بازگشت به صفحه کامل

شناسه : 35457295
مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراها استانداری یزد:

مهاجرت؛ ظرفیت روستاهای استان یزد را به «حداقل‌ها» کشانده است


مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراها استانداری یزد با بیان اینکه 15 در‌صد جمعیت استان یزد روستا‌ نشین هستند، گفت: متاسفانه روستاهای استان یزد به دلیل مهاجرت با جمعیت کمی در حال فعالیت می باشند.

روز ملی روستا و عشایر نیز به عنوان یکی از مناسبت های مندرج در تقویم رسمی کشور ثبت گردیده است. ۱۵ مهر ماه به این عنوان نام‌گذاری شده است. قطعاً نقش روستا و روستائیان کشور در هر دوره و زمانه ای را به‌ویژه در زمینه توسعه و رشد اقتصادی نباید نادیده گرفت؛ زیرا این قشر شریف و بعضاً محروم از امکانات اولیه زندگی و امور رفاهی، برای عمران و آبادانی ایران زحمات فراوانی را متحمل گردیده اند و در کنار آنان نیز عشایر، این مردمان غیرتمند و صبور که امام آنان را ذخائر این مملکت نامیده اند، در راه داشتن وطنی سرافراز جان فشانی ها و ایثارگری های فراوانی از خود نشان داده اند.

خبرنگار ما به مناسبت روز روستا و عشایر با مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراها استانداری یزد به گفت وگو پرداخته است.

محمود زارع رشکوئیه در گفتگو با خبرنگار یزدآوا، ضمن تبریک روز ملی روستاییان و عشایر، اظهار کرد: استان یزد با ۲۱ پخش و چهل و چهار دهستان دارای ۳۶۱ روستا  دارای دهیاری و شورا است که بر اساس آمارسرشماری نفوس مسکن ۱۵ درصد از جمعیت استان یزد در روستا زندگی می کند.

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراها استانداری یزد با بیان اینکه روستاها کانون تولید و فعالیت های اقتصادی می باشد، افزود: در سال های اخیر به دلایلی به ویژه در استان یزد به علت خشکسالی های پی در پی مشکلاتی که در حوزه کشاورزی به وجود آمده است و سایر مولفه ها، مهاجرت از روستاها به شهر ها صورت گرفته است.

وی ادامه داد: متاسفانه روستاهای استان یزد با جمعیت کمی در حال فعالیت می باشند اما اقدامات اساسی و موثری را دولت و نظام مقدس جمهوری اسلامی در دستور کار قرار داده است.

زارع اذان کرد: اعتقاد داریم روستاها مبدا پیدایش بسیاری از تحولات اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی هستند. توسعه نظام مند روستاها بر اساس تلفیق دانش بومی و بسترسازی قادر به توسعه همه جانبه کشور خواهد شد.

وی با بیان اینکه روستاها موتور محرکه توسعه در کشور هستند، افزود: توجه خاصی باید به روستاها داشته باشیم که بتوانیم مهاجرت را کاهش داده و برآوردهای را در نظر بگیریم و در توسعه روستایی استان یزد قدیم برداشت.

زارع اضافه کرد: تلاش‌های بسیار خوبی برای توقف مهاجرت در روستاهای استان انجام شده است. باید با برنامه های راهبردی شرایط رفاه روستاییان فراهم شود و اینکه اقداماتی را داشته باشیم که روستاییان با خیال سوده در روستاها سکونت داشته باشند.

وی با بیان اینکه این اقدامات می‌تواند در حوزه تسهیلات اشتغالزایی روستاییان عملیاتی شود، افزود: برای اینکه بتوانیم یک برنامه راهبردی و جامع برای توسعه اشتغال روستایی در استان داشته باشیم برنامه های تدبیر شده و به روستاها ابلاغ شده و دستور کار است که یکی پس از دیگری عملیاتی شود.

وی در ادامه گفت: توجه ویژه به بخش مشارکت مردم و مسئولین در توسعه اشتغال و سرمایه گذاری، برگزاری کمیته اشتغال در بخش ها و روستاها، ورود تعاونی ها به روستا، برگزاری جلسات توجیهی کارآفرینان، توسعه خدمات پشتیبانی از تولید تا توزیع در روستا، پیگیری جلسات مربوطه بسته بندی و بازاریابی، شرکت در نمایشگاههای توانمند روستایی، توسعه فعالیت صنعتی در مقایس کوچک و متوسط در محیط های روستایی با تأکید بر فرآوری منابع روستایی و کسب حداکثری ارزش افزوده در روستا و استقرار صنایع کم آبخواه از جمله اقداماتی است که روستاها در حال انجام و پیگیری است.

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراها استانداری یزد ابراز کرد: همچنین استفاده از ظرفیت‌های علمی استان برای ارتقاء سطح مهارت روستاییان و آموزش ویژه مشاغل خانگی روستایی توسط مرکز فنی حرفه ای استان و شهرستان ها در دستور کار قرار گرفته است و همچنین برای ارتقای بهره وری و رقابت پذیری در بخش کشاورزی به جهت مشکل کمبود آب در مناطق روستایی شبکه های آبیاری سنتی خارج شده به سمت آبیاری نوین حرکت می‌کنیم تا بهره وری را بالا ببریم.

وی خاطرنشان کرد: در حوزه گردشگری و میراث فرهنگی به جهت اینکه در روستاهای استان ابنیه، آثار تاریخی، گردشگری و صنایع دستی با ارزشی داریم می‌توانیم برای همه روستاهای استان مدلهای مختلف گردشگری را داشته باشیم.

زارع در پایان گفت: امیدواریم با همکاری اداره میراث فرهنگی استان بتوانیم بحث گردشگری را قدرتمند کرده و قدم های مثبتی را در این حوزه برداریم تا کمکی به اشتغال و رونق روستا و همچنین توسعه استان داشته باشیم.

انتهای پیام/




رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.