بازگشت به صفحه کامل
شناسه : 36543979
نماینده ولی فقیه در استان یزد:

معماری سنتی یزد؛ نماد مدیریت مصرف انرژی/ زمان لازم برای صدور پروانه ساخت در یزد کاهش یابد


نماینده ولی فقیه در استان یزد با بیان اینکه معماری سنتی یزد نماد مدیریت مصرف انرژی است گفت: زمان لازم برای صدور پروانه ساخت در یزد کاهش یابد.

به گزارش یزد آوا، آیتالله محمدرضا ناصری یزدی در دیدار با مدیرکل راه و شهرسازی یزد با اشاره به بحث تامین مسکن برای مردم اظهار داشت: متاسفانه در برخی از اداراتی که مردم با آن سر و کار دارند، برنامه به گونهای است که معطلیها بسیار زیاد است.

وی خاطرنشان کرد: این موضوع که در برخی ادارات از جمله شهرداریها، دادگستری و مسکن صورت میگیرد، سبب نارضایتیهای بسیار زیاد برای مردم شده است.

نماینده ولی فقیه در استان یزد خاطرنشان کرد: در بحث مسکن یکی از مهمترین موضوعات صدور پروانه ساخت است که بعضا خیلی طول میکشد و لازم است اقداماتی اتخاذ شود تا مردم بتوانند پروانه ساخت را در سه روز تا نهایتا یک هفته دریافت کنند.

ناصری یزدی بیان کرد: اگر کار مردم را زود راه بیاندازیم آنها هم حاضر هستند هزینه را هم پرداخت کنند ولی وقتی که مردم به عنوان مثال شش ماه برای کاری باید دوندگی کنند و تمام زندگیشان تحت تاثیر این موضوع قرار میگیرد، نمیتوانند قبول کنند که هزینه هم برای آن پرداخت کنند.

وی با اشاره به اینکه همین موضوع سبب میشود تخلفات ساخت و ساز در یزد افزایش یابد عنوان کرد: لازم است در تمام ادارات این موضوع باب شود که کار مردم به سرعت و با کیفیت و دقت بالا انجام شود.

امام جمعه یزد ادامه داد: مهندسین و کارشناسان ساختمان هم باید در نظارتهای خود تمام مسائل را به صورت دقیق رعایت کنند و در کار خود خدا را در نظر بگیرند و دقت بالایی در نظارت داشته باشند.

نماینده ولی فقیه در استان یزد افزود: یکی دیگر از مسائلی که در شهرسازی اهمیت بالایی دارد، بحث شهرسازی است که متاسفانه به دلیل سبک آن، مصرف انرژی در آن بسیار زیاد است.

ناصری یزدی خاطرنشان کرد: این موضوع را به نظام مهندسی ساختمان هم تذکر دادم که در ساخت و سازها و ارائه نقشه به گونهای عمل شود که تا حد امکان نیاز به مصرف انرژی کاهش پیدا کند.

امام جمعه یزد سبک معماری ایرانی اسلامی که در ساختمانهای قدیمی یزد وجود دارد را نمونه بارزی در مدیریت مصرف انرژی دانست و عنوان کرد: الان در طول روز برای اینکه در خانه بتوانیم حضور داشته باشیم، باید حتما لامپها را روشن کنیم.

وی اظهار داشت: الان در ساخت و سازها بیشتر سبک زندگی غربی مورد استفاده قرار می‌گیرد که بسیاری از اصول آن اصلا با زندگی ما همخوانی ندارد و بعضا دیده می‌شود در منطقه‌ای که خانه‌های یک طبقه وجود دارد، آپارتمان‌های بلند و چند طبقه ساخته می‌شود و همین موضوع برای سایر ملک‌ها مشکل‌ساز می‌شود.

نماینده ولی فقیه در استان یزد به وضعیت بافت تاریخی اشاره کرد و افزود: در تمام بافت تاریخی، فضاهای خالی بسیار زیادی وجود دارد که الان به محل زباله‌ها تبدیل شده و چهره شهر را بسیار زشت کرده است؛ لازم است که حتما نسبت به برنامه‌ریزی برای این فضاها تمهیدات لازم اندیشیده شود تا هم چهره شهر اصلاح شود و هم مشکلات ناشی از آن رفع گردد.

ناصری یزدی گفت: آن دسته از ساختمان‌ها و بناهایی که میراث فرهنگی هستند و از تاریخ و قدمت بالایی برخوردارند حتما باید حفاظت شوند و از آنها نگهداری صورت گیرد اما ساختمان‌های خرابه‌ای که جزو آثار تاریخی و ارزشمند هم نیستند را باید فکری کرد و به عنوان مثال اجازه ساخت بناهایی همطراز و هم سبک با معماری‌های سنتی در این محل‌ها داده شود.

امام جمعه یزد افزود: برخی دیگر از فضاهایی که امکان ساخت و ساز در آن وجود ندارد را هم باید به عنوان فضای سبز و پارک در نظر گرفت و جلوی مشکلات و آسیب‌هایی که به دنبال دارد را گرفت.

انتهای پیام/




رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.