بازگشت به صفحه کامل
شناسه : 10002559
رئیس قوه قضائیه عنوان کرد:

ضرورت بازنگری در قوانین برای افزایش تأثیرگذاری/ برخی دادستان‌ها حرفی می‌زنند که موجب وهن دستگاه قضاست


رئیس قوه قضائیه لزوم بازنگری در قوانین و مقررات و رصد دائمی این حوزه را یکی از دلایل لزوم فعالیت بیشتر معاونت حقوقی این قوه قلمداد کرد.

به گزارش یزد آوا به نقل از راه دانا، آیـت‌الله صادق آملی لاریجانی رئیس قوه قضاییه صبح امروز در نشست رؤسای کل دادگستری‌های سراسر کشور و دادستان‌های عمومی و انقلاب مراکز استان‌ها با اعلام این مطلب افزود: یکی از مطالبی که رهبر معظم انقلاب در شروع دوره جدید ریاست این جانب و همایش سالانه قوه قضاییه در تیر ماه امسال به آن اشاره کردند موضوع تحول در قوه قضاییه بود.

وی افزود: این تحول از جهات مختلفی قابل بررسی است و به نظر اینجانب 3 سطح مختلف برای آن می‌توان متصور بود.

آملی لاریجانی گفت: اولین سطح تحول در نگرش‌ها و بینش‌ها نسبت به قوانین و نحوه فعالیت این دستگاه‌ است. رئیس قوه قضاییه تصریح کرد: سطح بعدی تحول در ساختارها و چارچوب‌های فعالیت دستگاه قضایی است و سطح سوم تحول در نگرش‌ها و مصداق‌های مدیریتی است.

وی گفت: آنجایی که موضوع تحول در نگرش‌ها و بینش‌ها نسبت به قوانین معنا پیدا می‌کند برای مثال می‌توان به موضوع زندان‌زدایی اشاره کرد.

آیت‌الله آملی لاریجانی گفت: وقتی در نگاه قضات و مسئولان ما تحول ایجاد شود آنگاه قاضی به هر دلیلی فرد را زندانی نمی‌کند بلکه تلاش می‌کند تا با استفاده از قوانین برای فرد حکم دیگری صادر کند.

وی گفت: موضوع زندان و حبس موضوعی است که تأثیرات گسترده‌ای در نظامات اجتماعی به همراه دارد و نمی‌توان نسبت به این تأثیرات بی‌تفاوت بود. وی گفت: البته من قصد ندارم بگویم که نگاه امروز ما زندان‌زدایی است یا خیر فقط می‌خواهم برای شما مثالی زده باشم.

رئیس قوه قضاییه خطاب به رؤسای دادگستری‌ها، دادستان‌ها و مسئولان عالی دستگاه قضایی گفت: در موضوع مواد مخدر و برخورد با قاچاقچیان این ضرورت احساس می‌شود که ما نیازمند یک تحول در حوزه تقنین قوانین هستیم زیرا که غایت نهایی قوانین باید اجرای عدالت باشد در حالی که خیلی وقت‌ها در عمل می‌بینیم که این غایت محقق نمی‌شود.

وی گفت: در برخورد با مفاسد اقتصادی هم نیازمند برخورد جدی هستیم اما گاهی هم دیده‌ایم که قوانین در یک جاهایی کافی و بازدارنده نیست به گونه‌ای که هنوز می‌بینیم فردی به 4 هزار تومان محکوم می‌شود. رئیس قوه قضاییه لزوم بازنگری در قوانین و مقررات و رصد دائمی این حوزه را یکی از دلایل لزوم فعالیت بیشتر معاونت حقوقی قوه قضاییه قلمداد کرد.

آیت‌الله آملی لاریجانی یکی دیگر از مسائل مورد توجه دستگاه قضایی را فشار رسانه‌ای رسانه‌ها عنوان کرد و گفت: امروز شاهد آن هستیم که رسانه‌های غربی برخی از احکام و اقدامات دستگاه قضایی را مورد هجمه قرار می‌دهند و قصد دارند به این ترتیب به دستگاه قضایی فشار بیاورند اما باید بدانیم که دستگاه قضایی در مقابل این فشارها سر خم نخواهد کرد.

آیت‌الله صادق آملی لاریجانی گفت: البته قضاوت ما باید به این نکته توجه کنند که دستگاه قضایی قرار است پناهگاه مردم و ملجأ مردم باشد و دستگاهی باشد که از ستمگران تظلم‌خواهی کند پس باید مورد اعتماد مردم باشد و همین عنصر است که اهمیت توجه قضات به نگاه مردم را بیشتر نمایان می‌سازد.

وی گفت: متأسفانه امروز شاهد آن هستیم که گاهی مسئولان یا برخی از دادستان‌های ما می‌آیند و حرفی می‌زنند که موجب وهن دستگاه قضایی است.

رئیس قوه قضاییه گفت: درست است که قاضی اختیار دارد در چارچوب کار خودش و قوانین رأی صادر کند اما باید به تأثیر آن رأی در نگاه مردم هم بیندیشد و ما باید میزان و نحوه تأثیر حکم در اجتماع و نگاه مردم را مورد توجه قرار دهیم.




رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.