بازگشت به صفحه کامل
شناسه : 35604334
رئیس سازمان اورژانس استان یزد خبر داد

مسمومیت دو نفر با گاز مونواکسید کربن در یزد


رئیس سازمان اورژانس استان یزد گفت: از ابتدای مهرماه امسال دو نفر در استان دچار مسمومیت با گاز مونواکسید کربن شدند که برای درمان به بیمارستان منتقل شدند.

دکتر احمد دهقان در مصاحبه با خبرنگار یزد آوا، با اشاره به نزدیک شدن به فصل سرما و استفاده از وسایل گرمایشی گفت: از ابتدای مهرماه امسال دو نفر در استان دچار مسمومیت با گاز مونواکسید کربن شدند که برای درمان به بیمارستان منتقل شدند.

وی ادامه داد: در شش ماهه نخست امسال نیز 19 نفر دچار مسمومیت با این گاز شدند که 10 نفر برای درمان به بیمارستان منتقل شدند، هفت نفر در محل درمان و دو نفر نیز فوت شدند.

رئیس سازمان اورژانس استان یزد اعلام کرد: در شش ماهه دوم سال گذشته نیز  60 نفر در استان دچار مسمومیت با گاز مونواکسید کربن شدند که 31 نفر در بیمارستان بستری شدند، 26 نفر سرپایی درمان و سه نفر فوت شدند.

وی با بیان اینکه گاز مونواکسید کربن به قاتل خاموش معروف است، عنوان کرد: دلیل این نامگذاری این است که این گاز هیچ بو، رنگ و علائم خاصی ندارد و زمانی که هر وسیله گرمایشی به صورت ناقص بسوزد این گاز تولید می‌شود بنابراین باید قبل از به کار بردن وسایل گرمایشی از باز بودن مسیرهای خروجی هواکش آن مطمئن شد.

دهقان با تاکید بر رعایت نکات ایمنی در استفاده از وسایل گرمایشی ادامه داد: فردی که در معرض گاز مونواکسید کربن قرار گیرد دچار سر درد، افت فشار، بی حالی، سرگیجه، تهوع، کاهش سطح هوشیاری و نهایتا مرگ می‌شود و بهترین اقدام درمانی، رعایت نکات ایمنی و پیشگیری از در معرض قرار گرفتن این گاز است.

وی مسدود بودن مسیر هواکش وسایل گاز گرمایشی مانند بخاری، روشن کردن پیکنیک در محیط بسته، روشن کردن ذغال در حمام، گرم کردن محیط خانه با روشن کردن شعله گاز و ... را از مواردی برشمرد که موجب تولید گاز مونواکسید کربن می‌شود.

رئیس سازمان اورژانس استان یزد گفت: اولین اقدامی که در مواجهه با فرد مسموم ناشی از گاز مونواکسید کربن باید انجام داد این است که او را از محیط خارج کرد و در هوای آزاد قرار داد و بلافاصله با شماره‌گیری 115 عوامل اورژانس را مطلع کرد.

انتهای پیام/




رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.