بازگشت به صفحه کامل
شناسه : 34691597
مسئول ایستگاه سنجش آلودگی هوای استان یزد

منشا ذرات معلق در هوای استان یزد داخلی است/ افزایش 70 درصدی روزهای آلوده یزد


مسئول ایستگاه سنجش آلودگی هوای استان یزد عامل اصلی آلودگی هوای استان یزد را ذرات معلق یا همان گرد و غبار و منشا آن را طبیعی و از داخل استان اعلام کرد.

مسئول ایستگاه سنجش آلودگی هوای استان یزد در مصاحبه با خبرنگار یزد آوا، عامل اصلی آلودگی هوای استان یزد را ذرات معلق یا همان گرد و غبار دانست و افزود: منشا این گرد و غبار طبیعی و از داخل استان است، هر چند که معادن و صنایع نیز بر این آلودگی بی تاثیر نیستند اما خشکسالی‌های اخیر موجب از بین رفتن پوشش گیاهی و یا ضعیف شدن آنها شده و میزان گرد و غبار را نسبت به سال‌های قبل افزایش داده است.

اراضی طبیعی و ملی منشا اصلی ایجاد گرد وغبار در استان یزد

سید مصطفی میرزاده عنوان کرد: براساس مطالعه‌ای که محیط زیست با همکاری پژوهشکده مناطق خشک و بیابانی دانشگاه یزد انجام داده و یک پژوهش ملی است وسعت اراضی طبیعی و ملی، کشاورزی بایر و عایش، صنعتی، معدنی و اراضی شهری و نخاله‌های ساختمانی به ترتیب بیشترین عامل ایجاد آلودگی گرد و غبار  در استان هستند که سهم هر کدام از این اراضی در آلودگی شهرستان‌های استان مختلف است.

وی با بیان اینکه بیشترین آلودگی در استان مربوط به فصل بهار است، ادامه داد:  بیشترین آلودگی در استان با تغییر فصل رخ می‌دهد و با توجه به تغییر جهت باد غالب در یزد که معمولا در اواخر بهمن ماه تا تیرماه یا مردادماه از سمت غرب و شمال غرب استان رخ می‌دهد این سمت بیشتر در معرض آلودگی گرد و غبار قرار می‌گیرد و سه ماه اول سال به خصوص در خردادماه شاهد بیشترین آلودگی در استان هستیم.

میرزاده با اشاره به تعداد روزهای آلوده هوا در سه ماهه اول سال در چند سال اخیر گفت: در فصل بهار سال 94 تعداد روزهای آلوده هوای استان 23 روز بوده که این روزها در فصل بهار سال 95 به 14 روز کاهش یافته و در فصل بهار سال گذشته به 10 روز رسیده است اما با وجود اینکه هنوز به پایان خرداد امسال چند روزی باقی مانده است تاکنون تعداد روزهای هوا برای امسال در استان 17 روز بوده و پیش بینی می‌شود این روزها تا پایان خرداد تا 23 روز نیز افزایش یابند.

وی ادامه داد: تعداد روزهای آلوده خردادماه در سال جاری تاکنون 10 روز بوده است در حالیکه تعداد این روزهای آلوده در خرداد ماه سال 94 هفت روز، در خرداد سال 95 همین تعداد و در خرداد سال گذشته یک روز بوده است.

افازیش 70 درصدی روزهای آلوده استان نسبت به سال گذشته

میرزاده  افزود: بنابراین تعداد روزهای آلوده امسال تاکنون نسبت به سه ماه سه سال گذشته 16 درصد افزایش داشته و تعداد روزهای آلوده امسال نسبت به فصل بهار سال گذشته با 70 درصد رشد مواجه بوده است که عامل آن گرد و غبار محلی با منشا طبیعی است که دست کاری اراضی معدنی، خشک شدن اراضی کشاورزی و از بین رفتن پوشش گیاهی و در واقع خشکسالی‌های اخیر عامل این افزایش بوده‌اند.

