بازگشت به صفحه کامل
شناسه : 37094626
دبیر سابق اتاق تعاون استان یزد:

عدم اشراف مسئولان به قانون بخش تعاون/ باید مفهوم درست تعاون به جامعه منتقل شود


دبیر سابق اتاق تعاون استان یزد گفت: عدم اشراف و آشنایی بسیاری از افراد و حتی مسئولان به قانون بخش تعاون‌، برای شرکت‌های تعاونی مشکل‌ساز شده است و مسئولان حداقل اگر حمایت نمی‌کنند بگذارند روند عادی براساس قانون بخش تعاون طی شود.

علیرضا ارسلان در گفتگو با خبرنگار یزد آوا، با بیان اینکه تعاون به معنی تجمیع توانمندی‌های افراد است که به منظور  هم افزایی به دور هم جمع می‌شوند، گفت: تعاون یک علم اقتصاد اجتماعی است که از آن به صورت علمی استفاده نمی‌شود و به صورت سنتی و در دید مردم هم به معنای محلی برای دریافت کالاهای سوپسیددار و یارانه‌‌ای است.

وی با بیان اینکه متاسفانه شاید بیش از نیمی از جامعه ما معنای درست تعاون را نمی‌دانند، تصریح کرد: اصلی‌ترین وظیفه شرکت‌های تعاونی ایجاد رفاه اجتماعی است و متاسفانه این معنا و مفهوم در مجموعه اقتصاد جا نیفتاده است و عدم اعتقاد به تعاون به عنوان مهم‌ترین بحث اقتصاد اجتماعی زمینه ساز ایجاد مشکل برای شرکت‌های تعاونی است و مهم‌ترین اقدامی که باید انجام گیرد این است که مفهوم درست تعاون به جامعه شناسانده شود.

مدرس دانشگاه یزد با بیان اینکه در جهت حمایت از تعاونی‌ها قانون مکمل و مجزایی برای بخش تعاون تعریف شده است، گفت: عدم اشراف و آشنایی بسیاری از افراد و حتی مسئولان به قانون بخش تعاون‌، برای شرکت‌های تعاونی مشکل‌ساز شده است و مسئولان حداقل اگر از شرکت‌های تعاونی حمایت نمی‌کنند بگذارند روند عادی براساس قانون بخش تعاون و قانون‌های مالیاتی این شرکت‌ها طی شود.

ارسلان با اشاره به کم توجهی برای به کارگیری نیروهای علمی و کارآمد در بخش تعاون گفت: هم اکنون رشته تعاون در مقاطع تحصیلی مختلف در دانشگاه یزد ارائه می‌شود و دانشجویان زیادی در این رشته مشغول به تحصیل هستند و باید از این نیروهای جوان، تحصیلکرده و توانمند که تفکرات و خلاقیت دارند در بخش تعاون استفاده کرد.

وی با بیان اینکه بزرگترین مشکل تحصیلکردگان رشته تعاون در استان نبود آینده شغلی مناسب است، گفت: باید نیروهای جوان و خلاق در شرکت‌های تعاونی استان فعال و به کار گرفته شوند و از ایده‌های آنها استفاده شود همچنین با تشکیل اتاق فکر از تجریه‌های صاحبنظران در این زمینه بهره‌مند و تصمیم‌‌های کاربردی براساس آن اتخاذ شود تا زمینه توسعه بیشتر این بخش اقتصادی فراهم شود.

رئیس هیئت مدیره شرکت‌های دانش بنیان استان یزد گفت: با وجود اینکه نیمی از تعاونی‌های استان غیر فعال هستند اما شرکت‌های تعاونی دانش بنیان استان به خصوص در زمینه الکترونیک، صنایع شیمیایی و ... وضعیت بسیار خوبی دارند و تولیدات و محصولات خوبی ارائه کردند که باید در زمینه بازار فروش مورد حمایت مسئولان قرار گیرند تا بتوانند به آن توسعه دهند و پیشرفت داشته باشند.

ارسلان با اشاره به نبود کمک‌ و حمایت سیستمی از بخش تعاون گفت: با وجود تاکید قانون بر حمایت از بخش تعاون تقریبا در شرایط اقتصادی فعلی هیچ حمایتی از شرکت‌های تعاونی صورت نمی‌گیرد و حداقل کار این است که موانع قانونی برطرف و روند قانونی ثبت تعاونی‌ها تسهیل شود.

انتهای پیام/




رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.