بازگشت به صفحه کامل
شناسه : 35619771
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی یزد:

متخصصین زنان زایمان حق دریافت وجه بابت سونوگرافی را ندارند/ مردم موارد تخلف را گزارش کنند


معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی یزد گفت: متخصصین زنان و زایمان حق دریافت وجه بابت سونوگرافی را ندارند و مردم نیز در صورت مشاهده باید این تخلف را گزارش کنند.

به گزارش یزدآوا، بهمن ماه سال گذشته بخشنامه ای مبنی بر ممنوعیت اخذ وجه توسط متخصصین زنان و زایمان برای انجام سونوگرافی اعلام شد. مطابق با این بخشنامه «استفاده از دستگاه سونوگرافی توسط متخصصین زنان و زایمان واجد شرایط در مطب به عنوان ابزار کمک تشخیصی در حیطه تخصصی، مطابق با بخشنامه‌های قبلی بدون اخذ وجه است و هرگونه استفاده از آن در مطب افراد فاقد شرایط لازم و اخذ وجه، مصداق تبدیل مطب به موسسه غیرمجاز و اخذ تعرفه مازاد و تحمیل هزینه به بیمار خواهد بود».

در این بخشنامه از معاونت درمان دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور خواسته شده است: «به منظور اجرای دقیق بخشنامه مذکور، نسبت به بازدیدهای نظارتی مستمر از مطب متخصصین زنان و زایمان اقدام و در صورت مشاهده تخلف از ضوابط اعلامی، متخلف با استناد به مواد ۲و ۴ از قانون تعزیرات حکومتی در امور بهداشتی و درمانی به کمیسیون ماده ۱۱ قانون مذکور در آن دانشگاه و همچنین به هیات انتظامی سازمان نظام پزشکی ارجاع و مورد پیگیری قرار گیرد».

بررسی های خبرنگار ما حاکی از آن است که متاسفانه اکثر پزشکان زنان و زایمان به این بخشنامه پایبند نیستند و قریب به اتفاق آنان برای انجام سونوگرافی از بیماران خود مبالغ قابل توجهی را دریافت می کنند که بعضاً نرخ های متفاوتی از 40 تا 80 هزار تومان برای یک سونوگرافی ساده از بیمار می گیرند.

یکی از بیمارانی که به مطب یکی از متخصصان معروف و مطرح یزد مراجعه کرده در گفتگو با خبرنگار ما گفت: این پزشک برای سونوگرافی مبلغ 40 هزار تومان دریافت می کند و جالب آن که حتی دستگاه کارت خوان ندارد.

وی اظهار داشت: از قانون ممنوعیت اخذ وجه بابت سونوگرافی توسط پزشکان زنان و زایمان خبر نداشته ام.

یکی دیگر از بیماران با اعلام این که از این قانون با خبر بوده گفت:برای سونوگرافی در یک مطب خانم دکتر مبلغ 50 هزار تومان پرداخت کردم اما از آن جایی که حوصله و وقت برای پیگیری شکایت و کارهای اداری ندارم پیگیر موضوع نمی شوم.

وی اظهار داشت: مسئولین باید بر کار پزشکان نظارت داشته باشند و با تخلفات آنان برخورد قاطع کنند و موضوع را رسانه ای کنند تا سایر پزشکان نیز تخلف آنان را تکرار نکنند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد در گفتگو با خبرنگار یزدآوا در رابطه با اجرایی شدن این بخشنامه گفت: طبق این بخشنامه متخصصین زنان و زایمان مجاز به انجام سونوگرافی هستند اما حق دریافت وجه برای این کار را ندارند.

محمود نوری شادکام اظهار داشت: تاکنون هیچ شکایت مردمی برای دریافت وجه بابت سونوگرافی توسظ پزشکان زنان و زایمان گزارش نشده است. مردم همان گونه که در برابر گرانفروشی سایر کالاها و خدمات پیگیر می شوند و شکایت می کنند در این زمینه نیز اگر با تخلف پزشکی روبرو می شوند باید پیگیر شوند و موضوع را گزارش کنند.

وی اذعان داشت: در همه مطب ها باید شماره تلفن رسیدگی به شکایت مردمی درج شده باشد و مردم می توانند تخلفات پزشکی را از این طریق گزارش کنند و یا از طریق سایت رسیدگی به شکایات وزارت بهداشت موضوع را اطلاع دهند.

نوری شادکام در خصوص بازرسی‌های دانشگاه علوم پزشکی از مطب پزشکان گفت: در سطح شهر سه هزار مطب، 20 بیمارستان و چندین آزمایشگاه، کلینیک، داروخانه و ... با هزاران موضوع برای رسیدگی وجود دارد و دانشگاه علوم پزشکی تنها سه نفر برای بازرسی ونظارت در اختیار دارد از این رو ضروری است مردم موارد تخلف را به ما گزارش کنند تا با آن ها برخورد شود.

وی با تاکید بر گزارش موارد تخلف توسط مردم ادامه داد: متاسفانه به دلیل کمبود نیرو و گستردگی حوزه فعالیت بازرسان امکان بازرسی و نظارت بر همه مقوله ها و موضوعات مرتبط با این حوزه وجود ندارد.

معاون درمان دانشگاع علوم پزشکی یزد با اشاره به قاطعیت برخورد با موارد تخلف پزشکان گفت: در برخورد با تخلفات پزشکان با کسی رودربایستی و شوخی نداریم. موارد تخلف پزشکان در کمیسیون ماده 11 مطرح و با آنان برخورد لازم صورت می گیرد. به طور مثال هفته گذشته پزشکی به دلیل دریافت مبلغ ناچیزی به تعزیرات معرفی شد؛ اما به طور کلی باید به طریقی دانشگاه از تخلفات آگاه شود یا مردم گزارش کنند و یا بازرسان حین بازرسی متوجه موضوع شوند.

نوری شادکام اظهار داشت: مبنای ما برای رسیدگی در کمیسیون ماده 11 شکایات مردمی و یا گزارش های بازرسی است که متاسفانه  تاکنون هیچ فردی در رابطه با اخذ وجه برای سونوگرافی توسط متخصصین زنان شکایت نکرده و حتی موارد تخلف را گزارش هم نداده اند و در رسانه ها نیز کمتر به آن پرداخته شده و بازرسان نیز در این خصوص گزارشی نداده اند.

اخذ وجه بابت سونوگرافی توسط متخصصین زنان و زایمان تخلف محرزی است که قابل انکار نیست و در این میان نیاز است مسئولین مربوطه برخورد جدی تری باا متخلفین داشته باشند.

انتهای پیام/ق

 

 




رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.