و عزاداری‌های ما باید در این مسیر باشد.

مدرسی سکولاریسم شدن و جنبه سکولاریسم گرفتن هیئت‌های مذهبی را از دیگر آفت‌های عزاداری عنوان کرد و ادامه داد: بی توجهی به انقلاب اسلامی، شمر زمانه و بی توجه به ظلم و مظالم زمان از مواردی است که هیئت‌های عزاداری را تهدید می‌کند، به تعبیر شهید مطهری ما باید شمر زمانه را بشناسیم که این نکته بسیار مهمی و اساسی است  باید به آن توجه داشته باشیم.

وی ادامه داد: ما باید برائت خود را نسبت به کفار و مشرکانی که در مقابلمان صف کشیده‌اند اعلام کنیم و همچنین نسبت به ولی فقیه زمان، امام راحل(ره)، شهدا و شهدای مدافع حرم و کسانی که امروز امنیتمان مدیون آنهاست تولی داشته باشیم تا مبادا هیئات مذهبی سکولار شوند.

مدرسی با بیان اینکه هیئت‌های عزاداری باید در چارچوب استانداردهای دینی باشد، گفت: باید بتوان مهر استاندارد دینی را بر هیئت‌های مذهبی زد که این مهر، همان رساله مراجع تقلید است که در واقع باید هیئت‌های مذهبی در چارچوب رساله‌های مراجع فعالیت داشته باشند.

وی با اینکه این عزاداری‌های پرشور، هماهنگ، گسترده، مردم و کم هزینه مایه افتخار ماست، گفت: داشتن خلوص نیت، توجه به فلسفه عزاداری و رعایت حدود و مسائل شرعی از توصیه‌هایی است که می‌توان به هئیات مذهبی داشت.

امام جمعه بخش مرکزی یزد در خصوص وضعیت عزاداری‌ها کنونی در یزد تصریح کرد: عزاداری‌های یزد از جهت مردمی بودن، گستردگی، هماهنگی بین هیئت‌ها و رفاقت بین مسئولان هیئت‌ها چیزی کم ندارد در حالی که این موارد در گذشته کمتر به چشم می‌خورد، منتها ممکن است برخی محتواها مطابق با فلسفه عزاداری واقعی نباشد همچنین برخی ملودی‌ها و ریتم‌ها نیز با فلسفه حسینی هماهنگی ندارد که ضعف محسوب شده که باید برای رفع آن تلاش کرد و مردم نیز نباید به عنوان تماشاچی درعزاداری‌ها خود را ببینند بلکه باید به عنوا عزادار در کنار هیئت‌ها به عزاداری بپردازند.

مدرسی با اشاره به صحبت‌های برخی اعضای شورای شهر در خصوص ایجاد موکب‌ها و سد معبر در کوچه و خیابان گفت: عزاداری لوازمی دارد و مردم ما در ایام محرم لوازم آن را پذیرفته‌اند که گاهی ممکن است با عزاداری در یک کوچه یا حسینیه رفت و آمد سخت شود، برخی موکب‌ها نیز این چنین است، شهرداری باید فضایی برای برپایی موکب‌ها ایجاد کند و اگر در این زمینه از قبل برنامه‌ریزی داشته است می‌تواند گله‌مندی داشته باشد در غیر اینصورت باید فضا را برای خدمت رسانی و تعظیم شعائر حسینی ایجاد کند و برنامه‌ریزی داشته باشد، البته مردم نیز باید به نظافت، ترافیک شهری و حد و حدود رفت و آمد توجه لازم را داشته باشند.

انتهای پیام/

 




رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.