وی با اشاره به طریقه اندازه‌گیری آلودگی هوا گفت: شاخص کیفی هوا یک شاخص 24 ساعته و استاندارد جهانی است به صورت ساعتی و روزانه مشخص می‌شوند که اعلام ساعتی آن جهت اطلاع شهروندان از وضعیت هوا است و ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا در شهرستان‌های اردکان، میبد، یزد، بافق، مهریز وجود دارد که میزان آلودگی در هر شهرستان مشخص می‌شود اما شاخص 24 ساعته کیفی هوا ملاک اصلی اتفاقات بعدی است.

مسئول ایستگاه سنجش آلودگی هوای استان یزد ادامه داد: شاخص 24 ساعته مشخص می‌کند که هوا در کدام از یک وضعیت‌های هشدار، اضطرار و بحران قرار دارد و زمانی که هوا در وضعیت اضطرار قرار گیرد و این وضعیت براساس پیش بینی هواشناسی استمرار داشته باشد برای تشکیل کمیته بحران اقدام می‌شود که وضعیت هوای استان یزد معمولا در وضعیت هشدار قرار می‌گیرد و گاهی اوقات که در وضعیت اضطرار نیز قرار دارد این وضعیت پایدار و مستمر نیست و به سرعت رفع می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه منشا آلودگی هوای استان یزد داخلی است، افزود: برخی اوقات نیز اتفاق افتاده که سامانه ناپایداری استان‌هایی که در سمت بالای استان یزد قرار دارند، مانند اصفهان، سمنان، دشت کویر و باتلاق گاوخونی را تحت تاثیر قرار دهند و گرد و غبار ناشی از این موج ناپایدار وارد استان شود و ماندگاری بیشتری نسبت به گرد و غبار داخلی داشته باشد اما هیچ موقع استان یزد تحت تاثیر آلودگی استان‌هایی چون خوزستان قرار نگرفته است.

میرزاده تصریح کرد: علاوه بر میزان گرد و غبار و ذرات معلق، گازهای اکسید گوگرد، مونوکسید کربن، اوزون و دی اکسید نیتروژن نیز در استان اندازه‌گیری می‌شود اما این گازها تاثیر چندانی بر آلودگی استان ندارند و شاخص‌ کیفی هوا در استان یزد بیشتر تحت تاثیر گرد و غبار و ذرات معلق هوا بوده است.

عوارض آلودگی هوا از تشدید بیماری‌های تنفسی تا کاهش بهره هوشی کودکان

قائم مقام معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد نیز در مصاحبه با خبرنگار یزد آوا، در خصوص تاثیرات آلودگی هوا بر سلامت انسان گفت: آلودگی هوا عوارض تنفسی را برای همه گروه‌هاس سنی به خصوص گروه‌های آسیب پذیر مانند کودکان سالمندان و زنان باردار به همراه دارد.

مسعود شریفی افزود: آلودگی هوا همچنین می‌تواند بیماری‌های مزمن تنفسی، بیماری مبتلایان به آسم و برونشیت و بیماری‌های قلبی عروقی را تشدید کند و برخی بیماری‌ها نیز توسط آلودگی هوا تحریک و ایجاد می‌شوند که سرطان‌های ناشی از آلودگی هوا از این دسته هستند.

وی عنوان کرد: آلودگی هوا می‌تواند در محیط‌های عمومی مانند آنچه در شهرها دیده می‌شود باشد و هم می‌تواند در محیط‌های اختصاصی مانند معادن و کارگاه‌ها وجود داشته باشد که می‌تواند اثرات زیان‌باری را برای افرادی که در این محیط‌ها کار می‌کنند به وجود بیاورد و زمینه‌ساز بیماری شود.

معاون فنی مرکز بهداشت استان ادامه داد: آلودگی هوا می‌توانند عوارض دیگری نیز به دنبال داشته باشد، مانند تاثیراتی که بعضی از عوامل مضر هوا روی بهره هوشی کودکان می‌گذارد، کودکانی که مغزشان در حال رشد است اگر در معرض آلودگی‌های زیست محیطی قرار گیرند می‌توانند دچار تغییراتی در رشد شوند و بر بهره هوشی آنها تاثیر بگذارد یا حتی روی غدد و هورمون‌های آنها نیز تاثیر گذار باشند حتی در برخی پژوهش‌ها به ارتباط آلودگی هوا و افزایش پرخاشگری نیز اشاره شده است.

انتهای پیام/

 




رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.