بازگشت به صفحه کامل
شناسه : 28547711
رئیس هیئت مدیره شرکت تعاونی دانش‌بنیان «کیمیا پژوهش» یزد:

عدم اعتماد بین صنعت و دانشگاه؛ مشکل شرکت‌های دانش‌بنیان/ طرح‌هایم گم شد!


رئیس هیئت مدیره شرکت «کیمیا پژوهش» یزد گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان در ایجاد اشتغال در جامعه بخصوص برای دانشگاهیان بسیار موثر هستند و اشتغال زایی بالایی دارند ؛ اما نبود اعتماد بین صنعت و دانشگاه از بزرگترین مشکلات این شرکت‌ها است.

یزد آوا به نقل از یزدندا؛ امروزه با پیشرفت علوم بشری، کاربرد دانش در زندگی انسان در تمام عرصه های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی افزایش یافته و اقتصاد مبتنی بر علم و دانش و ضرورت توسعه شرکت های دانش بنیان در عرصه های اقتصادی اهمیت زیادی یافته است. در این عرصه شرکت های دانش بنیان می توانند موجب تحول در عرصه علم و دانش و کشف یافته ها و نتایج جدید اقتصادی شوند، این یافته ها می تواند در اجرای اصول اقتصاد مقاومتی مورد استفاده قرار گیرد. رهبر معظم انقلاب در دیدار با جمعی از محققان و پژوهشگران، عرصه علم و فناوری و مسئولان شرکت های دانش بنیان با تاکید قرار دادن این شرکتها، لزوم تحقق اقتصاد مقاومتی را بیان داشتند. از دید ایشان، «شرکت های دانش بنیان از بهترین مظاهر و موثرترین مولفه های اقتصاد مقاومتی هستند که می توانند اقتصاد مقاومتی را پایدارتر کنند»..رابطه در هم تنیده اقتصاد مقاومتی با اقتصاد مبتنی بر علم و دانش از طریق شرکت های دانش بنیان استحکام می یابد. این شرکتها هم در تحقق اقتصاد دانش بنیان نقش دارند و هم می توانند در مدل اقتصاد مقاومتی کارایی و کاربرد داشته باشند.

«پوران پورحکاک» دکتری شیمی تجزیه، رئیس هیئت مدیره شرکت تعاونی دانش‌بنیان کیمیا پژوهش یزد در گفتگو با خبرنگار یزدندا در خصوص این شرکت دانش بنیان گفت: شرکت کیمیا پژوهش در سال 84 فعالیت خود را در زمینه تولید مواد شوینده و مشاوره صنعتی آغاز کرد و سال 86 وارد پارک علم و فناوری یزد شد و فعالیت‌های پژوهشی در زمینه نانو تکنولوژی توسط اعضای شرکت انجام گرفت.

وی افزود: شرکت کیمیا پژوهش در سال 87 موقف به کسب مقام اول جشنواره شیخ بهایی در زمینه نانو تکنولوژی و سال‌های 87 و 94 به عنوان تعاونی برتر استان یزد انتخاب شد.

پورحکاک اظهار کرد: عمده فعالیت‌های شرکت، مشاوره صنعتی و انجام پژوهش‌های دانش‌بنیان است که بسیاری از پژوهش‌ها ثبت اختراع شده و برخی نیز در حال تجاری سازی هستند و یا تجاری‌سازی شده‌اند.

رئیس هیئت مدیره شرکت تعاونی دانش‌بنیان کیمیا پژوهش یزد ادامه داد: در حال حاضر برای 7 نفر از فارغ التحصیلان دانشگاهی به صورت مستقیم و 20 نفر به صورت غیر مستقیم در شرکت اشتغالزایی شده است.

 

شکوفایی اقتصادی و پشیرفت در گرو تحقق اقتصاد مقاومتی

این بانوی کارآفرین شکوفایی اقتصاد در گرو تحقق اقتصاد مقاومتی است و توجه به شرکت‌های دانش بنیان از الزامات تحقق اقتصاد مقاومتی است گفت: تاکیدات رهبری در سال گذشته و امسال برای تحقق اقتصاد مقاومتی به این دلیل است که این الگو می‌تواند راه‌گشای مشکلات اقتصادی کشور و یک حرکت رو به جلو در همه دوران ها و حتی در تحریم‌ها باشد و با حل کردن مشکلات اقتصادی امتیازدهی ما به دشمنان کم شود و این امر نیاز دارد همه اقشار فعالانه در عرصه حضور پیدا کنند.

پورحکاک اظهار کرد: « مدیریت دقیق،  بهبود فضای کسب و کار ، توجه ویژه به نخبگان» از پیش‌زمینه‌ها و بسترهایی است که باید برای تحقق اقتصاد مقاومتی مدنظر قرار گیرد.

بروکراسی اداری مانع کارآفرینی

وی اذعان کرد: در حال حاضر موانع زیادی بر سر راه کارآفرینان وجود دارد که علی رغم روحیه خطر پذیری و آستانه تحمل بالای کارآفرینان، بسیاری از این افراد نمی‌توانند مراحل اداری را تحمل کنند و کار نیمه تمام رها می‌شود.

این کارآفرین بابیان‌اینکه بروکراسی اداری انگیزه کارآفرینان را کم می‌کند افزود:  باید موانع سر راه کارآرفینان برداشته و قوانین موجود اصلاح شوند تا نخبگان برای ورود به عرصه‌های اقتصادی تشویق شوند.

