بازگشت به صفحه کامل
شناسه : 10043853
معاون امور بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان یزد:

قیمت انواع نان در استان یزد/ افزایش 47 درصدی قیمت آرد و دو برابر شدن نظارت بر نانوایی‌ها/ نانوایان حقوق مصرف کنندگان را رعایت کنند


معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان یزد با اشاره به افزایش قیمت نان، قیمت انواع نان در سطح استان را اعلام کرد.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان یزد در گفتگو با خبرنگار یزد آوا، با اشاره به افزایش قیمت نان، قیمت انواع  نان در سطح استان را بدین شرح اعلام کرد:

تافتون تنوری با 410 گرم وزنِ خمیر 375 تومان

تافتون ماشینی عربی با 230 گرم وزنِ خمیر 225 تومان

تافتون ماشینی فری وری با 265 گرم وزنِ خمیر 250 تومان

تافتون با حرارت غیر مستقیم 310 گرم وزنِ خمیر 300 تومان

بربری تافتونی و ماشینی با 460 گرم وزنِ خمیر 450 تومان

لواش با 165 گرم وزنِ خمیر 175 تومان

سنگگ با 500 گرم وزنِ نان 650 تومان

میزان افزایش قیمت گندم ، آرد و  آسیابانی

وی همچنین با اشاره به افزایش قیمت گندم، این افزایش را از هر کیلوگرم 465 تومان به هر کیلوگرم 665 تومان اعلام کرد.

ناصر رحیمی با بیان اینکه قیمت آرد به مدت 3 سال ثابت باقی مانده بود و افزایش قیمتی نداشته، افزایش قیمت آرد را نیز 47 درصد اعلام کرد و گفت: دستمزد آسیابانی نیز 70 تا 80 درصد افزایش داشته است.

هدف ازافزایش قیمت، اصلاح و بهبود کیفیت نان است

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت استان یزد با اشاره به تأثیر قیمت نان در کیفیت آن، تصریح کرد: هدف از افزایش قیمت نان، اصلاح و بهبود کیفیت نان بوده است.

وی یکی از دلایل کاهش کیفیت نان را دست کشیدن کارگان ماهر در نانوایی‌ها و رفتن به سمت مشاغل پردرآمد عنوان کرد و گفت: در طرح اصلاح قیمت نان دستمزد کارگران بهتر دیده شده است که کیفیت نان را به دنبال خواهد داشت.

رحیمی با بیان اینکه چنانچه نانوایی مقرون به صرفه نباشد، نانوا به بهداشت نانوایی توجه نمی‌کند، گفت: در اصلاح صورت گرفته در قیمت نان سعی شده عددی نیز برای بهداشت نانوایی در نظر گرفته شود که در کیفیت بیشتر نان مؤثر خواهد بود.

وی همچنین با بیان اینکه برخی نانوایان به دلیل مقرون به صرفه نبودن از کیفیت و وزن خمیر و نان کم کرده و بدین ترتیب مردم نیز از وضعیت فعلی رضایتی نداشتند، این افزایش قیمت را در جهت کیفیت نان و جلب رضایت مردم عنوان کرد.

دو برابر شدن شدت نظارت و بازرسی بر واحدهای نانوایی

رحیمی با اشاره به نظارت بر واحدهای نانوایی و دو برابر شدن شدت بازرسی گفت: غیر از تیم بازرسی اداره از بازرسان اصناف و اتحادیه نانوایان نیز برای نظارت بر واحدهای نانوایی استفاده شده است و در این راستا 4 گروه دو نفره در مرکز استان بر این امر نظارت دارند.

شناسایی واحدهای متخلف و ارجاع پرونده آنها به تعزیرات حکومتی

وی با اعلام شناسایی تعدادی از واحدهای متخلف گفت: پرونده برای این واحدها تشکیل شده و به تعزیرات حکومتی ارجاع داده شده‌اند.

گزارش تخلف نانوایان با تماس با شمار 124

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان یزد یاد آور شد: مردم برای گزارش تخلفات واحدهای نانوایی می توانند با شماره تلفن 124 در طول ساعات شبانه‌روز تماس بگیرند.

نانوایان حقوق مصرف کنندگان را رعایت کنند

وی با بیان اینکه نان در سبد خانوار مردم تأثیر بسزایی دارد و جز کالاهای اولویت دار است، به نانوایان توصیه کرد: با توجه به  اصلاح قیمت نان، حقوق مصرف کنندگان را در وزن، پخت و کیفیت نان رعایت کنند و اقدامی را که موجب تعطیلی نانوایی، کسر و یا قطع سهمیه آنها می‌شود، انجام ندهند.

30 درصد از نان‌هابه ضایعات تبدیل می‌شوند

رحیمی با بیان اینکه طبق برآورد کارشناسی حدود 30 درصد نان‌ها در منازل به ضایعات تبدیل می‌شود، به مردم نیز توصیه کرد: به اندازه نیاز نان تهیه کنند و در خرید نان و نگهداری آن دقت کنند.

نانوایان و مردم با مراقبت مانع از تبدیل شدن نان به ضایعات شوند

وی تأکید کرد: هرچه اندازه هم که نانوا در پخت نان دقت داشته باشد ولی عدم دقت در خرید نان و نگهداری درست آن موجب ضایع شدن نان خواهد شد.

رحیمی ادامه داد: دولت علیرغم افزایش نان برای هر کیلو آرد یارانه سنگینی به مبلغ  600 تومان پرداخت می‌کند که این وظیفه نانوایان و مردم را در تبدیل نشدن نان به ضایعات سنگین‌تر خواهد کرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به قیمت‌های نامتعارف جدید نان که مردم برای خرید آن نیازمند پول خرد هستند و با بیان اینکه برای جلوگیری از تضییع حقوق نانوا و مرم چاره‌ای جز این نبود، گفت: تا حد امکان سعی شده است که  این مورد توجه شود و تنها برای 3 نوع نان که با قیمت‌های 375، 225 و 175 عرضه ‌می‌شوند این مشکل وجود دارد که بنا به تعداد خرید نان این مبلغ رند خواهد شد.




رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.