بازگشت به صفحه کامل
شناسه : 10270466
فرمانده کمیته جستجوی مفقودین ستادکل نیروهای مسلح در یزد:

قبورشهدا بایدتربیون دائمی فرهنگ ایثار وشهادت برای گردشگران خارجی ویونسکو باشد/ پاسخ به بهانه جویی مسئولین و شرافت شهدا


فرمانده کمیته جستجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح کشور در در مراسم استقبال از 8 شهید گمنام در امامزاده جعفر یزد گفت: قبور شهدا باید تربیون دائمی فرهنگ ایثار و شهادت برای گردشگران خارجی که تا به حال هیچ حرفی در این خصوص به گوششان نخورده باشد تا حداقل همان کسانی که قانون یونسکو را وضع می کنند بفهند و بدانند که روزی بمب هایی شیمیایی با کودکان و مردمان این کشور چه کرده است.

به گزارش یزد آوا، فرمانده کمیته جستجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح در مراسم استقبال از 8 شهید گمنام در امامزاده جعفر یزد با اشاره به برخی دغدغه ها در خصوص مکان تدفین شهدای گمنام در یزد گفت: درست است که بعد از انقلاب قوانینی برای میراث فرهنگی و تاریخی کشور تعرف شد اما آیا میراث گران سنگ شهید و شهادت که به فرموده امام(ره) میراث پیامبر و میراث آل علی است نباید در فرهنگ مردم این زمان جایی داشته باشد؟


سردار «سید محمد باقرزاده»  با بیان اینکه برخی می گویند شما «ام مل» هستید و فرهنگ و میراث تاریخی 2500 ساله کشور را نادیده می گیرید تصریح کرد: در پاسخ به این افراد باید گفت آنچه امروز به عنوان میراث فرهنگی عاشورا وجود دارد و مردم ایران وام دار این موضوع هستند و انقلاب ما بر اساس این ارزش ها شکل گرفت چرا نباید در کنار میراث تاریخی کشور قرار گیرد؟


وی ضمن بیان خاطره ای از اسرای دوران دفاع مقدس افزود: در زمان جنگ عراق پرچم یاحسین را به منزله پرچم کشور ایران قبول کرده بود و نماد جمهوری اسلامی ایران می دانست.


سردار باقرزاده با بیان اینکه بینی و بین الله ما مخلص تر از شهدا کسی نداشتیم تصریح کرد: پیامبر در خصوص مخلص ها تعابیری را بیان می کنند که با وجود مخلصین، فتنه چون شب تار برطرف می شود و نه تنها امروز شهدا فتنه شکن هستند بلکه هم روشنگیری و هدایت می کنند.


این یادگار دفاع مقدس خاطر نشان کرد: برای گردشگران نیز تا جایی که میراث تاریخی کشور است یک حرف هایی داریم اما برای میراث بعد از انقلاب چه کردیم؟


وی ادامه داد: ما به تخت جمشید و آثار تاریخی ناب کشورمان افتخار می کنیم و در برابر تخریب و تضیع آن برخورد هم می کنیم و حتی به شخصیت های مفاخر و بزرگان کشور در امور عقلی و نقلی نیز مفتخریم اما یکی از فضیلت ها بزرگ در کنار علم، تقوا و تاریخ، جهاد است که این فضیلت در کشور ما با همین شهدا و میراثان فرهنگ شهادت کشورشناسانده می شوند.


وی با تأکید بر اینکه در پی بحث احساسی نیستم تصریح کرد: حرف ماندگاری میراث شهادت یک بحث احساسی نیست بلکه حساب دودوتا چهار تا است، اگر مهمانی وارد خانه کسی شود بهترین جای خانه را برای پذیرایی از او انتخاب می کنند پس امروز که برای شهر دارالعباده یزد مهمان بهشتی آمده باید بهترین مکان برای پذیرایی از آن ها انتخاب شود.


سردار باقر زاده گفت: بحث در مکان دفن شهدا این است که کجا این شهدا بهتر می توانند اوج فرهنگ شهادت را برای جهان بیان کنند وگرنه «دفن کردن» تنها ملاک برای انتخاب مکان قبور این شهدا نیست.


وی اظهار داشت: قبور شهدا باید تربیون دائمی فرهنگ ایثار و شهادت برای گردشگران خارجی که تا به حال هیچ حرفی در این خصوص به گوششان نخورده باشد تا حداقل همان کسانی که قانون یونسکو را وضع می کنند بفهند و بدانند که روزی بمب هایی شیمیایی با کودکان و مردمان این کشور چه کرده است.


فرمانده کمیته جستجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح با اشاره به دغدغه برخی مسئولین در خصوص تدفین شهدا گفت: برخی مدعی هستند که مبادا اثر میراثی زیر سؤال برود که اگر اگر این چنین بود ساخت حوض آب خطرش به مراتب بیشتر از قبور شهدا است و برخی مدعی شدند که ممکن است قبور شهدا ساده ساخته شود و بعد موجب حفاری هایی شود میراث تاریخی را تخریب کند که در جواب باید گفت ما هم معماری را می فهمیم و هم زیبایی شناسی را به طوری که تاکنون بالغ بر 1300 مقبره شهدا گمنام در سراسر کشور ساخته شده است و با کارشناسی قبور این شهدا مناسب ترین مکان شکل گرفته است.


سردار باقر زاده ابراز داشت: اگر قرا بود خرابکاری هم شود از روز اول این اتفاق می افتاد اما امروز حواسمان جمع است که چه کار قرار است انجام شود.


وی با اشاره به شهادت سه تن از شهروندان یزدی در میدان امیر چخماق در دوران انقلاب اذعان داشت: تمام اماکنی که قبور شهدا دفن شدند هرکدام دارای شرافت های خاصی بودند بطوریکه بعد از دفن مشخص شد آن مکان چه مکان مقدسی بوده است و مطمئناً جای تدفین این شهدا نیز بدون شرافت نخواهد بود.


وی در جواب مسئله توهین به شهدا که یکی از مباحث و دغدغه مسئولین استان بود گفت: در طول تاریخ به بسیار از اولیا خدا توهین شد شاید این شهیدان در هر کجا به خاک سپرده شوند توسط شخص بی دین و لا مذهبی مورد توهین قرار بگیرند که خدا رو شکر در هیچ کجا چنین موردی گزارش نشده است.


سردار باقر زاده در پایان تصریج کرد: هرگز گردشگران قرار نیست در بازید از شهرها به مزارها و گلزارهای شهدا سر بزنند، قصد تدفین شهدا در اماکن اصلی شهر این است که با ایجاد یک تریبون به دنیا بفهمانیم که چه به سر فرزندانمان آمد.

منبع: یزد رسا




رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.