عدم اعتماد بین صنعت و دانشگاه مشکل شرکت‌های دانش‌بنیان

عضو هیئت علمی دانشگاه گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان در ایجاد اشتغال در جامعه بخصوص برای دانشگاهیان بسیار موثر هستند و اشتغالزایی بالایی دارند اما نبود اعتماد بین صنعت و دانشگاه از بزرگترین مشکلات این شرکت‌ها است.

پورحکاک ادامه داد: از یک رو قشر دانشگاهی به صنعتگر اعتماد ندارد که طرح خود را در اختیارش قرار دهد و به تبع صنعتگران نیز نمی‌توانند به پژوهش‌ها اعتماد کنند و نگران از دست رفتن سرمایه خود هستند و برای ایجاد اشتغال، بالا بردن کیفیت تولید و بسیاری از این موارد باید بین صنعت و دانشگاه اعتماد ایجاد شود.

وی عنوان کرد: باید صنعتگران نیازهای خود را به دانشگاه بسپارند تا با روش‌های علمی پژوهش‌ها انجام گیرد و موجب رونق اقتصادی شود.

این پژوهشگر گفت: باید دانشجویان رشته‌های فنی و مهندسی مانند شیمی و کشاورزی و غیره مانند دانشجویان پزشکی از سال دوم تحصیل وارد محیط کار عملی شوند تا صنعتگران بتوانند به علم آنها که دیگر با تجریه همراه شده است اعتماد کنند.

پایان‌نامه‌های دانشجویی بی‌فایده است

پورحکاک افزود: امروز کتابخانه‌ها از پایان‌نامه‌هایی دانشجویی پر شده است اما متاسفانه تولید علمی صورت نگرفته و هیچ دردی از جامعه دوا نشده است.

وی اذعان کرد: امروز دفاتر ارتباط بین صنعت و دانشگاه خیلی کارآیی ندارند!

 

همه مشکلات کارآفرینان

پورحکاک همچنین قوانین بیمه و  مالیات را نیز از دیگر مشکلات شرکت‌های دانش بنیان با توجه به پژوهش محور بودن آنها و نداشتن درآمد زیاد در ابتدای راه عنوان کرد.

رئیس هیئت مدیره شرکت کیمیا پژوهش یزد بابیان‌اینکه امروز تسهیلات بانکی به هیچ عنوان راه‌گشای تولید و صنعت نیستند گفت: تسهیلات 20 تا 30 درصدی چه فایده‌ای برای تولید کننده دارد؟ ما در بیشتر موارد در شرکت از هزینه شخصی برای حل مشکلات خرج می کنیم.

پورحکاک در شرح مشکلات پژوهشی بابیان‌اینکه مدیریت کلان بودجه و زمان در حوزه پژوهش مشکل دارد اظهار کرد: مشکل امروز کشور در زمینه پژوهش، مشکل مدیریتی است یعنی بودجه پژوهش خوب است اما در جای درست استفاده نمی‌شود، بعضا اساتید برجسته دانشگاه‌ها از طرح های پژوهشی بی خبرند، طرح های بی‌فایده به افرادی تحویل و کار نیمه تمام رها می‌شود یعنی برای اجرای طرح‌ها از نظر نخبگان استفاده نمی‌شود.

وی تصریح کرد: باید ساز و کار اندیشیده شود تا شرکتهای دانش بنیان که در پارک علم و فناوری مستقر نیستند و می‌خواهند بصورت مستقل در قالب شرکت تعاونی کار کنند بتوانند از مزایا و امتیازها ویژه شرکت ها استفاده کنند زیرا امروز بسیاری از نهادها طرح های خود را فقط به پارک‌ها می‌سپارند.

طرح هایم در سازمان‌ها گم شد

رئیس هیئت مدیره شرکت کیمیا پژوهش یزد اذعان کرد: ما در شرکت رنگ عایق پلیمری موثر در کاهش مصرف آب و برق تا 20 درصد و مطابق با اقلیم آب و هوای یزد تولید کرده ایم اما هزینه‌ای برای تبلیغ این طرح نداشتیم با اینکه طرح امتحان شده‌ای بود و با همکاری شرکت برق توانستیم در 700 مورد کار را امتحان کنیم اما به خاطر نداشتن بودجه برای تبلیغ گسترده هنوز به تولید انبوه نرسیده است، از شرکت آب و برق خواستیم در پشت قبض‌ها این محصول را تبلیغ کنند که متاسفانه موافقت نشد.

وی افزود: مشکل آلودگی هوا ما را به فکر طراحی ماسک نانو انداخت که این ماسک از ورود ذرات آلاینده و سمی به بدن جلوگیری می کند که این طرح نیز تجاری سازی نشد.

پورحکاک گفت: در سفر معاون رئیس جمهور به یزد طرح‌ها را به وی داده و حتی طرح کسب و کار این محصولاترا نیز نوشتم و ارائه کردم، وی نیز از طرح ها استقبال کرده و قول مساعدت و تجاری سازی را داد اما متاسفانه وقتی پیگیری کردم و از این سازمان به آن سازمان حتی طرحم را نیز به من نداند و نفهیدم طرح چه شد.

رئیس هیئت مدیره شرکت کیمیا پژوهش یزد اذعان کرد: ما در ابتدای کار هدفمان صادرات محصولاتمان بود اما در تولید برای داخل و ایجاد اشتغال بیشتر هم نتوانستیم به اهدافمان برسیم؛  انشالله مشکلات حل می شود...

 

انتهای پیام/ک


 




رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.