بازگشت به صفحه کامل
شناسه : 28381887
مدیرکل بنیاد مسکن یزد:

مطالعه منظومه های روستایی، امسال در استان یزد آغاز می شود


مدیرکل بنیاد مسکن یزد گفت: امسال با توجه به اتمام مطالعه طرح های هادی در روستاهای بالای 20 خانوار استان و بر اساس برنامه های توسعه ای کشور ، مطالعه منظومه های روستایی در استان یزد آغاز می شود.

به گزارش یزد آوا، علیرضا قربانیان روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا در تشریح برنامه های سال 1396 این مجموعه گفت: به منظور توسعه روستاها و تقویت ماندگاری در این مناطق اجرای طرح هادی در 90 روستای استان را در برنامه داریم.

وی درباره مطالعه طرح منظومه های روستایی اظهار کرد: در قالب اجرای این طرح ، روستاها براساس شرایط اقلیمی، موقعیت جغرافیایی و ظرفیت ها به تفکیک، منظومه هایی را تشکیل می دهند و هر یک به قطب های فرهنگی، کشاورزی، صنعتی و اقتصادی تبدیل می شوند.

قربانیان افزود: در بخش پرداخت تسهیلات مقاوم سازی در مناطق روستایی همچون سال قبل 180میلیون ریال وام به اضافه وام قرض الحسنه تعمیر و نیز حدود 200فقره تسهیلات نصب آبگرمکن خورشیدی در برنامه این مجموعه است.

مدیرکل بنیاد مسکن استان یزد اضافه کرد: در بخش تسهیلات مسکن شهرهای زیر 25 هزار نفر هم قرار شده تا پایان امسال حدود 200واحد ساخته شود ضمن آنکه هم اکنون در تفت 104 واحد آپارتمانی به اتمام رسیده و 48 واحد نیز آماده تحویل است.

وی درباره برنامه های سال 96 معاونت عمران روستایی نیز گفت: واگذاری 1200قطعه زمین برای ساخت مسکن به واجدان شرایط ، صدور 1500فقره سند مالکیت روستایی و صدور 750 فقره سند مالکیت شهری در این بخش پیش بینی شده است.

قربانیان در ادامه در تشریح فعالیت های سال 1395 بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان یزد اظهار کرد: این مجموعه در سال گذشته با وجود منابع محدود در سه معاونت عمران روستایی ، مسکن شهری و معاونت بازسازی و مسکن روستایی و نیز واحد امور ماشین آلات ، فعالیت های گسترده ای انجام داده است.

این مسئول با بیان اینکه یکی از وظایف معاونت عمران روستایی تهیه و اجرای طرح های هادی روستایی است افزود: طرح هادی در تمام روستاهای بالای 20 خانوار استان تهیه شده که بر اساس آن در سال گذشته در 91 روستای استان با 54 هزار و 300میلیون ریال از محل اعتبارات سال های 94 و 95 طرح هادی اجرا شده است.

وی ادامه داد: نمونه این فعالیت ها در روستاهای گل افشان مهریز، شهرسب ابرکوه ، هنزا مهریز وروستای هدف گردشگری توران پشت به صورت کف سازی ، بدنه سازی و جداره سازی با همکاری میراث فرهنگی استان قابل مشاهده است.

مدیرکل بنیاد مسکن استان گفت: تهیه طرح تفکیکی در 17 روستا و بازنگری 2 طرح و نیز اجرای طرح های کالبدی در روستاها ، بررسی 470 پرونده تغییر کاربری و تملک 139 هکتار زمین برای واگذاری در سال گذشته از مهمترین فعالیت های بخش عمرانی بوده است.

وی همچنین از اختصاص بیش از پنج هزار و 500 تن قیر یارانه‌ای در 123 روستا برای اجرای طرح هادی، توسعه و آسفالت معابر روستایی در سال گذشته خبر داد و گفت: امیدواریم امسال نیز بتوانیم با اجرای طرح های هادی در روستاها شاهد رشد و توسعه این مناطق ، ماندگاری جمعیت روستایی و جلوگیری از مهاجرت بیشتر آنها باشیم.

این مسئول درباره سندار کردن منازل روستایی و شهری به عنوان یکی دیگر از وظایف معاونت عمران روستایی بنیاد مسکن اظهار کرد: براساس برنامه پنجم توسعه، صدور سند واحدهای مسکن در شهرهای زیر 25 هزار نفر برعهده بنیاد مسکن گذاشته شده که در این خصوص با همکاری ادارات ثبت اسناد و املاک 611 جلد سند صادر شده است.

به گفته قربانیان در سال گذشته یک‌هزار و 415 قطعه زمین در 127 روستای استان به متقاضیان واجد شرایط واگذار شده است.

وی درباره مقاوم سازی منازل روستایی نیز گفت: 20 هزار و 77مین واحد مسکونی مقاوم روستایی در کشور با استفاده از تسهیلات بهسازی و مقاوم‌سازی مسکن روستایی ساخته شده و در این استان نیز بنیاد مسکن استان از سال 84 در راستای همین تسهیلات موفق به معرفی متقاضیان روستایی به بانک‌های عامل شده است.

وی افزود: بر این اساس در سال گذشته 630 متقاضی بهره مندی از تسهیلات این بخش به بانک‌های عامل معرفی و از این میزان 440 مورد موفق به گرفتن پایان کار شده‌اند.

این مسئول اضافه کرد: همچنین بیش از 280 مورد پرونده تسهیلات قرض الحسنه برای تعمیر و افزایش عمر مفید ساختمان‌ها تشکیل شده که از این میزان هم بیش از 230 مورد به متقاضیان پرداخت شده است.

مدیرکل بنیاد مسکن یزد از تعمیر و ساخته شدن 180 واحد مسکونی در حوادث غیر مترقبه در استان خبر داد و گفت: در موضوع مجموعه سازی نیز شروع ساخت 60 واحد مسکونی روستایی و واگذاری بالغ بر 90 واحد مسکونی به متقاضیان در سطح روستاهای استان را داشته ایم.

از جمعیت یک میلیون و 138 هزار نفری استان یزد 18 درصد در یکهزار و 194روستای دارای سکنه زندگی می کنند.

انتهای پیام/




رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.