فروشگاههای زنجیرهای بلای جان خردهفروشیها در یزد/ 70 سوپر لبنیاتی در سال 95 تعطیل شد
به گزارش یزد آوا؛ در حالی که رکود حاکم بر جامعه سبب کاهش خرید مردم شده و برخی از کارگاههای کوچک و بزرگ در بخشهای مختلف تولیدی و اقتصادی نیز دچار مشکل و یا تعطیل شدهاند، امروز در یزد شاهد تعطیلی شمار زیادی از فروشگاههای کوچک با سرمایههای محدود، به دلیل راه اندازی فروشگاههای زنجیرهای بزرگ با توان مالی و اقتصادی بالا هستیم.
70 سوپر لبنیاتی در سال 95 تعطیل شد
«سید ضیا فروزانی» رئیس صنف سوپر لبنیاتهای یزد در گفتگو با خبرنگار یزدندا بابیاناینکه افزایش صدور مجوز بیرویه به گفت: گسترش فروشگاههای بزرگ و زنجیرهای موجب اعتراض همه صنوف شده است اما بیشترین ضربه را به صنف سوپر لبنیاتها زده است و ما تاکنون اعتراضهای زیادی داشتهایم اما نمیدانم براساس کدام سیاست و دلیل اعتراضهها شنیده نمیشود.
فروزانی افزود: ازدیاد فروشگاههای بزرگ و زنجیرهای موجب ورشکستگی تعداد زیادی از کسبه یزدی شده است که یا مغازه خود را جمع کردهاند و یا با مشکلات فروان دست و پنجه نرم میکنند.
وی اظهار کرد: در سال 95 ، 70 واحد صنفی سوپر لبنیات در یزد تعطیل شده و این روند در حال افزایش است و مجوب بیکاری تعداد زیادی از مردم استان شده است .
فروزانی اذعان کرد: 1000 واحد صنفی سوپر لبنیات با مجوز در یزد وجود دارد.
رئیس صنف سوپر لبنیاتهای یزد گفت: اعتراض و شکایتهای زیادی از سوی ما صورت گرفته است اما مسئولان تدبیری در این خصوص نیاندیشیده اند.
فروزانی بابیاناینکه کار بسیاری از فروشگاههای بزرگ خلاف است اذعان کرد: این فروشگاهها کالا ها رازیر قیمت به فروش رسانده و مشتری را با تبلیغات تلوزیونی و غیر تلوزیونی و گذاشته جایزه به سمت خود جذب می کنند و سود کلانی به جیب میزنند.
به دادمان برسید!/ جلوی بدبخت شدنمان را بگیرید
رشیدی یکی از مغازهداران محدوده محله گنبد سبز و بلوار دهه فجر به خبرنگار یزدندا گفت: وضع کاسبی خیلی خراب است، چرا به فروشگاههای بزرگ مجوز میدهند، آیا امکانی هست جمعآوری شوند، امروز همسرم گریهکنان از مغازه به خانه رفت.
وی ادامه داد: ما توان رقابت با این فروشگاهها را نداریم، چند ساعت است هیچفروشی نداشته ام، این روزها فقط مردم بستنی و نوشابه از من می خرند، دیروز 15 بسته شیر خالی کردم فقط 5 عدد فروش رفت و بقیه را به خانه بردم، ماست هم که کلا از سبد خرید حذف شده!
این مغازه دار یزدی عنوان کرد: توی دخل مغازه صد هزارتومان ندارم، تا چند ماه دیگر باید مغازه را جمع کنم، در این منطقه با این شلوغی جمعیت مشتری نیست!
رشیدی با بغض در صدا گفت: چند سال قبل در یک شرکت پخش کار میکردم اما صاحب شرکت هر 8 نفر کاگر خود را اخراج کرد و وقتی دلیل را جویا شدیم گفت نمی توانم از پس مالیات و دارایی و غیره بر بیایم...؛ من هم آن زمان طلای همسرم را فروختم و سوپری زدم و این بود که از چاله درآمده به چاه افتادم.
وی ادامه داد: این همه فروشگاه بزرگ برای چه؟ همه ناراضی هستند، یکی جلوی بدبخت شدن مردم را بگیرد!
چترآبگون یکی دیگر از کسبه یزدی به خبرنگار یزدندا گفت: خیلی اوضاع خراب است مردم توان خرید ندارند و همان در خریدشان را نیز از فروشگاههای بزرگ و زنجیرهای تهیه میکنند، کار دیگری ندارم، در مخارج زندگی مانده ام؛ اصلا کاسبی خوب نیست؛ ما نمی توانیم زیر قیمت کالا بفروشیم زیرا در آن صورت توان پرداخت هزینه کرایه و آب و برق مغازه را نداریم.
فروشگاههایی که تا چندی قبل تامین کننده زندگی یک خانواده بودهاند؛ امروز به دلیل نبود توان رقابت با فروشگاههای زنجیرهای که با تبلیغات مختلف و بعضا نادرست، تخفیفات پنج تا ۵۰ درصدی را به رخ مردم میکشند و آنان را از خرید کالا از فروشگاههای کوچک منصرف میکنند.
شکی نیست که کاهش چشمگیر درآمد محدود مردم در شرایط اقتصاد فعلی و رکود بازار، متقاضیان کالا و خدمات را با تبلیغات ارزان فروشی و تخفیفات قابل توجه، جذب این فروشگاهها کرده و زمینه بیکاری گروه زیادی از بازاریان، اصناف و کارگران شاغل در این فروشگاههای کوچک را رقم میزند.
آسیب های فروشگاه های زنجیره ای و ضربه آن به اقتصاد مقاومتی
عرضه متنوع کالاهای غیرضروری و مصرفی، نابود کردن کسب و کارهای خرد و کوچک و صرفه اقتصادی پوشالی خرید از فروشگاه های زنجیره ای نمونه هایی از ضربه این نوع فروشگاهها به اقتصاد مقاومتی است.
ویترینهای رنگارنگ و متنوع در بلندمدت میتواند ذائقه افراد را تغییر داده و آنها را به سمت مصرف افراطی و کورکورانه سوق دهد.
همچنین گسترش بیش از حد فروشگاههای زنجیرهای میتواند کمر خردهفروشها را بشکند و به عنوان راهکار، کنترل رشد فروشگاههای زنجیرهای را توصیه میشود. و بررسیها حاکی از آن است که فروشگاههای زنجیرهای آن طور که باید و شاید در ایران موفق ظاهر نشده و رشد نکردهاند.
حال به نظر شما خرید از فروشگاههای بزرگ که همه اجناس را یکجا در اختیار مشتری قرار میدهند، صرفه اقتصادی بیشتری دارد یا خرید از مراکز سنتی، مانند سوپر مارکتهای محلی؟
مراکز خرید بزرگ، چه دولتی و چه خصوصی اجناس را با قیمت پایینتری در اختیار مشتری قرار میدهند. قدرت اقتصادی و نفوذ این فروشگاهها از سوپرمارکتهای کوچک خیلی بیشتر است و این مراکز توانایی آن را دارند که با ارائه سفارشهای بزرگ به تولیدکنندگان انواع کالا، آنها را متقاعد کنند که اجناس را با قیمت پایینتری در اختیارشان قرار داده و در نتیجه خودشان نیز میتوانند، کالاها را با قیمت پایینتری بفروشند.
انتهای پیام/ک